MyHeritage לא ממהרת לאקזיט: "אנו רוצים לבנות ערך"

החברה הישראלית שייסד גלעד יפת מתמחה באילנות יוחסין ■ מיי הריטג' גייסה 49 מיליון דולר, רכשה שמונה חברות בכל העולם ■ "אנחנו מובילים לאיחודי משפחות וסיפורים מרגשים"

לפני שנה הבין גלעד יפת שדווקא חברת MyHeritage, אשר עוסקת באילנות יוחסין ובחקר המשפחה, תאלץ להתנתק מהשורשים של עצמה. החברה, שיפת הקים לפני עשור, הפכה במהלך השנים לשחקנית השנייה בעולם בתחום הגנאולוגיה ברשת. הגידול המואץ הזה אילץ את החברה לעזוב את המשרדים, שמוקמו בבתי טמפלרים גרמניים שנבנו ב-1902.

הצמיחה בכוח האדם - שהגיעה לכדי 90 עובדים בישראל - הצריכה לוקיישן חדש. מיי הריטג' עזבה את האווירה הפסטורלית של בני עטרות ונטעה שורשים חדשים באזור התעשייה של אור יהודה. "העובדים כבר התרגלו למיקום אז רצינו להישאר קרובים", מסביר יפת, מנכ"ל החברה ובעצמו תושב בני עטרות, "המקום בבני עטרות היה קטן מדי. כששכרתי אותו היינו רק שני עובדים ובדרך נס המשכנו שם גם כשהיינו 60 עובדים".

החברה, שמאפשרת למשתמשים לסרוק מאמרים, מרשמי אוכלוסין, צילומי מצבות ושאר מסמכים היסטוריים, כדי להרכיב אילנות יוחסין, מתנהלת כסוג של משפחה. מאז הקמתה, צורפו לחיק המשפחה לא פחות משבע חברות שרובן נרכשו תמורת במיליונים בודדים.

בנובמבר האחרון ביצעה מיי הריטג' קפיצת דרך משמעותית ורכשה את אחת המתחרות הגדולות שלה, חברת Geni, בעשרות מיליוני דולרים. "ג'יני היו על הכוונת שלנו לא מעט זמן אבל בסוף הם אלה שפנו אלינו כדי לגשש אם נהיה מעוניינים לקנות אותם", אומר יפת. הרכישה לא בוצעה רק בגלל צוות העובדים המוכשר, 7 מיליון המשתמשים ו-4 מיליון אילנות היוחסין. למיי הריטג' היה חשוב לשפר עמדות מול מתחרה נוספת בשוק - חברת Ancestry.com ולמנוע ממנה לרכוש את ג'יני.

בשיחות קודמות הביע יפת ביקורת באשר להתנהלות של ג'יני, בעיקר בהיבט של שמירה על פרטיות הגולשים. כיום, לאחר שרכש את החברה, הוא מודה כי דברים ישתנו. "כבר ביום שקנינו עשינו שורה של שינויים וחסמנו את הגישה לפרופילים של אנשים חיים דרך גוגל ואפשרנו אותה רק לפרופילים של סלבס ואנשים מתים", אומר יפת. באשר למיזוג מלא בפעילות החברות, הוא מסביר כי ג'יני פועלים לפי מודל אחר, בו יש עץ משפחה קולקטיבי לכל המשתמשים, ולכן אי אפשר למחוק אותו ולהעביר לאתר אחר.

אסטרטגיית הרכישות של מיי הריטג' מאפיינת את ענף אתרי הגניאולוגיה. "רכישות היא שיטה מצוינת לגדול. בתחום שלנו קשה להשיג משתמשים ומידע מאילנות יוחסין שנמצאים באתרים אחרים ולכן עדיף לרכוש מתחרים". באשר למגמה עצמה, הוא אומר כי "אני מאמין שהקונסולידציה בענף תימשך ויהיו פחות חברות עצמאיות. למרות זאת, אני לא מאמין שיישארו בסוף רק 2-3 חברות".

"אתר עם שליחות"

יפת הקים את את מיי הריטג' במהלך חופשה מקריירת בחברות היי-טק מורכבות, בהן ניהול חטיבת האנטי וירוס ב-BRM טכנולוגיות וניהול מוצרים בחברת Backweb, לאחר שניצל אותה כדי לתור אחרי שורשי המשפחה שלו ברחבי העולם. המסע של יפת הבהיר לו שיש אנשים רבים שמתעניינים בעבר המשפחתי, מה שהניע אותו להקים את מיי הריטג', שמשלבת יכולות זיהוי פנים והתאמות חכמות בין אילנות יוחסין ומסמכים היסטוריים, טכנולוגיה שמאפשרת למשתמשים למצוא, בקלות יחסית, מידע על קרובי משפחה שמעולם לא הכירו.

"הדבר שאנחנו הכי גאים בו בחברה הוא העובדה שאנחנו מאפשרים לאנשים לגלות דברים מדהימים על עצמם ומשפחתם וזה מוביל לאיחודי משפחות וסיפורים מרגשים", מספר יפת, "אנחנו אתר עם שליחות שמשנה חיים של אנשים לטובה וזה נותן לנו הרבה סיפוק".

יפת בעצמו הצליח למצוא לא מעט תגליות מענייניות על קרובי משפחה מהעבר. הוא גילה למשל תמונה שהתפרסמה בעיתון מקומי בקנזס ב-1938 שבו נראים קרובי משפחה רחוקים ביום חתונתם. הודות לכיתוב מתחת לתמונה תחת הכותרת "אהבה ללא מילים" - הבין יפת ששני הנאהבים היו חירשים-אילמים. במקרה אחר, תהה יחד עם גולשי פורום שורשים משפחתיים בתפוז, בו הוא נוהג לבקר לעיתים קרובות, על תווי הפנים האסייתים של סבתו של סבו במסגרת דיון על כך שליהודים יש שורשים במונגוליה.

יפת מסביר כי תחום הגנאולוגיה, שנראה במבט ראשון כאילו קהל היעד שלו נע בין בני 13 שמכינים עבודת שורשים לבית הספר לבין פנסיונרים שנוברים בעברם, מושך לא מעט גולשים. "שורשים זה משהו שהוא לא טרנדי. זה עניין את סבא של סבא שלך ויעניין גם את הדורות הבאים שלך. אני לא מוצא משהו רע בזה שמישהו רוכב על טרנד, אבל אם מישהו רוצה לבנות חברה גדולה לאורך זמן, אז אי אפשר לבסס את זה על טרנד זמני".

הפופולריות של התחום נובעת לדברי יפת בעיקר מהמהפכה הדיגיטלית שמאפשרת ליותר מאגרי מידע להגיע לאינטרנט ולהיות נגישים. "אתה יכול לשבת בבית ולהגיע לעשרות מיליארדים של מסמכים ותצלומים, מה שפעם היה מצריך אותך לנסוע לכל מיני ספריות, ארכיונים ובתי קברות", הוא אומר.

לעשות את הסוויץ'

מיי הריטג' אמנם נשענת על העבר, אבל היא פעילה מאוד גם בהווה. לאחר רכישת אתר ג'יני לפני כחודשיים, השלימה החברה סבב גיוס ענק בהיקף של 25 מיליון דולר מקרנות מובילות כמו בסמר, אקסל ואינדקס. יפת מתכוון להשתמש בכסף כדי לרכוש חברות נוספות, לגייס עוד עובדים ולהשקיע בשיווק כדי להביא עוד משתמשים לאתר.

עד היום גייסה החברה 49 מיליון דולר ומדובר על סכום מכובד, בהתחשב בעובדה שאת השנה וחצי הראשונות של מיי הריטג' העביר יפת ללא גיוס מתוך תקווה להביא את החברה לרווחיות בלי צורך לגייס וכך לשמור על בעלות מלאה. אבל תוך שנה התחוור לו שזה בלתי אפשרי, במיוחד לאחר שהחליט לבחור במודל חינמי.

"יש משהו מאוד קסום במודל כזה. ככל שאתה שומר על החינמיות הרבה זמן, אתה מגדיל את סיכויי ההצלחה שלך והמתחרים מתקשים להתחרות בך. אבל אסור לעשות זאת יותר מדי זמן, צריך לדעת מתי לעשות את הסוויץ'", הוא אומר.

לדבריו, יזמים רבים עושים טעות כשהם חושבים מוקדם מדי על אלמנט ההכנסות. "מי שמפתח אפליקציית מובייל וישר גובה עליה תשלום, אמנם יעשה כסף מהיום הראשון אבל הוא מקטין מאוד את פוטנציאל הקהל. עדיף לבנות צמיחה ושהיא תהפוך לפלטפורמה עתידית להכנסות".

החברה מגלגלת היום עשרות מיליוני דולרים בשנה וגובה כ-100 דולר מכל מנוי. בשנה וחצי האחרונות כמות המנויים המשלמים גדלה ביותר מפי שלושה - חלקה מגידול אורגני וחלקה באמצעות רכישות וההכנסות ב-2012 הוכפלו לעומת השנה שלפניה.

על אף שהחברה מאוזנת כבר מ-2011, המילה "רווחיות" עדיין לא בראש סדר העדיפויות של יפת. "רווחיות היא דבר חשוב אבל צריך לוודא שהיא לא באה על חשבון הצמיחה. אם אני יכול להיות בחודש מסוים רווחי או להיות מאוזן אבל להשיג עוד מנויים שייצרו לי יותר הכנסות בעתיד, אז אעדיף את הצמיחה".

"אנחנו זריזים"

ההצלחה של MyHeritage הביאה את החברה למקום השני בדירוג 100 אתרי הגנאולוגיה הפופולריים, כך על פי בדיקה של האתר GenealogoInTime Magazine. לחברה יש 13 אתרים ברשימה, כמו Geni אבל גם אתרים מקומיים בספרד, גרמניה, צרפת וברזיל.

ועדיין, התחרות לא קלה. מול MyHeritage ניצבת Ancestry.com, שהוקמה ב-1983 ונמכרה באוקטובר אשתקד ב-1.6 מיליארד דולר לקרן הפרייבט אקוויטי Permira.
אנססטרי הגיעה למקום הראשון במדד של GenealogoInTime עם 15 חברות בסך הכול.

"הם אמנם יותר גדולים, אבל אנחנו זריזים ויותר גלובלים. זה כמו סירת מרוץ מול אוניית שיט. אנחנו אולי יכולים לעקוף אותם בתוך 5-10 שנים", אומר יפת.

בפוזיציה שבה נמצאת MyHeritage בשוק, קצת קשה להתעלם מהפיל שבחדר ושאלת האקזיט חייבת להישאל. "ככל שאתה מגייס יותר כסף, הציפיות של המשקיעים יותר גדולות. אני לא חושב שיש מחר אקזיט מעבר לפינה. אנחנו רוצים לבנות ערך למשתמשים ולמשקיעים וייקח לנו עוד כמה שנים להגיע לשם".

גם מחשבות על תזוזה מכס המנכ"ל אינן עולות על הפרק. "אני מאוד נהנה לקום בבוקר ולעשות את מה שאני עושה. מי היה מאמין, כשהקמתי את החברה, שאגייס כספים, ארכוש חברות, אארח את ראש ממשלת בוואריה ואפגוש את ראשי הכנסייה המורמונית. ככל שהדברים תלויים בי, אני יכול להמשיך עוד הרבה שנים".