מרבית בורסות אירופה ננעלו בירידות שערים; לונדון עלתה

שיעור הצמיחה בסין עמד על 7.9% ברבעון הרביעי של 2012 ■ המשקיעים התעודדו גם מהדיווחים לפיהם הבנק המרכזי של יפן שוקל להכריז על צעדים מוניטרים חדשים ■ בריטניה מאיימת לפרוש מהאיחוד האירופי

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ו') בירידות שערים, מלבד לונדון שעלתה קלות. זאת, על אף הסנטימנט החיובי באסיה והאופטימיות ששררה אמש בוול סטריט והובילה את מדד ה-S&P 500 לשיא של 5 שנים. המשקיעים הגיבו גם לדבריה של יו"ר קרן המטבע כריסטין לגארד ששיבחה את ההתקדמות ביוון אך אמרה באותה נשימה כי הדרך עוד ארוכה עד להתאוששות מלאה.

כאמור, יממה לאחר שאישרה העברת נתח נוסף מחבילת החילות של יוון, בהיקף של 3.4 מיליארד אירו, יו"ר קרן המטבע העולמית כריסטין לגארד אמרה אמש במסיבת עיתונאים שכינסה כי אומנם חל שיפור במצב הכלכלי של אירופה, אך המנהיגים לא יכולים לנוח עכשיו וגוש האירו זקוק להקלות מוניטריות והורדת ריבית נוספת.

"בריטניה תפרוש מהאיחוד האירופי שייכשל כישלון חרוץ אלא אם כן המנהיגים יטפלו ב-3 בעיות מרכזיות המאיימות עליו", כך מצהיר ראש ממשלת בריטניה דיוויד קמרון. בכנס שאמור להיערך באירופה, קמרון אמר כי בכוונתו לדון מחדש על התנאים של כניסת המדינה לאיחוד האירופי וכי הוא יביא כל הסכם שיושג ליידי משאל עם. קמרון אמר כי האיחוד האירופי נאלץ להתמודד עם 3 אתגרים מרכזיים: משבר החוב,חוסר תחרותיות וירידה חדה בפופלריות שלו, בעיקר בבריטניה.

עליות חדות באסיה

המסחר בבורסות אסיה נחתם היום (ו') בעליות שערים חדות, כאשר מדד הניקיי היפני טיפס בכ-2.9%. הגורמים המרכזיים לראלי באסיה היו נתוני מאקרו חיוביים שפורסמו בסין וכן דיווח לפיו הבנק המרכזי היפני שוקל להוציא לפועל תוכנית לרכישות אג"ח ללא הגבלה. המסחר בוול סטריט ננעל אמש בעליות ומדד ה-S&P 500 טיפס לשיא של 5 שנים.

כאמור, המשקיעים באסיה הגיבו בחיוב לדיווח מאמש, לפיו הבנק המרכזי היפני שוקל להוציא לפועל תוכנית לרכישות אג"ח ללא הגבלת זמן במטרה לעמוד ביעד אינפלציה של 2%. זאת, בהתאם להצהרותיו של ראש ממשלת יפן שינזו אבה שאמר לפני מספר שבועות כי יבצע פעולות מוניטריות אגרסיביות כדי לאושש את הכלכלה. דיווחים אלה גוררים את הין לשפל של כ-30 חודשים מול הדולר.

עם זאת, גולת הכותרת שהזניקה את השווקים באסיה היום היא נתון הצמיחה בסין. שיעור הצמיחה ברבעון הרביעי של 2012 עמד על 7.9%, (שנתי) אומנם הרבה מתחת לצמיחה של 9.3% ב-2011, אך מעל צפי האנליסטים שעמד על 7.8%. "הנתונים מאשרים כי הרע מכל נמצא כבר מאחורי הכלכלה של סין והיא נמנעה מנחיתה קשה", אומר שיאנפנג ראן, כלכלן בחברת IHS Global Insight.

לנתון הצמיחה החיובית מצטרפים נתונים נוספים שפורסמו היום ומזינים את האופטימיות באסיה. נתון התפוקה התעשייתית עלה בדצמבר ב-10.3%, מעל צפי האנליסטים שעמד על 10.2%. גם המכירות הקמעונאיות היכו את התחזיות ועלו בדצמבר ב-15.2%, לעומת צפי לעלייה של 15%.

נציין את מניית הונדה שריכזה עניין בשל דוח מכירות הרכבים טוב מהצפי. כמו כן חברת הכרייה השנייה בגודלה בעולם Rio Tinto Plc רשמה עליות במחזור ער.