נעילה מעורבת באירופה על רקע פגישת שרי האוצר ביבשת

שרי האוצר של גוש האירו דנים ביכולת ה-ESM להעניק הלוואות ישירות לבנקים ■ הבנק המרכזי ביפן הציב יעד אינפלציה של 2%, במקביל לביצוע הרחבה כמותית של כ-13 טריליון ין בחודש

המסחר באירופה ננעל היום (ג') במגמה מעורבת, בעוד שרי האוצר של גוש האירו מתכנסים ודנים בהתפתחויות השונות במשבר החוב, ובפרט בחילוצים עתידיים למדינות היבשת.

שרי האוצר של גוש האירו דנים גם היום באופן פעולתו של מנגנון הייצוב האירופי, ה-ESM, אשר צפוי לעמוד על כנה באופן מלא עד סוף המחצית הראשונה של השנה. במרכז הדיון, עומדת השאלה אם המנגנון - אשר יכיל עתודות אשראי של כ-500 מיליארד אירו - יוכל להעניק הלוואות באופן ישיר לבנקים, ללא תיווך ממשלתי. בעוד שרי האוצר של אירלנד וצרפת תומכים במהלך, גרמניה ואוסטריה מביעות התנגדות. (לסיפור המלא)

חלק מהמתנגדים לאפשר סיוע ישיר לבנקים, טוענים כי יש קודם כל לקבוע את המנדט של הבנק המרכזי האירופי (ECB) כמפקד העליון על המערכת הפיננסית ביבשת - אישור, אשר לא צפוי להתקבל עד שנת 2014. "לבינתיים, על ה-ESM לשמש אך ורק כמלווה של מוצא אחרון", אמר וולפגנג שובל, שר האוצר של גרמניה.

עוד במסגרת הפגישה, אישרו היום השרים מתן סיוע כספי נוסף לממשלת יוון, בהיקף של 9.2 מיליארד אירו (12.3 מיליארד דולר) במהלך החודש. מתוך הסכום המדובר, כ-7.2 מיליארד אירו מיועדים לפריסה מחדש של חובות הבנקים במדינה ועוד כ-2 מיליארד אירו מיועדים לסיוע לכיסוי הגירעון הממשלתי היווני.

אסיה במגמה מעורבת; יפן בהקלה כמותית

המסחר בבורסות אסיה ננעל במגמה מעורבת, בעוד מדד הניקיי ביפן יורד בכ-0.5% לאחר הודעתו של הבנק המרכזי ביפן על הצבת יעד אינפלציה של 2%, במקביל לביצוע הרחבה כמותית ללא הגבלה, במטרה להאיץ את הצמיחה ולעמוד ביעד - בדומה לפדרל ריזרב בארה"ב.

מדד ה-MSCI אסיה פסיפיק נסחר יחסית ביציבות, בעוד הניקיי הוביל את הירידות ביבשת - וזאת, לאחר הכרזת הבנק המרכזי של יפן, כי הציב יעד אינפלציה של 2%, וכי יבצע רכישות אג"ח בהיקף של 13 טריליון ין (145 מיליארד דולר) בחודש, החל מחודש ינואר 2014 - וזאת, במטרה לעמוד ביעד האינפלציה שהציב. (לסיפור המלא)

כל 23 הכלכלנים שנשאלו בסקר "בלומברג", העריכו כי הבנק היפני יכריז היום גם כן על מדיניות מרחיבה, כאשר ממוצע ההערכות הסתכם בכ-10 טריליון ין.

הדוחות בוול סטריט "יעירו את השוורים?"

בארה"ב, תמשיך סוגיית תקרת החוב להעיב, בעוד הקונגרס צפוי השבוע להצביע על העלה זמנית של התקרה - לכשלושה חודשים: "משקיעים בעולם בוחנים את הוויכוח המתחדש בין הרפובליקאים לנשיא אובמה בדבר תקרת הגרעון העומדת כיום על 1.64 טריליון דולר והעלולה להביא לכך שארה"ב לא תעמוד בהתחייבויותיה כבר בחצי השני של פברואר", אמר שלמה מעוז, כלכלן ויו"ר הון-ליין.

[לטבלת ישראליות בעולם][לבורסות בעולם]