ניצחון למורי הקבלן: הסכם קיבוצי ראשון בתוכנית היל"ה

על ההסכם חתמו הנהלת רשת "עתיד" וארגון "כוח לעובדים" ■ המורים יזכו לרצף העסקה, יקבלו שכר במהלך החופשות, יזכו לתוספת שכר של 20%-40% ויקבלו קרן השתלמות, קופת גמל והחזר הוצאות נסיעה

אחרי מאבק ממושך שכלל למעלה מ-10 שביתות במהלך השנתיים האחרונות, נחתם היום (ב') הסכם קיבוצי עם 1,500 "מורי הקבלן" המועסקים במסגרת תוכנית היל"ה, שנועדה להעניק הזדמנות נוספת לבני-נוער שנשרו מהמסגרות הפורמליות.

על ההסכם חתמה הנהלת רשת "עתיד" שמפעילה את התוכנית עבור משרד החינוך, וארגון "כוח לעובדים" שאיגד את המורים. מדובר באחד ההסכמים החשובים עליו חתם הארגון הצעיר, שבתקופה האחרונה נותר מעט הרחק מאור הזרקורים.

ההסכם הקיבוצי מעגן למעשה את מכלול הקריטריונים שנקבעו במכרז שהוציא במהלך השנה החולפת משרד החינוך, שמשפר משמעותית את תנאי העסקתם של המורים: הם יזכו לרצף העסקה ולא יפוטרו ויועסקו כל פעם מחדש לאחר סיום שנת הלימודים, כאשר במהלך החופשות ימשיכו לראשונה לקבל שכר.

בנוסף, הם יזכו לתוספת שכר של 20%-40%, לקרן השתלמות, קופת גמל והחזר הוצאות נסיעה - כל זאת בדומה לנהוג בקרב המורים העל-יסודיים.

"מדובר בהישג היסטורי למורים ולמורות, שנוצלו במשך שני עשורים. מעתה לא תטריד את המורות השאלה באם הן יועסקו גם בשנה הבאה", אמרה היום מיקי פישר, ממקימי הוועד.

שירה פנחס, המלווה הארצית של התארגנות המורים מטעם "כוח לעובדים", אמרה כי המורים בתוכנית היל"ה הם הראשונים שהפכו לוועד יציג מקרב מורי הקבלן במערכת החינוך. "עתה ברור גם כי הפרטת מערכת החינוך, פגיעה בנוער הנושר ושחיקת מעמד המורה הם לא גזרת גורל", הוסיפה.

מנכ"ל רשת חינוך עתיד, עמיעד גורביץ, ציין כי "המורים והמנחים נחשבים בעיני הנהלת הרשת לנכס החשוב ביותר בהפעלת תוכנית היל"ה, ובהתאם לכך גדל גם תקציב הפעלת התוכנית בעשרות אחוזים, ביחס לתקציב של השנה שעברה".

משרד החינוך יזם את תוכנית היל"ה לפני כ-20 שנה, בעקבות קביעה של בית המשפט שלפיה על המדינה לקבל אחריות על בני-הנוער שנושרים מהמסגרות הרגילות. מאז הוא מממן אותו במלואו, ואולם המורים הועסקו בפועל על-ידי החברה למתנס"ים, עד שבמכרז האחרון זכתה רשת עתיד.

כך, בשונה מהמורים האחרים, המורים של היל"ה לא קיבלו שכר בחופש הגדול ואפילו לא בחגים. אם תלמיד לא הגיע לשיעור פרטני, "הבריז" בשפת הנערים - המורה לא קיבל שכר.