ביהמ"ש ביטל תוכנית להקמת שני מגדלים בנווה-צדק בת"א

העתירה מתייחסת לשתי תוכניות ברחוב יצחק אלחנן שאושרו בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה ■ ביהמ"ש: "בהחלטות הוועדה המחוזית נפלו פגמים מהותיים"

ניצחון לעמותת התושבים למען שכונת נווה-צדק: שופטת בית המשפט המחוזי בתל-אביב, שרה גדות, ביטלה אתמול (ג') תוכנית להקמת שני מגדלי מגורים גבוהים בשכונת נווה-צדק בתל-אביב. מדובר בהחלטה חריגה, שכן התוכנית אושרה בוועדות התכנון וכבר קיבלה תוקף.

מדובר בעתירה שהגישה העמותה, באמצעות עורכי הדין יחיאל שמיר ויפתח הלינג, נגד הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה, הוועדה המקומית לתכנון ובנייה תל-אביב, עיריית תל-אביב והחברות היזמיות נווה-צדק על הים בבעלות צמח המרמן ויורוקום נדל"ן, ושתי חברות בשליטת משקיעי חוץ-קו ומטרה, וסטארווד רילאסטייט קורפ.

העתירה מתייחסת לשתי תוכניות שאושרו על-ידי הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה ברחוב יצחק אלחנן. האחת, שנקראת אלחנן ב', שיזמו משקיעי חוץ להקמת מגדל מגורים בן 36 קומות ובניין נוסף בן 9 קומות; והשנייה, שנקראת אלחנן ג', להוספת 10 קומות למגדל ה-white city שמוקם בימים אלה על-ידי צמח המרמן ויורוקום נדל"ן, וזאת על-ידי הסדרת מבני ציבור במתחם סמוך.

גדות קיבלה את טענות התושבים וקבעה כי התוכנית אלחנן ב' אינה חוקיות משני טעמים: האחד - כי אסור לעירייה ולמוסדות התכנון להעניק אחוזי בנייה ליזם בתוכנית, כנגד חיוב היזם בביצוע מטלה ציבורית. כלומר, בית המשפט קיבל את הטענה כי בבסיס התוכנית צריכה להיות מטרת תכנונית, ולא מטרה מימונית שעניינה מציאת מקור תקציב לעירייה לביצוע מטלה ציבורית.

הטעם השני שקיבלה גדות הוא כי הפרקטיקה בה עיריות ומוסדות תכנון מטילים על יזמים לבצע מטלות ציבוריות כנגד אחוזי בנייה אינה חוקית, גם מהטעם שהיא עוקפת את חובת המכרזים. גדות הוסיפה וקבעה כי מאחר ששתי התוכניות תלויות האחת בשנייה, דינן של שתיהן להתבטל.

"לאור העובדה כי הפקדתה של תוכנית אלחנן ג' מהווה תנאי להפקדתה של תוכנית אלחנן ב', לאור העובדה כי שתי התוכניות מקודמות במקביל כך שקידומה של אחת תלויה בקידומה של השנייה מתוך ראייה תכנונית אחת, אין מקום להשאיר על כנה את החלטת הוועדה המחוזית המתייחסת לתוכנית אלחנן ב'", קבעה גדות, והוסיפה כי "'העסקה' שנערכה בין העריייה לבין היזמים נעשתה תוך חריגה מסמכות ובניגוד לחוק חובת מכרזים".

לדבריה, נפלו פגמים מהותיים בהחלטות הוועדה המחוזית בעניין שתי התוכניות, ונפלו גם פגמים מהותיים בתוכניות, ואי לכך קבעה כי דינן להתבטל.

גדות אף פסקה תשלום הוצאות לעותרים בסך 37.5 אלף שקל.