בעיות במשפחה: שרי האוצר של גוש האירו בדיונים קדחתניים

שרי האוצר של גוש האירו ממשיכים לדון היום במנדט ה-ESM להלוות כסף ישירות לבנקים ביבשת ■ מדוע מתקשים השרים להגיע להסכמה - ומדוע סוגיה זו כה חשובה?

שרי האוצר של גוש האירו ממשיכים לדון גם היום (ג'), זה היום השני ברציפות, במשבר החוב ביבשת - בעוד חוסר ההסכמות ביניהם, ממשיכים להעיב על הבורסות. בפרט, דנים השרים באופן פעולתו של מנגנון הייצוב האירופי, ה-ESM, אשר צפוי לעמוד על כנו באופן מלא עד סוף המחצית הראשונה של השנה.

במרכז הדיון, עומדת השאלה אם המנגנון - אשר יכיל עתודות אשראי של כ-500 מיליארד אירו (668 מיליארד דולר) - יוכל להעניק הלוואות באופן ישיר לבנקים, ללא תיווך ממשלתי. בעוד שרי האוצר של אירלנד וצרפת תומכים במהלך, גרמניה ואוסטריה מביעות התנגדות.

אולם, למה בעצם זה חשוב? כיום, אין באירופה למנגנונים הפיננסיים חוץ-ממשלתיים יכולת להלוות כסף לבנקים במדינות היבשת. וכך, ממשלה דוגמת ספרד, המעוניינת לסייע למערכת הבנקאית שלה - נדרשת להלוות להם כסף על חשבון הגדלת הגירעון שלה, וכך למעשה היא מגדילה את חובותיה, ופוגעת בדירוג האשראי שלה אשר משליך בתורו גם על דירוג הבנקים.

מדובר, אם כן, במתודלוגיה המייצרת "מעגל רשע" אשר פוגע בממשלות המסייעות לבנקים ובסופו של דבר גם בבנקים עצמם. כך למשל, במקרה של ספרד, אשר אישרה במהלך השנה החולפת מתן אשראי של כ-100 מיליארד אירו לבנקים על חשבון הגדלת הגירעון שלה, והרחבת מדיניות הצנע במדינה. יכולת ה-ESM להלוות כסף ישירות לבנקים, תבטל למעשה את התלות בין הסיוע לבנקים להגדלת חובות ממשלתיים ביבשת.

ללא קשר, חלק מהמתנגדים לאפשר סיוע ישיר לבנקים, טוענים כי יש קודם כל לקבוע את המנדט של הבנק המרכזי האירופי (ECB) כמפקד העליון על המערכת הפיננסית ביבשת - אישור, אשר לא צפוי להתקבל עד שנת 2014. "לבינתיים, על ה-ESM לשמש אך ורק כמלווה של מוצא אחרון", סיכם וולפגנג שובל, שר האוצר של גרמניה. "לא נחזור על טעויות עבר, לא ניתן תקווה לסיוע שלא יתקבל".

אולם כעת, ניכר כי השרים עוד רחוקים מלהגיע להסכמה.