"לבחירות הבאות יש להשקיע בטכנולוגיה פייסבוקית וטוויטרית"

ערן אלראי, מנכ"ל חברת SPL ישראל: "כ-45% מאוכלוסיית מדינת ישראל היא מתחת לגיל 25, ו-60% מהאוכלוסיה היא מתחת לגיל 35. המשמעות היא שמפלגות שרוצות להצליח בבחירות חייבות לדבר אל הדור הצעיר"

רגע לפני הבחירות לכנסת מחר (ג'), התראיין ערן אלראי, מנכ"ל חברת SPL Software AG ישראל, ביחס לגישת המפלגות לטכנולוגיות חדשות, בין היתר על מנת לתקשר עם הדור הצעיר בישראל ולנסות ליצור קהלי יעד חדשים.

- מעקב אחר השפעת מערכות המידע והמחשוב על מסעות בחירות בישראל מעלה את השאלה, האם תעשיית המחשוב תומכת בבחירות או חלילה מחבלת בהן?

"ניתוח השפעת ההשקעה ב-IT על מסעות בחירות מגלה תופעה מעניינת: הבחירות המקדימות הפנים מפלגתיות - הפריימריס הממוחשבים - נכשלות כמעט בקביעות ואילו מערכי המחשוב ביום הבחירות הכללי מתקתקים כמו שעון. מסתבר, שבמרבית המפלגות תקציבי IT בכלל ופריימריס הממוחשבים בפרט נתפסים כמותרות בתקציב הקטן ממילא. למעשה, חלק ממנהיגי המפלגות ראו במחשוב הפריימריס סוג של גימיק שאין צורך להשקיע בו משאבים יקרים והתוצאה בהתאם. סביר היה להניח שהנזק התדמיתי המתגלגל מפריימריס ממוחשב כושל אחד למשנהו טפח על פניהם, ועשוי להוביל אותם לשנות גישה בבחירות הפנימיות הבאות, אך זה לא תמיד המקרה".

- ומה קורה בבחירות הארציות?

"בניגוד למפלגות, מקצה המדינה תקציב משמעותי למערכה ומעמידה בכוננות הפעלה מיידית צוותים מנוסים לתמיכה במערכת".

- איך מגיעים לדור הצעיר באמצעות ה-IT?

"כאשר בוחנים את השימוש בטכנולוגיה לטובת הדמוקרטיה אל מול הניתוח הדמוגרפי של אוכלוסיית מדינת ישראל, עולים הממצאים הבאים: 28.3% מהאוכלוסיה הם בני 0-14, 16.2% הם בני 15-24 ו-15.2% הם בני 25-34. במלים אחרות כ-45% מאוכלוסיית מדינת ישראל היא מתחת לגיל 25 ו-60% מהאוכלוסיה היא מתחת לגיל 35. המשמעות היא שמפלגות שרוצות להצליח בבחירות חייבות לדבר אל הדור הצעיר, והדרך אל ליבו של הדור הצעיר עוברת דרך ארבעה ערוצים - יעילים ביותר ולא יקרים במיוחד: הדור הצעיר, חי בועט ומשתף מידע ברשתות החברתיות. הוא עושה זאת בעיקר דרך אמצעים ניידים כסמארטפונים וטאבלטים ומסתייע באפליקציות ייעודיות אשר מזרזות את התהליך. הדרך הנכונה של מפלגות להגיע לדור זה היא להשקיע בקמפיינים במדיה חברתית עם דגש על פלטפורמות ניידות. אלו הקמפיינים היעילים והממוקדים ביותר, והתאמתם לפלטפורמות ניידות זולה משמעותית מפיתוח עבור פלטפורמות אחרות. תשאלו את ברק אובמה, כך הוא זכה לקדנציה שנייה בבית הלבן לפני חודשיים".

- מה ניתן לעשות כדי לשלוט בכמויות העצומות של מידע לא מובנה שמופקים מהמדיה החברתית ומהמכשירים הניידים?

"ניתן להשתמש בטכנולוגיות Big-Data. ארגון מידע זה וניתוחו מסייע למפלגות בזמן אמת למקד את הקמפיין שלהן, לשגר את המסרים המתאימים ביותר ולתת מענה מדויק יותר למצביעים פוטנציאליים. כיום ולאור אילוצים תקציביים יכולות המפלגות לחסוך במשאבים ולבסס את מערך המחשוב ואת מסדי הנתונים שלהן במחשוב ענן (Cloud), ולא על חוות שרתים ייעודית על כל העלויות המשתמעות מכך. לדעתי השקעה בטכנולוגיה אשר מדברת פייסבוקית, טוויטרית וסמרטפונית מכינה את התשתית האלקטורלית לבחירות הבאות ומי שידע לתקשר ולהבין את הדור הצעיר בשפתו כבר מגיל 14 עשוי לרכוש את לבו וקולו כמצביע פוטנציאלי לאורך שנים רבות".