תג המחיר של הרכבת הקלה בגוש דן תפח ב-3.4 מיליארד ש'

העלות התקציבית המעודכנת של פרויקט הקמת הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן: 14.1 מיליארד שקל ■ השר כץ הבטיח היום כי לא יאפשר לאוצר לקצץ בתקציב הפרויקט או לעכבו

14.1 מיליארד שקל - זוהי העלות התקציבית המעודכנת של פרויקט הקמת הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן, כך גילה היום שר התחבורה ישראל כ"ץ. מדובר בהתייקרות של כ-3.4 מיליארד שקל לעומת האומדן התקציבי המקורי של הפרויקט, כפי שאושר בעת ההחלטה להלאים את הפרויקט שהתקבלה בממשלה בדצמבר 2010.

בנ.ת.ע, החברה הממשלתית האחראית על ביצוע הפרוייקט טענו כי האומדן עצמו לא השתנה וההתייקרות כולה נובעת משינויים חיצוניים ובראשם האינפלציה, עליית המע"מ באחוז והרחבת העבודות המתוכננות בתחנת אם המושבות.

אולם, בדיקת "גלובס" מראה כי גם לאחר שקלול גורמים אלה עדיין נותרה התייקרות בלתי מוסברת של למעלה מ-2.5 מיליארד שקל: עליית מדד המחירים לצרכן מדצמבד 2010 תרמה 530 מיליון שקל למחיר הסופי, התייקרות המע"מ באחוז הוסיפה 110-140 מיליון שקל (תלוי במועד ההתייקרות) והעלות התקציבית של העבודות הנוספות בתחנת אם המושבות מוערכת בכ-200 מיליון שקל.

הקו האדום של הרכבת הקלה הולאם ב-2010 לאחר שהזכיין שנבחר ב-2006 לא הצליח להשיג מימון בנקאי לביצוע הפרוייקט. ההחלטה על ביטול הסכם הזיכיון התקבלה בתום שלוש שנים של מו"מ ולאחר שהפער הסופי בין עמדות הצדדים הגיע, לטענת הזכיין לשווי כספי של כמה עשרות מיליוני אירו.

בתקופה האחרונה התחזקה קולות הביקורת על ההחלטה, בעיקר מכיוון האוצר, שהיה האחראי המרכזי לביטול הפרויקט. כיום טוענים באוצר כי השארת הפרוייקט בידי נ.ת.ע עשויה לגרור חריגות תקציביות במיליארדי שקלים. דו"ח שפרסמה חברת אג'יס המשמשת כבקרית הפרויקט מטעם האוצר, העריך כי עלות הפרויקט עשויה לחרוג בעד 5 מיליאד שקל מהאומדן המקורי וסיומו עשוי להידחות בשנתיים.

בנ.ת.ע בניהולו של יצחק זוכמן שבו והציהרו היום כי כבר ב-2017 תחל הרכבת הקלה בביצוע נסיעות לאורך חלק מהתוואי המתוכן. אורכו של הקו האדום יהיה 23 קילומטרים מתחנת אם המושבות בפתח תקווה ועד לבת-ים ולאחר מכן לראשל"צ. בתחומי העיר תל-אביב יעברו הרכבות הקלות במנרה שאורכה כ-11 קילומטרים. הקו אמור להסיע מדי יום כ-240 אלף נוסעים.

העבודות היחידות שבוצעו עד היום לאורך הקו הם חפירת שלושה פירי שילוח שדרכם יוכנסו מכונות הכרייה הענקיות (TBM) הפירים נחפרו באם המושבות, רחוב הרצל ביפו וליד מלון שרתון סיטי טאוור ברמת גן (לשעבר בריכת גלי גיל). במקביל מקדמת נ.ת.ע את מכרזי הביצוע ורכש הרכבות לפרוייקט, לאחר עיכובים מצד האוצר.

השר כץ הבטיח היום כי לא יאפשר לאוצר לקצץ בתקציב הפרויקט או לעכבו בדרך אחרת וימנע כל ניסיון להחזיר את הפרויקט לביצוע במתכונת של של זכיין פרטי.