שטייניץ: "השקרים של יחימוביץ' כ"כ גסים, זה חסר תקדים"

שר האוצר, יובל שטייניץ, בראיון ל"גלובס" על רקע הדיבורים על החלפתו ■ יחימוביץ' בתגובה: "שטייניץ מותיר אחריו אדמה חרוכה של כלכלה קורסת, 'הישגי הכלכלה' החלולה של נתניהו קורסים כמו מגדל קלפים, כשמעמד הביניים מרוסק"

- שר האוצר, יובל שטייניץ, בכירים במשרדך יוצאים נגדך.

שטייניץ: "פקידים עלומי שם זה לא משהו שאני מתכוון להתייחס אליו. מי שקובע זה שר האוצר, בגיבוי ראש המשלה. לכן הדברים חסרי רלבנטיות. ידענו את הנתונים, וטיפלנו בהם מבעוד מועד".

- בכירים באוצר אומרים, שלא אחראי מצדך לומר שלא יהיה צורך בהעלאת מסים.

"שמעתי את הפקידים הבכירים באוצר מדברים בתקשורת. הם דיברו בשמם, והם דיברו נכון. יכול להיות שיש פקידים זוטרים, שמטעמים כלשהם - אולי מטעמים אישיים שלהם - אומרים דברים בעילום שם, בהיחבא. אליהם אני לא רוצה להתייחס. מי שרוצה, שיבוא וידבר בשמו, יציג את הדברים והעמדות ויקבל ממני תשובות ועובדות. מי שמסתתר תחת עילום שם, לא מעניין אותי".

- קמו גם כמה "לשעברים" שעבדו אצלך ואתך; גם להם יש מה לומר נגדך.

"אנחנו לא מונעים מאף אחד לדבר. בסוף, במבחן התוצאה וגם ביחס לעולם המערבי אנחנו..."

- אדוני, אם מישהו שוקל 180 ק"ג והשני שוקל רק 150 ק"ג - אין לו סיבה לשמוח ולעלוץ...

"אנחנו נותנים נתוני אמת. המצב בעולם ידוע, ואנחנו במצב הכי טוב האפשרי. אנחנו, בניגוד לכל העולם, הורדנו את רמת האבטלה והוספנו משרות. אלה עובדות".

- אתה לא מוכן להבין שהציבור מודאג מאוד, מה ייפול עליו לנוכח הנסיבות? ממש לא מנחם את הציבור מה קורה אצל האמריקאי, הבריטי או הצרפתי.

"הציבור צריך לשמוע ולדעת את האמת. אנחנו חיים בעולם גלובלי. הבעיות הן של כולם, אבל מצבנו יחסית לעולם משופר לאין ערוך. זה שאני חוזר ואומר את זה שוב-ושוב, וזה שיש אנשים שלא מוכנים לשמוע את זה מטעמים כל שהם, לא הופך את זה ללא נכון".

- לא יהיו העלאות מסים?

"נכון. אין תוכנית לתוספת מסים. אני חוזר ואומר: אין תכונית לתוספת מסים. התמודדנו עם הנושא הזה לפני חצי שנה, העלנו מסים, והצד הזה כבר טופל".

- "אין תוכנית" לא אומר שלא תהיה תוכנית...

"אני אומר שאין תוכנית כזו. אני אומר חד וברור, שאין צורך בתוכנית מסים, וכל דיבור אחר הוא חסר אחריות. אנחנו כן נצטרך לקצץ את אותם 14 מיליארד שקל, וזה היינו מחויבים לעשות גם אם לא היה בכלל גירעון. ההכרח לקצץ קשור לחוק מגבלת ההוצאה".

- יכול להיות שאתה לא מייחס את החשיבות הנכונה לגירעון שנתי של 4.2%?

אני מייחס חשיבות רבה לכל מה שחשוב ומה שקריטי. ב-2009 היה לנו גירעון של 5.3%, והתמודדנו איתו בהצלחה. למרות הקיצוצים שנאלצנו לעשות, הצלחנו להשקיע יותר כסף במה שנחוץ - בחינוך, בהשכלה גבוהה, וכבר יש שיפור; בכבישים ורכבות, בפיתוח הגליל והנגב, בגדר ביטחון".

- התיאורים שלך נוגעים בצד הוורוד של החיים. אתה לא מגזים?

"אני אומר אמת. רק אמת. ההתמודדות קשה, ממש לא פשוטה, אבל אנחנו עושים את זה נכון ובהצלחה. עובדה שעד היום צלחנו יותר מאחרים, ואין מי שמטיל ספק בזה".

- אין מי שמטיל ספק בזה?

"יש מי שעושה ספינים, ויש כאלה שאין אצלם גבול לשקרים. כן, שקרים. אני שומע את שלי יחימוביץ' - השקרים אצלה הם ברמה של הוגו צ'אבס ופידל קסטרו. היא מספרת, וחוזרת ומספרת, שהפערים התרחבו; אבל הרי מדד האי-שוויון, מדד ג'יני, דווקא השתפר בתקופה הזו. היא אומרת שממשלת נתניהו מאפשרת למפעלי ים המלח רווחים לא הגיוניים, רק שהאמת היא שזו הייתה דווקא ממשלת העבודה בזמנו, שנתנה לים המלח את הפטורים הנדיבים, במאות מיליוני דולרים בשנה, ואני הוא שר האוצר הראשון שביטלתי את הפטורים לים המלח. הכפלתי את התמלוגים וחייבתי אותם לשלם 95% מעלות קציר המלח. בסך הכול, בתקופה שלי, בכל שנה מקבלת המדינה מים המלח מיליארד שקל נוספים מאשר לקחה בשנים קודמות".

- גם ליחימוביץ' יש בחירות בקרוב...

"בסדר, ברור, אבל למה להמציא שקרים? אני שומע את גב' יחימוביץ' מצהירה שבגלל הפגיעה במעמד הביניים, הצמיחה בישראל נמוכה מאוד. אז התשובה, העובדה, היא שלא הייתה פגיעה במעמד הביניים ושהצמיחה בישראל היא הכי גבוהה מכל מדינות המערב שגברת יחימוביץ' כל כך רוצה שנשתווה אליהן. אני מסוגל להבין חצאי אמיתות, אבל שקרים כל כך גסים - זה דבר חסר תקדים. ומה שהכי מטריד, זה שהדברים מושמעים בתקשורת, ורבים יודעים את האמת, אבל אין מי שפוצה פה ומצפצף".

- מה אתה מצפה?

"הייתי מצפה שכשמראיינים רציניים מראיינים את יחימוביץ', הם ישאלו אותה על ממצאי הבנק העולמי ונתוני ה-OECD, שמצאו שבישראל יש את הצמיחה הכי גבוהה במערב".

- מתחילים לדבר על מי יחליף אותך כשר האוצר הבא.

"גם בפעם הקודמת, בדיוק אותו עיתונאי שעשה את הכותרת היום מינה שלושה אחרים כמועמדים הבטוחים לשר האוצר, ואני לא הייתי ביניהם. אז הוא בוודאי יכול להמשיך לכתוב כרצונו".

- החלפתך היא נושא שיחה במקומות רבים.

"אלה דיבורים חסרי שחר. סתם דיבורים".

- האם בנימין נתניהו, בהנחה שירכיב את הממשלה הבאה, אמר לך שאתה שר האוצר המיועד שלו?

"אני לא מגיב על זה. יותר נכון, אני מנוע מלהגיב".

- מדוע ראש הממשלה לא מביע תמיכה פומבית בך בימים טרופים אלה?

"אני רגוע לחלוטין גם בנושא הזה".

"שיהיה לו בהצלחה בתפקיד הבא"

יו"ר מפלגת העבודה, ח"כ שלי יחימוביץ' מסרה בתגובה לדברים: "לכל אזרחי ישראל ברורים שני דברים מרכזיים - שטייניץ נכשל בתפקידו כשר אוצר, מותיר אחריו אדמה חרוכה של כלכלה קורסת ולכן לא ימשיך לכהן בתפקידו. שנית, 'הישגי הכלכלה' החלולה של נתניהו קורסים כמו מגדל קלפים בזה אחר זה, כשמעמד הביניים נותר מרוסק ומדמם. לכן, לא ברור מקור היהירות של שטייניץ, ואני מאחלת לו הצלחה בתפקידו הבא".