נוהרים לקלפי: כל הפוליטיקאים שהצביעו ומצביעים היום

(עדכון) - ראש הממשלה נתניהו הקדים להצביע הבוקר ובשעה 7:20 כבר פקד את הקלפי בירושלים ■ גם הרצוג, ליברמן, בנט, דרעי, לפיד ופרס כבר הצביעו

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הקדים להצביע הבוקר ובשעה 7:20 כבר פקד את הקלפי בירושלים מלווה ברעייתו ושני בניו, יאיר ואבנר. עם סיום ההצבעה אמר נתניהו כי "אמנם זה לא יום גשום, אבל אנחנו רוצים גשמים של פתקי מחל מחל מחל ועוד פעם מחל. הליכוד ביתנו מייצג את כל העם. ככל שהליכוד ביתנו תהיה גדולה יותר, כך יהיה קל יותר להוביל את ישראל בהצלחה".

מיד לאחר שהצביע, נסע ראש הממשלה, יחד עם בניו, להטמין פתק בכותל המערבי בו כתב: "בעזרת השם למען עתיד ישראל". לאחר שהטמין את הפתק הסביר נתניהו כי "אני בא כל פעם לכותל, כדי לגעת בסלע קיומנו, ואני נושא תפילה למען עתיד ישראל ועתיד עמנו".

גם שותפו הבכיר של נתניהו, מספר 2 ברשימה המשותפת הליכוד-ביתנו, אביגדור ליברמן, כבר הספיק לממש את זכותו להצביע בקלפי בנוקדים. אחר הצבעתו אמר ליברמן כי האירוע החשוב ביותר שקרה ערב הבחירות היה הניצחון אמש של בית״ר ירושלים על הפועל ת״א וכי הוא בטוח ״שכמו שהבית״רים ניצחו אתמול בצורה משכנעת בבלומפילד, כך גם המחנה הלאומי והליכוד- ביתנו ינצחו היום את הבחירות".

בשעות הבוקר המוקדמות הצביעו גם יו"ר הבית היהודי, נפתלי בנט, שהגיע לקלפי ברעננה מלווה ברעייתו, וכן ראשי ש"ס אריה דרעי ואלי ישי ומנהיגה הרוחני של התנועה, הרב עובדיה יוסף. הרב הראה לצלמים את הפתק "ש"ס" ששילשל למעטפה ובירך את מצביעי המפלגה.

ראש מטה הבחירות של מפלגת העבודה, ח"כ יצחק (בוז'י) הרצוג שהצביע בתל אביב לא הסתיר את התרגשותו. "מצפה לנו יום עמוס שבו עשרות אלפי המתנדבים שלנו הפרוסים בשטח, יסייעו להעביר אלינו את קולות המתלבטים והמתלבטות. המומנטום איתנו, ואני בטוח שבסוף היום נוכל להביא לנו את שלושת המנדטים שמפרידים כיום בין הגושים בכדי לעשות מהפך. אני קורא לכולם להגיע ולהצביע בכדי שנוכל להחליף את השלטון ולעשות שיהיה כאן טוב יותר".

נשיא המדינה, שמעון פרס, הצביע בקלפי בתיכון לאמנויות בירושלים, וקרא לכל אזרחי המדינה לצאת להצביע. "בדרך כלל האזרחים מבקשים מהמדינאים, היום המדינה מבקשת מהאזרחים להצביע בעד מדינה חופשית, דמוקרטית, יפה", אמר פרס. "כולם צריכים להתלבט לגבי מי להצביע אבל לא לגבי עצם ההצבעה. כל אזרח חייב להתגאות בארצו ובמדינתו". בתום ההצבעה נשאל פרס על הטענות המושמעות נגדו כי התערב במערכת הבחירות אמר: "ודאי שאני מתערב, הצבעתי. זו לא התערבות?".

ריבלין: "הציבור איבד את האמון ביכולתו להשפיע"

גם יו"ר הכנסת ריבלין הצביע בקלפי הסמוכה לביתו בירושלים. ריבלין קרא לאזרחי ישראל לצאת ולהצביע, לדבריו: "לצערי, הציבור הישראלי איבד את האמון ביכולת שלו להשפיע על סדר היום. צריך לזכור שזהו היום החשוב ביותר בדמוקרטיה הפרלמנטרית. ביום הזה קובע הציבור מי יהיו נציגיו בארבע שנים הקרובות ומי ישפיע על גורלו. אין לאף אזרח את הפריווילגיה להשתמט מהצבעה ביום זה".

איציק שמולי, מועמד מפלגת העבודה, הצביע בקלפי בבית ספר המעפילים בלוד. שמולי ציין לאחר יציאתו מהקלפי: "כן, אנחנו יכולים לנצח את ביבי! היום יכול להיות יום של מהפך. זה תלוי בכם. הצביעו אמת. יש עכשיו הזדמנות לעצור את נתניהו ולהקים ממשלה שקשובה לאזרחיה".

גם המועמדת מספר 4 ברשימת העבודה, מרב מיכאלי, הצביעה בשעה 12:30 בת"א. מיכאלי ציינה לאחר הצבעתה: "רק לפני מאה שנים קיבלנו, אנחנו הנשים, זכות בחירה. היום חצי מליון נשים מתלבטות, ובינתיים בזמן שלטון ביבי, אי השיוויון המגדרי הולך וגדל. אנחנו חייבות וחייבים לשנות את המציאות הזאת, בואו להצביע דחוף. אמת".

עפר שלח (יש עתיד) בסיור קלפיות בתל אביב: "יש עתיד היא המפלגה היחידה שחרתה על דיגלה את נושא השיוויון בנטל והציבה אותו כתנאי יסוד שבלעדיו לא תיכנס לממשלה. היום מעמד הביניים הישראלי מחזיר לעצמו את המדינה", אמר שלח.

יו"ר מפלגת העבודה יחימוביץ' סיירה בגבעת ברנר, הקיבוץ בו מספר בעלי זכות הבחירה הוא הגבוה ביותר, 1,730 מצביעים, ושמעה בסיפוק על 40% הצבעה בקיבוץ נכון ל-13:00 בצהרים.

סתיו שפיר, שתיכנס לראשונה לכנסת מטעם מפלגת העבודה, הצביעה הבוקר ואמרה: "בניגוד לשר החינוך, אני גאה באזרחי ישראל שיוצאים היום בהמוניהם לקלפיות. בדיוק כפי שידעו לקחת את גורלם בידיהם בקיץ הגדול של המחאה, הם יודעים שזה לא נגמר שם ומגיעים להחליט על גורל המדינה בקלפי".