"היעדים: דיור, שוויון בנטל ושינוי שיטת הממשל"

(עדכון) - הערכות: נתניהו יקים קואליציה רחבה ומנופחת של 80 ח"כים; הסכינים נשלפות בעבודה: "יחימוביץ' - מופע של אישה אחת, דיקטטורה מביכה"

פחות מיממה לאחר תוצאות הבחירות הודיע היום (ד') ראש הממשלה, בנימין נתניהו, על מסיבת עיתונאים בהולה. ככל הנראה, ניסה נתניהו לבלום כל אפשרות להקמת גוש חוסם נגדו ומיהר להצהיר כי הוא יהיה זה שירכיב את הממשלה ולהתוות את קוויה של הממשלה החדשה: "אנחנו מקבלים מסר ברור מהציבור- הציבור רוצה שאמשיך להנהיג את המדינה ושאקים ממשלה שתכונן שלושה שינויים: דיור בר-השגה, שיוויון בנטל ושינוי בשיטת הממשל", הצהיר נתניהו.

הוא סיפר כי נפגש הבוקר עם שותפו הבכיר אביגדור ליברמן. "סיכמנו שנמקד את השיחות להרכבת הממשלה בשלושת הדברים הללו ונקים ממשלה שתביא בשורה בשלושת התחומים הללו", סיים נתניהו את דבריו. בתום דבריו לא ניתנה אפשרות לשאול שאלות.

לפיד יכתיב תנאים?

על אף שבמפלגת העבודה עוד לא הרימו ידיים ויו"ר המפלגה, שלי יחימוביץ', המשיכה היום במאמצים להקמת גוש חוסם נגד נתניהו, נראה שאת מלאכת הרכבת הממשלה הבאה יטיל נשיא המדינה, שמעון פרס, על ראש הממשלה, בנימין נתניהו. במערכת הפוליטית גברו ההערכות הבוקר כי נתניהו יעדיף ממשלה רחבה של כ-80 חברי כנסת שכוללת פרט לליכוד-ביתנו (31) את יש עתיד של יאיר לפיד (19), שאיתו יגיע ראשון להסכמות, ואחר כך יפעל לצירוף הבית היהודי של נפתלי בנט (11), אליהם יבקש לצרף את ש"ס (11), יהדות התורה (7), ואולי גם את התנועה של ציפי לבני (6), כשמחירם הפוליטי של כל האחרונים יהיה נמוך באופן דרמטי.

לנוכח ההישג המרשים והלא צפוי של לפיד, יוכל כנראה יו"ר יש עתיד להכתיב את התנאים להקמת הממשלה ואף לדרוש את אחד משלושת התיקים הבכירים בקואליציה. לדברי גורמים במפלגה, ייתכן שבין היתר ידרוש לפיד את תיק החינוך, הפנים או הרווחה. הערב צפוי לפיד לכנס את יועציו הקרובים בביתו יחד עם בכירים ברשימה ולקיים התייעצויות בנושא. "מה שעומד לנגד ענינו הוא לא תיקים אלא ערכים. הדבר הראשון שיונח על השולחן מבחינת יש עתיד הוא חוק שירות שווה לכולם עליו לא נוותר במילימטר", מסרה נילי רייכמן, מנהלת התקשורת של לפיד בתגובה.

נתניהו יכול להרכיב גם קואליציה קטנה יותר שתמנה כ-62 חברי כנסת, אולם סביר להניח שהוא לא ירצה לקחת סיכון ולהגיע למצב שבו כל גורם קואליציוני שיחולל משבר יוכל לאיים בפרישה מהקואליציה ובפירוקה. גם ממשלה שנסמכת על הבית היהודי והמפלגות החרדיות היא אפשרות שנתניהו מעדיף לדחות על הסף.

שרים, סגני שרים וג'ובים

במערכת הפוליטית גוברות ההערכות שנתניהו יבקש לחזור על האופן שבו הקים את הממשלה הנוכחית והממשלה הבאה תהיה "מנופחת": מרובת שרים, סגני שרים וג'ובים, כך שלאף גורם לא יהיה אינטרס לפרוש ממנה, וגם אם תבקש שותפה לעזוב את הקואליציה, עדיין יהיה לנתניהו רוב מוצק והוא לא יהיה נתון לגחמות וסחטנות של אף אחד. השאלה שנותרה פתוחה כיצד ממשלה שכזו תתיישב עם ההצהרות המוקדמות של לפיד כי לא ישב בממשלה שבה יכהנו שרים ללא תיק, ועם דרישתו לממשלה בת 18 שרים.

אמש התקשר נתניהו ללפיד, לראשי ש"ס, אריה דרעי ואלי ישי, ולראשי יהדות התורה, יעקב ליצמן ומשה גפני, והבטיח כי ייפגש עימם כבר בימים הקרובים לקראת הרכבת הממשלה.

עם לבני נתניהו עדיין לא שוחח אולם מספר 2 במפלגתה, עמרם מצנע, קרא היום באמצעות הפייסבוק לנתניהו להכניס את התנועה לממשלה. "נתניהו יכול (אם ירצה) להיות מדינאי מפוקח או לחזור להיות פוליטיקאי מפולפל. בהנחה שיאיר לפיד יעמוד על עקרונותיו אפשר יהיה להקים את "ממשלת החלומות והתקווה". להלן הצעתי להרכב הממשלה : ליכוד-ביתנו (31), יש עתיד (19), עבודה (15), התנועה (6), קדימה (2). בסה"כ קואליציה של 73 מנדטים. אין דרך אמיצה יותר להתמודד עם הבעיות הקשות שעל סדר היום. האם ירים נתניהו את הכפפה", כתב מצנע.

עדיין מוקדם לדעת מה יהיו קווי היסוד של הממשלה החדשה אולם העובדה שמפלגתו של לפיד שגרפה 19 מנדטים היא השניה בגודלה ותהיה הראשונה להצטרף לקואליציה ודאי תיתן את הטון ותשפיע על סדר היום, שיכלול את דרישתו של לפיד לשוויון בנטל.

שר החוץ לשעבר אביגדור ליברמן העלה הבוקר סטטוס לעמוד הפייסבוק שלו שממנו ניתן ללמוד מעט על הקווים שינחו את הקואליציה הבאה. "הכרעת הבוחר מחייבת את הממשלה הבאה להתמקד בנושאי פנים ובראשם השוויון בנטל, שינוי שיטת הממשל ודיור בר-השגה", כתב ליברמן. שר החוץ לשעבר התייחס גם לנושא המדיני וכתב "נשמח להיפגש עם הפלשתינים, אך ללא תנאים מוקדמים".

בתוך כך, במפלגת העבודה המשיכו הבוקר המאמצים ליצירת גוש חוסם שיביא את הנשיא להמליץ על נציג מהגוש להרכיב את הממשלה, ולא על נתניהו. בסביבתה של יחימוביץ' העריכו כי את החרדים יוכלו לגייס ליוזמה אולם הביעו ספק אם לפיד יצטרף אליה. אמש שוחחה יחימוביץ' עם לפיד, והבוקר דיברה עם נציגי המפלגות החרדיות ולדברי גורמים במפלגה טרם מוצו כל האפשרויות.

אכזבה קשה במפלגת העבודה

על רקע האכזבה הקשה מתוצאות הבחירות והחשש מקידום ניסיונות הדחה, קראה אליה היום יו"ר העבודה, שלי יחימוביץ' לשיחות את חברי הכנסת במטרה לאחד את השורות. פחות מ-12 שעות לאחר הוודע תוצאות הבחירות החלו כבר בעבודה לצחצח חרבות. כבר בשעה 6:25 עלה הבוקר ח"כ איתן כבל לשידור ופתח במתקפה על יחימוביץ'. 15 "מנדטים - זו מכה קשה מאד למפלגת עבודה", אמר כבל.

"רק 15 מנדטים. זה עושה כאבי בטן מהמדרגה העליונה. אני יכול לומר שהיא קיבלה גיבוי כמו שאף מנהיג לא קיבל ב-20 השנים האחרונות", המשיך כבל בראיון לתכנית הבוקר של נסים משעל ברדיו ללא הפסקה. הוא הוסיף כי בהתאם לחוקי המפלגה בעוד 14 חודשים ייערכו בחירות לראשות המפלגה.

"מצפים שאעלם אל תוך השקיעה, אך לא אעשה זאת. אני לא יודע אם אתמודד מול שלי. הכול חם ורותח, אז לא אתן תשובות", אמר כבל. בהמשך הראיון מתח כבל ביקורת גם על הקביעה כי יחימוביץ' שיקמה את מפלגת העבודה ביחס לבחירות הקודמות.

"נו באמת, היינו 13 מנדטים קודם. אני לא חושב שהטעות הייתה בהכרזה על אי ישיבה עם נתניהו. היו מכלול של טעויות, ביניהן אי המצע המדיני. זה לא הזמן להתכתש", הסביר כבל.

בכירים אחרים העדיפו להביע את אכזבתם מבלי להזדהות. "שלי יחימוביץ' ניהלה מופע של אישה אחת. זה היה יותר גרוע מתקופת רבין ופרס, שפעלו לבד ובחשדנות. זו הייתה דיקטטורה מביכה. אף אחד לא היה שותף בכלום והייתה תחושה של התנשאות".

יחימוביץ': "התוצאה מאכזבת"

יו"ר העבודה, שלי יחימוביץ', לא הסתירה הבוקר את אכזבתה מתוצאות הבחירות. בסטטוס שפירסמה בעמוד הפייסבוק, שלה כתבה יחימוביץ': "התוצאה הסופית - 15 מנדטים, היא אמנם הרבה יותר ממה שמישהו חלם לפני שנה וחצי, אבל מאכזבת. רצינו שציבור גדול הרבה יותר ילך אתנו בדרך הלא פשוטה, אבל הכל כך צודקת, שבחרנו בה. עושה כל שביכולתי שתקום כאן קואליציה חברתית ושוחרת שלום בלי נתניהו - זה אפשרי".

יחימוביץ' כתבה כי היא מברכת את לפיד אך קוראת לו לא להצטרף לממשלת נתניהו " אני קוראת ללפיד לא להיכנס לממשלה בראשות נתניהו, בשותפות עם ימין קיצוני, ממשלה שיום אחרי כינונה תעסוק בהחרבת מעמד הביניים. אם יבחר בדרך הזאת אסייע לו, למרות שיש בינינו חילוקי דעות רבים. נמצא דרך לגשר עליהם. נוצרה הזדמנות לשלוח הביתה את נתניהו, שמייצג את ההיפך המוחלט מכל מה שאנו מאמינים בו. אני עושה כעת כל שביכולתי כדי שתקום קואליציה כזאת, שתוכל להיות חברתית ושוחרת שלום כאחד. אם לא אצליח בנסיונותי אלה - כי אז תוצאות הבחירות מראות שהעם רצה את נתניהו כראש ממשלה, אבל חלש, ואותנו כאופוזיציה חזקה ואפקטיבית שתילחם נגד הגהנום החברתי שהוא מתכנן לנו".

יחימוביץ' ענתה למבקריה שטענו כי העבודה היא מפלגת נישה וכתבה: "אנחנו כאן עם מסר שונה. מסר שהוא לא רק 'מגיע לי' ו'לקחו לי' ו'אני רוצה יותר', אלא גם חזון מפורט על דמותה המוסרית של החברה הישראלית כחברת מופת. לרגע אחד לא היינו ולא נהיה נציגים של סקטור. תמיד נייצג את הישראלים כולם, גם את אלה שלא מצביעים בשבילנו".

כאב ראש
 כאב ראש

הבחירות לכנסת ה19
 הבחירות לכנסת ה19