דיווח: מדינות אירופה שדורשות חילוץ לבנקים - ישלמו יותר

דיווח ה"פיננשל טיימס": שרי האוצר של גוש האירו עשויים לאשר הצעה להגדלת ערבונותיהן של מדינות היבשת במסגרת חבילות חילוץ שיקבלו, המיועדות למערכת הבנקאית

האם יוגבלו בקרוב התנאים במסגרתם יוכלו מדינות אירופה לקבל סיוע חיצוני למערכת הפיננסית שלהן? שרי האוצר של גוש האירו צפויים לאשר בקרוב הצעה, הקוראת למדינות היבשת להגדיל את ערבויותיהן במסגרת חבילות חילוץ שיקבלו מהמנגנונים הפיננסיים האירופאיים - כך מדווח הבוקר (ב') ה"פיננשל טיימס".

התוכנית, אשר נידונה בקרב שרי האוצר של גוש האירו כבר בשנה שעברה, קובעת כי על מדינות אירופה הדורשות סיוע חיצוני לבנקים שלהן - להשקיע מתקציביהן הממשלתיים יחד עם מנגנון הייצוב האירופאי (ESM), או לחלופין להסכים לערוב להפסדים שייגרמו למנגנון במקרה של השקעה כושלת.

אולם, בהיותה דורשת מהממשלות התחייבויות נוספות, מעלים חלק ממובילי המדיניות הפיננסית באירופה שאלות באשר ל"מעגל האימים" והקשר שבין חובות הממשלות התופחים, לבין כישלון המערכת הבנקאית שלהן.

באירלנד, קפריסין וספרד נזקקו הבנקים לסיוע בהיקף של מיליארדי אירו - סיוע אשר צפוי להיות מאושר בחלקו על ידי ה-ESM, מנגנון אשר ממומן על ידי כל 17 מדינות גוש האירו. בכך, למעשה, יתפצל נטל החילוץ - שנפל עד כה על 3 הממשלות הללו בלבד - על יותר ממשלות, דבר אשר יוביל פגיעה פחותה בתוצר המקומי של המדינות.

"הדיונים בנושא נמשכים, ויש לנו מנדט מהנציבות האירופאית להחליט בנושא עד יוני", אמר גורם בכיר בנציבות הכלכלית האירופאית, המעורב בדיונים. מרבית בכירי הנציבות אליה פנו כתבי ה"פיננשל טיימס" סירבו להגיב בנושא, אולם הבהירו, כי החלטה בנושא תתקבל עד יוני 2013, בכל מקרה.