הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה צופה גידול בביקוש לנפט בעולם

בדוח שפרסמה הסוכנות אתמול עולה כי הביקוש מצד סין יגדל בשנה הקרובה ■ מנגד, היקף תפוקת הנפט של ערב הסעודית צפוי לרדת, אך בסוכנות טוענים שהעניין לא מדאיג

לאחר שבשבוע שעבר פרסמה הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה דוח לפיו הביקוש לנפט במדינות אירופה הגיע לשפל של 20 שנה והוא צפוי להמשיך לרדת גם השנה, פרסמה הסוכנות את התחזית שלה לשנת 2013 בה היא צופה עלייה בביקוש מצד סין ומנגד ירידה בהיקף האספקה.

בדוח של הסוכנות שהתפרסם אתמול עולה כי בשנת 2013 צפוי בהיקף הצריכה העולמית לנפט לכדי 90.8 מיליון חביות נפט ביום - עלייה של 240 אלף חביות ביום לעומת התחזית הקודמת של הסוכנות. בסיכום כולל, היקף צריכת הנפט צפוי לעלות ב-1% לעומת הצריכה שנרשמה ב-2012 וזאת בעקבות צפי לביקושים גבוהים לנפט ברבעון הרביעי של 2012 ותחזיות לצמיחה מוגברת בסין בשנת 2013.

בסוכנות מציינים כי יכולת תפוקת הנפט של ערב הסעודית השנה צפויה להצטמצם, והיא צפויה לרדת מהיקף תפוקת הנפט הגדול ביותר שלה מזה 30 שנה, אך טוענים כי לא מדובר בשינוי מדאיג. "עדיין מוקדם מדי לקבוע אם זו תחילתו של מחזור חדש בשוק או שאנחנו עומדים לחזור לשוק השורי שראינו בתחום הנפט בשנה החולפת", נכתב בדוח. "נתוני הביקוש של סין וההיצע הסעודי מרוכבים מדי מכדי להגיע למסקנות חפוזות. החריגה האחרונה מהנתונים של סעודיה וסין יכולים לכלול גורמים חולפים".

הסוכנות מציינת כי אחת הסיבות לירידה בהיקף תפוקת הנפט של סעודיה הינה העלייה בביקוש המקומי במדינה לנפט. כשבין יתר הסיבות לירידה בהיקף הביקוש לנפט הינה ירידה בביקוש מבתי הזיקוק במדינה שעוברות תחזקוה עונתית ועל כן לא יכולות לפעול בקיבולת מלאה.