למרות העלייה הצפויה בתפוקות - הרווח יישחק ב-2013

חרף הצפי לעלייה בהיקף הייצור ובהרחבת התפוקה התעשייתית במהלך 2013 - לא תחול עלייה בשיעורי הרווח של החברות, כך עולה מסקר בקרב ראשי חברות תעשייתיות

סקר שעשו פירמת רואי החשבון BDO ואיגוד התעשייה הקיבוצית בקרב ראשי חברות תעשייתיות מצביע כי חרף הצפי לעלייה בהיקף הייצור ובהרחבת התפוקה התעשייתית במהלך 2013 - לא תחול עלייה בשיעורי הרווח של החברות.

בסקר השתתפו כ-130 נשאלים ומניתוח תוצאותיו עולה כי ההתרחקות של ארה"ב מהמצוק הפיסקלי וההתאוששות הצפויה בגוש האירו יובילו בשנה הקרובה לתיקון ביקושים באופן שיעלה את התפוקה התעשייתית ואת מספר המועסקים בתעשייה. עם זאת, הצפי להמשך ההתייקרות בתשומות הייצור ובעיקר בהתייקרות חומרי הגלם והאנרגיה, עשוי להוסיף ולשחוק את הרווחיות של התעשיינים.

לדברי ראש מגזר ההתיישבות ב-BDO, דורון שטיין, מניתוח תוצאות הסקר עולה כי יותר מ-65% מבין הנשאלים סבורים כי על הממשלה הבאה להרחיב את התמריצים שהיא מעמידה למען התעשייה והחקלאות: "מרביתם סבורים שהחקלאות לא יכולה לשרוד לאורך זמן אלא אם היא מקבלת סבסוד משמעותי מהממשלה בשל התנודתיות העצומה בשוקי התוצרת החקלאית לעומת הצורך ברווחיות קבועה ויציבה למגדלים", אמר. הסקר מעלה עוד כי 47% מבין הנשאלים סבורים שהנפקה בבורסה עדיין מהווה את מכשיר גיוס ההון העיקרי שמאפשר פיתוח של מפעלים תעשייתיים, חרף עלויות הניהול הגבוהות של חברות מדווחות. בתעשייה הקיבוצית כ-300 מפעלים, אך רק 16 מהם מונפקים בבורסה בתל אביב או בבורסה אחרת בעולם.

לתמרץ את התעשייה

עוד עולה מהסקר כי כ-90% מהנשאלים משוכנעים שהחברות במשק הישראלי נהנות משיעורי מס נמוכים, אך הן לא משקיעות די ברווחת עובדיהן ולא מגלות התחשבות בצרכן המקומי, שדורש להשוות מחירים של מוצרי יסוד עם אלה שנהוגים במערב. 63% מבין הנשאלים קראו להחיל חוקים שמיועדים לתמרץ את התעשייה ואת המגזר היצרני, כמו החוק לעידוד השקעות הון, גם על חברות שאינן מייצאות אך בזכות פעילותן הן מהוות חלופה לייבוא. מענקי ההשקעה יעשו בצורה של הפחתת שיעורי המס - ויאפשרו להפחית את מחיר המוצרים.