איגוד החברות הציבורית: להכריז על אנטרופי כמונופול

על רקע כוונת חברת הייעוץ לגופים המוסדיים לגבות תשלום מהחברות הציבוריות, טוען מנכ"ל האיגוד: "אנטרופי מנצלת את כוחה לרעה. אם הייתי מוסדי, לא הייתי מוכן שהיועץ שלי יקבל כסף מהגוף שלגביו הוא מייעץ"

איגוד החברות הציבוריות דורש מהממונה על ההגבלים העסקיים להכריז על חברת הייעוץ אנטרופי, בראשותו של גל סטאל, כמונופול. זאת, על רקע כוונת החברה, המייעצת לגופים המוסדיים כיצד להצביע באסיפות כלליות, לגבות גם מהחברות הציבוריות (לגביהן היא מייעצת למוסדיים) תשלום עבור שירותיה - כך נודע ל"גלובס".

מנכ"ל איגוד החברות הציבוריות, אילן פלטו, פנה לממונה על ההגבלים העסקיים, פרופ' דיויד גילה, בטענה כי אנטרופי היא מונופול, וגביית דמי טיפול מהחברות הציבוריות מהווה ניצול לרעה של מעמדה. באיגוד מעריכים כי אנטרופי מרכזת למעלה מ-50% משירותי הייעוץ למוסדיים.

במכתב, שנשלח לממונה ביום חמישי האחרון, טוען פלטו כי אין זה ראוי שאנטרופי תגבה כספים מהחברות הציבוריות, כשבמקביל היא גובה תשלום עבור שירותי ייעוץ מהמוסדיים. "אנטרופי אומרת לחברות הציבוריות: 'אם חפצכן להגיע לאסיפה כללית ולקבל שם החלטות שיאושרו", כותב פלטו, "בואו אתי בדברים מראש. אני אודיע לכם את עמדתי, תוכלו להיערך כך שהנושא יובא במתכונת המקובלת עלי, ואז אמליץ ללקוחותיי המוסדיים לאשר את הצעת ההחלטה. אבל תמורת זה עליכם לשלם לי מראש דמי טיפול שנתיים'".

מרשות ההגבלים נמסר היום בתגובה כי "הפנייה שהגיעה תיבחן על פי המבחנים אותם מפעילה הרשות במקרים מסוג זה".

מאנטרופי נמסר בתגובה: "אנטרופי אינה מונופול, מעולם לא הייתה ואינה יכולה להיות מונופול, כי כל אחד יכול לפתוח פעילות מתחרה לאנטרופי. איגוד החברות הציבוריות רשאי ויכול לפתוח תחרות בעצמו לפעילותה".

הרקע למכתב ששלח איגוד החברות הציבוריות הינו ההודעה של אנטרופי בתחילת החודש, לפיה מעתה היא תגבה מחברות ציבוריות תשלום בעבור התייעצות בנושאים העולים לאישור באסיפות. לאחרונה נכנס לתוקפו תיקון 20 לחוק החברות (חוק שכר הבכירים), הקובע כי מדיניות תגמול בכירי החברה תובא לאישור בעלי מניות המיעוט באסיפה כללית. במסמך נכתב כי במידה שהן מעוניינות לדון עימה על עמדותיה לקראת האסיפה הכללית, על החברות הציבוריות לשלם לאנטרופי "דמי טיפול" שנתיים. המחיר: 2,000-6,000 שקל בחודש (עד 75 אלף שקל בשנה) בתשלום מראש - אפילו אם החברה לא השתמשה בשירותי הייעוץ.

באיגוד טוענים כי בפועל, אישור התגמול תלוי בעיקר במוסדיים - כלומר בחוות הדעת של אנטרופי. זאת, מאחר שלחוות דעתה משקל רב בקבלת ההחלטה על אופן ההצבעה, והחברות שמעוניינות לבדוק כיצד ההצבעה צפויה להתנהל וכיצד עליהן לפעול על מנת שהסוגיה תאושר, תלויות בה. נציין, כי לעת עתה באיגוד ממליצים לחברות להימנע מהתקשרות מחייבת עם אנטרופי.

"אנטרופי היא מונופול בחסות הרגולטור", אמר היום פלטו ל"גלובס". "גל החקיקה האחרון נתן כוח לבעלי מניות המיעוט, ומי שמייצג אותם היום זו בעיקר אנטרופי. המחוקק יצר סיטואציה לא בריאה, שבה גוף חיצוני קובע איך לנתב את השוק. הרצון היה לחזק את כוחם של בעלי מניות המיעוט, אבל בפועל נותנים כוח רק לחברה אחת - שמנצלת את זה לרעה. אגב, אם הייתי גוף מוסדי, לא הייתי מוכן שהיועץ שלי יקבל כסף מהגוף שעליו הוא מייעץ".

וההתנהגות המונופוליסטית של אנטרופי אינה מסתכמת לדעת פלטו רק בדרישת התשלום. "כמו כל מונופול, אנטרופי מתאפיינת בהתנהלות מחפירה, ומתנשאת" הוא אומר. "ביקשנו מהם להסדיר את תהליך עבודתם מול החברות הציבוריות, אבל הם מתחמקים. החברה הזו נגועה בניגוד עניינים, כי מלבד הייעוץ היא גם עוסקת בניהול סיכונים".

ברשות ני"ע כבר שמו עין ב-2011

ראוי לציין, כי בהודעה ששלחה אנטרופי לחברות הציבורית נכתב כי תשלום דמי הטיפול הינו רשות, וכי מחובתה "להמשיך ולספק חוות דעת עבור לקוחותינו, גם עבור אסיפות שזימנו חברות אשר אינן מבקשות לקבל את ההתייחסות המקדימה". על כך אומר פלטו, כי "באופן טבעי, כשאנטרופי בודקת החלטות, עלולה להיווצר הטיה בין חברה ששילמה לה למול חברה שלא שילמה. זה פשוט להציע לחברות הציבוריות הצעה שלא יוכלו לסרב לה, כי כשהמציעה היא מונופול, אי אפשר לסרב".

אין זו הפעם הראשונה שסוגיית הפיקוח על אנטרופי עולה על הפרק. בספטמבר 2011, נזכיר, נחשף ב"גלובס" כי בכוונת רשות ניירות ערך לפקח על חברת הייעוץ. יו"ר הרשות, פרופ' שמואל האוזר, החליט אז לפעול להקניית סמכות פיקוח ישירה על גורמי ייעוץ ולהסדרת התחום. ואכן, לפני כארבעה חודשים הצהירה רשות ני"ע כי היא פועלת להסדרת תחום הייעוץ למוסדיים, וכי בימים אלה נבחנת המתכונת הראויה לפיקוח.