מנהלים בכירים במשק "בוחרים" את שר האוצר הבא

"גלובס" פנה למנהלים בכירים בשוק ההון כדי לשמוע את מי הם היו רוצים לראות במשרד האוצר בקדנציה הבאה ומהם הדברים הדחופים ביותר שהוא יצטרך לתקן ■ לטיפולה של הממשלה הנבחרת

אורי יהודאי, נשיא ומנהל העסקים הראשי של פרוטרום

- את מי היית רוצה לראות כשר האוצר הבא?

"הייתי שמח לראות את בנימין נתניהו. נתניהו מילא בצורה טובה מאוד את תפקיד שר האוצר, והוא מבין היטב את חשיבות צמיחת המשק, ואת חשיבות עידוד השקעות הון ומו"פ, תוך חיזוק תעשיית היצוא הישראלית".

- מהן המשימות המיידיות הניצבות בפני שר האוצר הבא, בדגש על שוק ההון?

"בתחום שוק ההון יש שלוש משימות עיקריות: טיפול בשילוב ישראל במדדים אירופיים כדי לעודד השקעות זרות בבורסה הישראלית; ביטול נטל מיותר והגבלות רגולטוריות לא נחוצות המעיקות על החברות בבורסה; הקלה ועידוד על הנפקות של חברות חדשות, תוך עצירת המגמה המדאיגה של מחיקת חברות מהמסחר.

"מעבר לכך, השר יצטרך לשמור על תקציב עם גירעון אופטימלי שלא יעבור את רף 4% מהתוצר. יהיה עליו לקבוע סדרי עדיפויות לאומיים שונים ולהפנות משאבים לעידוד צמיחה ולהשקעות בגורמים יצרניים, על חשבון המשך הגדלת תקציב הביטחון ותקציבים שאינם מעודדי צמיחה. הוא יצטרך להגדיל את התקציבים למחקר ופיתוח ולהמשיך ביישום חוק עידוד השקעות הון במסלולים הקיימים תוך אי העלאת מסים על המגזר העסקי.

"משימות נוספות הן העלאה מדודה בנטל המס על בעלי הכנסות גבוהות, טיפול בהגדלת תעסוקת חרדים ונשים ערביות ועזרה ועידוד לצעירים להשתלב במעגל העבודה, הגדלת ההשקעה בחינוך, חיזוק מעמדה התחרותי של ישראל בעולם והבטחת ודאות רגולטורית למשקיעים. שני דברים נוספים שהייתי רוצה לראות הם תוכנית להקצאת קרקע זולה לבנייה של לפחות 50 אלף דירות בשלוש השנים הקרובות במחירים אטרקטיביים לצעירים וחסרי דיור, וחיזוק הקשר שבין הממשלה, המעסיקים והעובדים באמצעות הידברות קבועה, ותוך קידומן ויישומן של תוכניות פעולה משותפות".

צבי סטפק, יו"ר בית ההשקעות מיטב

- את מי היית רוצה לראות כשר האוצר הבא?

"שר האוצר בממשלה הבאה צריך, קודם כל, לבוא ממפלגת השלטון ולא ממפלגה אחרת או מהעולם האקדמי, כי הוא חייב גיבוי צמוד של ראש הממשלה. המשימות שיעמדו בפניו ביום שאחרי הבחירות הן גם כבדות וגם מיידיות.

"לפיכך, הוא יצטרך לעמוד איתן מול לחצים של קבוצות לחץ וגורמים סקטוריאליים מפלגתיים או אחרים, שינסו לטרפד את הרפורמות ואת המהלכים האחרים שמתבקשים בתחום התקציב והמיסוי. זה צריך להיות שר אוצר שבקיא היטב במה שמתרחש בכלכלה הישראלית, בלתי לחיץ, ועם כושר ביצוע מעולה".

- מהן המשימות המיידיות הניצבות בפני שר האוצר הבא, בדגש על שוק ההון?

"המשימה המיידית והמרכזית של שר האוצר הבא תהיה להקטין את הגרעון בתקציב הממשלתי, תוך צמצום מסיבי בתקציב הביטחון.

"מעבר לכך, הבעיות שיעמדו לפתחו של שר האוצר הן הצורך לבצע רפורמות גדולות בתחום הריכוזיות במשק - התנעת תהליך החקיקה שהתעכב בשל הבחירות - ובתחום הדיור, המהווה בעיה כלכלית-חברתית מרכזית שהממשלה הקודמת נכשלה לחלוטין בטיפול בה.

"בשתי הבעיות האלה צריך יהיה לטפל בצורה חכמה והדרגתית, כי רפורמות מהירות מדי, שלא יתנו לשוק אפשרות להתארגן, יכולות לגרום יותר נזק מאשר תועלת.

"בכל הקשור לשוק ההון מתחייבת בחינה מקיפה של הרגולציה בתחום מתוך מגמה לפשט אותה, להקל בה, לקבוע סדרי עדיפויות ברורים, אחרת - שוק ההון ידעך ויאבד את מרכזיותו כמקור לגיוסי כספים שישרתו את צמיחת המשק בטווח הארוך".

שמשון הראל, בעלים משותף ומנכ"ל אמריקה ישראל השקעות

- את מי היית רוצה לראות כשר האוצר הבא?

"אני סבור שיש למנות לתפקיד איש מהמגזר הכלכלי ולא הפוליטי. לכן אני מציע את אהרון פוגל, יו"ר מגדל. פוגל הוא אדם איכותי מאוד, חכם, מנוסה ובעל ניסיון ציבורי - בעבר הוא כיהן כמנכ"ל משרד האוצר והממונה על התקציבים, ואת שני התפקידים ביצע בהצלחה. בנוסף יש לו ניסיון עסקי כיו"ר חברת הביטוח גדולה בישראל, מגדל, כיו"ר חברת כימיקלים לישראל, ומתפקידים נוספים. הוא מכיר את תקציב הביטחון וידע כיצד לאזן ולקצץ בתקציב הזה וכיצד להשקיע בחינוך. מצד שני, הוא לא ינהג כפוליטיקאי, ואני מאמין כי הוא יהיה מקובל על כל הקהלים בציבור הישראלי"

- מהן המשימות המיידיות הניצבות בפני שר האוצר הבא, בדגש על שוק ההון?

"המשימה הראשונה היא לדאוג לקיצוץ נדרש של 15 מיליארד שקל בתקציב, בעיקר בתקציב הביטחון, ומבלי לפגוע בתקציב החינוך והחינוך המדעי הגבוה. המשימה השנייה היא ייעול של תהליכי הבירוקרטיה הקיימים בכל המגזרים הכלכליים בארץ. במסגרת זו, עליו לבטל תהליכים ארוכים מדי שקיימים במשק, הקשורים בעיקר בענף הנדל"ן, ענף שבו לוקח ליזם בממוצע חמש עד עשר שנים לאשר תוכניות בנייה.

"טיפול בהליכים הבירוקרטיים האלה יוביל לכך שיותר תכניות בנייה למגורים תתאפשרנה, והמינהל יוכל להגדיל את היצע הקרקעות הזמינות לבנייה בארץ. כך המחירים בפריפריה יוזלו ויחד עם שיפור התשתיות הקיימות כיום יתאפשר פיזור אוכלוסין מהיר יותר ודיור בר השגה לזוגות צעירים. במסגרת ביטול הבירוקרטיה, יש לטפל גם בנושא המשקיעים. משקיעים שרוצים לבצע השקעות בישראל נתקלים תכופות בתהליכי אישור ארוכים ומסובכים במשרדי האוצר, התעשייה ואיכות הסביבה. כדי לעודד אותם יש למצוא דרך שתאפשר את המשך השקעותיהם מבלי לפגוע בדרישות המדינה".

דניאל בירנבאום, מנכ"ל סודהסטרים

- את מי היית רוצה לראות כשר האוצר הבא?

"אני רוצה שר אוצר שינהג באחריות ויאמץ את דרכו של משה רבנו בעניין קיום הבטחות. לא משנה מבחינתי מי האדם שיוביל את משרד האוצר".

- מהן המשימות המיידיות הניצבות בפני שר האוצר הבא, בדגש על שוק ההון?

"מאוד חשוב לי שלמשק הישראלי יהיה מי שישים לנגד עיניו את קידום ופיתוח התעשייה בישראל, בד בבד עם התעסוקה. תעשייה צומחת תגדיל הזדמנויות תעסוקה למעמד הביניים ותמנף את המשק בכלכלת יצוא. יש לשמר את תמריצי המס לחברות, ולהקצות משאבי פיתוח באמצעות התמ"ת, הן במסלול תעסוקה והן במסלול השקעות, וזאת כדי לעודד חברות ישראליות וזרות להשקיע בתעשייה בישראל ובמיוחד בפריפריה.

"אבל מה שחשוב מכל הוא ששר האוצר ושר התמ"ת יקיימו הבטחות כלשונן, גם הבטחות של קודמיהם, ולא יזגזגו או 'יערבבו' את התעשיינים בהרפתקה ביורוקרטית, ובהתחייבויות שאינן מתקיימות, ובהמשך פוגעות באמון ומבריחות השקעות ומקומות עבודה. דוגמה מופלאה של קיום הבטחות יש לנו מפרשת השבוע, 'פרשת ושלח'.

"בתוך כל ההמולה והלחץ בעת ההתארגנות המהירה ליציאת מצריים, משה רבנו בוחר להקדיש זמן לחפש את עצמות יוסף כדי להביאן איתו לארץ כנען. במעשה המדהים הזה, משה בוחר לקיים הבטחה שאינה שלו, שניתנה על ידי אחיו של יוסף 240 שנה קודם. לעומת זאת, יש את דרכו של פרעה, אשר יום אחד בלבד לאחר שגירש את בני ישראל ממצרים, שינה את דעתו ורדף אחריהם לתוך ים סוף".

איציק אברכהן, מנכ"ל שופרסל

- את מי היית רוצה לראות כשר האוצר הבא?

"דמות בעלת ניסיון בפרקטיקה העסקית ובהובלת תהליכים, ובעלת הבנה כלכלית מעמיקה באופן שיבטיח קבלת החלטות נבונות לטובת כלכלת ישראל"

- מהן המשימות המיידיות הניצבות בפני שר האוצר הבא, בדגש על שוק ההון?

"צמצום הגרעון - בניית מסגרת תקציב אחראית ונכונה שתשקף מחד יציבות ותאפשר תמיכה באינטרסים הלאומיים השונים, ומאידך ניהול מדיניות פיסקאלית מאוזנת ואחראית שתאפשר את צמצום הגרעון והתמודדות נכונה עם המגמות המאקרו-כלכליות אשר עשויות להתפתח בשוק הבינלאומי. פעילות להורדת מחירי הדיור בישראל - כיום זוג צעיר המשתכר משכורת ממוצעת מתקשה מאוד לרכוש דירה בלא סיוע משמעותי, משום שלרכישת דירה כאן נדרשות בממוצע 130 משכורות.

"זה נתון בעייתי מאוד ומצופה מהממשלה לפעול למען הוזלת מחירי הדיור אם בהפשרת שטחי בנייה, באמצעות מתן תמריצים וסובסידיות, ובכל דרך אחרת שתביא לתוצאה הנדרשת. הפחתת שיעורי המע"מ על מוצרי המזון - יוקר המחייה בכלל ויוקר מוצרי המזון בפרט, נובע במידה רבה מעלויות שרשויות המדינה משיתות על הצרכן. במוצרי מזון בסיסיים יש מקום להפחית את שיעור המע"מ המושת על הצרכן - בדומה למה שעושות מדינות רבות בעולם - ובכך לאפשר את הורדת מחירו הסופי של המוצר ללקוח.

"בתחום שוק ההון, הממשלה הבאה תיטיב לעשות אם תנקוט מדיניות מאופקת ומרוסנת יותר בכל הנוגע להליכי חקיקה ורגולציה שהפכו מוגזמים ומוקצנים לאחרונה. מגמה זו מביאה לפגיעה בהתנהלות התקינה של הכלכלה ושל המגזר העסקי וביעילות השוק שהיא מטרה שעל כולנו לשאוף לה. רגולציה נדרשת במקומות בהם קיימים כשלי שוק, בשאר המקרים יש לאפשר לכוחות השוק להכתיב את הכללים".