בכירים באוצר: "נצטרך להעלות מסים ב-5 מיליארד שקל"

שבוע לפני הבחירות, ראש הממשלה ושר האוצר מנסים להרגיע את הציבור בעקבות נתוני הגירעון - אבל בכירים במשרד אוצר אומרים דברים הפוכים לחלוטין

חרף צפירות ההרגעה שהשמיעו ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושר האוצר, יובל שטייניץ, ולפיהן הסטייה החריגה מיעד הגירעון ב-2012 לא תפגע באזרחים, שוררת היום (ב') הסכמה מקיר-אל-קיר כי לא יהיה מנוס מהעלאת מסים נוספת - הנאמדת עתה ב-5 מיליארד שקל לפחות - גם ב-2013. שטייניץ הצהיר אמש שוב, כי מהלך העלאת המסים מוצה, וכי לא יהיה צורך בהעלאת מסים נוספת השנה.

"מבחינה פיסקאלית, אין 2013. יש תקציב 2013-2014. הואיל ועדיין לא קבענו את תחזית הצמיחה שממנה נגזרת תחזית המסים, אנו לא יודעים אם נצטרך יותר מסים בשנתיים הבאות", אמר היום ל"גלובס" בכיר באוצר. "מה שבטוח הוא, כי הצמיחה בשנה הבאה תהיה נמוכה יותר מזו של השנה; לכן, להתחייב לאי-העלאת מסים זה פשוט מעשה בלתי-אחראי". בכיר אחר נשמע תקיף הרבה יותר, ואמר ל"גלובס" כי יהיה צורך להעלות מסים ב-4-5 מיליארד שקל כבר ב-2013.

בכיר שלישי באוצר אמר אף הוא כי ההיקף הסופי של העלאת המסים אינו ידוע עדיין, ויהיה תלוי בהכנסות מהרווחים הכלואים ומהתוכנית להעמקת הגבייה, שלפי רשות המסים צפויות להניב 5 מיליארד שקל. "חלק מאנשי האוצר סבורים כי יש צורך בהעלאה של 4 מיליארד שקל, וחלק אחר נוטה יותר לכיוון 5 מיליארד - זה ממש לא משנה, זה לא הפרש גדול", אמר הבכיר.

אתמול דיווח משרד האוצר כי הגירעון ב-2012 הסתכם ב-39 מיליארד שקל, המהווים כ-4.2% תמ''ג - יותר מכפול לעומת היעד שנקבע בתקציב המקורי (2% תמ''ג), והרחק מהיעד המתוקן שפורסם בינואר 2012 (3% תמ''ג). זאת, עקב סטייה חריגה של 18.5 מיליארד שקל בתחזית ההכנסות.

ד''ר מיכאל שראל, הממונה על הכנסות המדינה והמחקר במשרד האוצר, אמר בפאנל שהתקיים בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס" בחודש שעבר, כי אחרי הקיצוץ בצד ההוצאות (בסך 15 מיליארד שקל) שנדרש כדי לעמוד ביעד ההוצאה, סביר להניח כי התאמות לצורך עמידה ביעד הגירעון ייעשו בצד ההכנסות.

גם בבנק ישראל סבורים כי לא יהיה מנוס מהעלאת מסים. כבר באוגוסט 2012 נחשפה ב"גלובס" מצגת של מחלקת המחקר בבנק ישראל, שלפיה חסרים כ-5 מיליארד שקל כדי לעמוד ביעד הגירעון הפרמננטי. בבנק ישראל פסלו על הסף את ה-5 מיליארד שקל שהרווחים הכלואים והעמקת הגבייה צפויים להניב.

לשאלת "גלובס" האם צריך להעלות מסים, בבנק ישראל הפנו הזרקור לנאום של פישר בסוף דצמבר, שבו הציג עמדה ברורה. "הגירעון בשנה הבאה יעמוד כנראה על 3.5%", אמר אז הנגיד פישר. "אם הייתי צריך לבחור, הייתי מעדיף שהממשלה תעמוד ביעד הגירעון (3% תמ''ג), רצוי אף מעט מתחת ל-3%, וגם בכלל ההוצאה (תקרת ההוצאה - א.פ.). ואולם אם יהיה הכרח לשנות את כלל ההוצאה ולהגדיל אותו, דבר שאיננו רצוי, אני מעדיף שזה יעשה תוך עלייה במסים וקיצוץ משמעותי של הגירעון".

דבריו הקשים של הנגיד גרמו לעימות מול אנשי שטייניץ, שאמר כמה שעות לפני כן כי אין צורך בהעלאת מסים נוספת.

בכירי הכלכלנים בשוק ההון אינם מאמינים כי משרד האוצר יצליח לעמוד ביעד הגירעון שקבע לעצמו גם ב-2013. לפי הסקירות האחרונות, מרבית הכלכלנים הראשיים במוסדות הפיננסיים העיקריים סבורים כי הגירעון הממשלתי ב-2013 יעמוד על כ-3.5% תמ''ג, אם לא יותר.

הספקנות לגבי יכולת האוצר לעמוד ביעדים הפיסקאליים איננה נחלת הכלכלנים הישראלים בלבד: גם אליוט חן-טוב, אנליסט חוב ממשלתי ב-S&P האחראי על ישראל, אמר לפני כחודשיים כי בחברת הדירוג לא מאמינים שיעד הגירעון ל-2013 יושג. "אנו מאמינים שהמדיניות הפיסקלית העתידית תסייע ותפחית את הגירעון לכ-3.3% מהתוצר ב-2013".

גם בדוח האחרון של ה-OECD - הארגון ששר האוצר מרבה להתייחס אליו - נכתב בפירוש כי אם לא תהיה העלאת מסים ב-2013, אזי תהיה כזו ב-2014: "ללא קשר לתוצאות הבחירות, האתגרים הפיסקאליים ניכרים. על הממשלה להימנע מהקלות נוספות ביעדי הגירעון, והיא חייבת להבטיח כי ההוצאה הממשלתית תואמת את תקרת ההוצאה שנקבעה כאשר היא מתחילה להתכונן להעלאת מסים נוספות לקראת 2014".

במשרד האוצר מסרו היום: "הממשלה זיהתה את מגמת הירידה בגבייה ממסים כבר בסוף 2011, ועל כן עודכן יעד הגרעון בינואר 2012. עם המשך המגמה, גם במחצית 2012 העלתה הממשלה מסים. השנה נידרש לקיצוץ בתוספת לתקציב כדי לעמוד ביעד ההוצאה".

לוח הזמנים
 לוח הזמנים