60% מחברות ההיי-טק: נגייס עובדים חדשים השנה

נתונים של חברת ההשמה אתוסיה: תעשיית ההיי-טק המקומית תצמח במהלך שנת 2013 בשיעור מתון מאוד ■ כמחצית מן החברות מצהירות על אפשרות של העלאת שכר ■ ויש גם צד פסימי: כ-10% מהחברות מתכננות לפטר עובדים

תעשיית ההיי-טק המקומית תצמח במהלך שנת 2013 בשיעור מתון מאוד. זו התחזית שמפרסמת היום (ה') חברת ההשמה אתוסיה. הנתונים נאספו מתוך יותר מ-500 חברות, עבור "גלובס".

החברות בענף צפויות לבצע גיוסי עובדים בהיקף מצומצם, כאשר השכר צפוי לעלות במידה קטנה, אם בכלל. "רוב החברות מתכוננות לגיוס עובדים בהיקפים מוגבלים, ולהעלאות קטנות יחסית בשכר", אומר אייל סולומון, מנכ"ל אתוסיה, "יחד עם זאת, האווירה חיובית: רק מיעוט קטן מבין החברות מדווחות על תוכנית צמצומים, וכמעט שום חברה אינה מתכננת קיצוצים בשכר".

רוב החברות שהשתתפו בסקר של אתוסיה - מעל 60% - מצפות לעלייה מצומצמת בכוח-האדם, שתסתכם באיוש של עד 10 משרות חדשות במהלך השנה. בכשליש מהחברות הנסקרות צפוי הגידול בכוח-האדם להסתכם ביותר מאשר 10 עובדים חדשים.

כאשר מחלקים את ענף ההיי-טק לסקטורים, מגלים כי התחומים שצפויים לצמוח בשיעור הגבוה ביותר הם התוכנה והאינטרנט. לפי הנתונים, החברות בתחום זה יגייסו בממוצע כ-15 עובדים נוספים. כאשר מפלחים את התחום מגלים כי חמישית מהחברות מתכננות לקלוט יותר מ-30 עובדים חדשים.

ומה קורה בסקטור החומרה? הנתונים מצביעים על כך שכ-70% מן החברות מתכוונות לפתוח לכל היותר 10 משרות חדשות השנה, ועוד כרבע מן החברות מצהירות על כוונתן לפתוח בין 11 ל-20 משרות.

גידול זהיר

הסקר מצביע כאמור על מגמה של גידול הדרגתי וזהיר, אולם בכ-40% מהחברות לא צפוי שינוי בהיקף כוח-האדם. כאשר מבצעים פילוח לפי סקטורים מגלים שכלל חברות ההיי-טק (למעט תחום החומרה) מצפות לגידול בהיקף של כ-7% במצבת כוח-האדם.

ומה באשר לעזיבה? הצפי של החברות בנוגע לנשירת עובדים נמוך יחסית. בכ-60% מהחברות מעריכים שנשירת העובדים בשנת 2013 תסתכם בשיעור של כ-5.5%.

בכ-10% מן החברות שהשתתפו בסקר, קיימת תוכנית צמצומים לשנה הנוכחית, בהיקף ממוצע של כ-5.8% ממצבת כוח-האדם שלהן. מחצית מהחברות שמתכננות צמצומים, מצפות להקטין את מצבת העובדים של החברה בהיקף של עד 5%, וכמחצית בהיקף של 5% עד 10%. בשיעור קטן יחסית של החברות, מתוכנן קיצוץ נרחב יותר במצבת העובדים.

"הנתונים מעידים על ציפיות חיוביות לשנה הקרובה. שיעור החברות שמתכננות צמצומים הוא כעשירית בלבד מכלל החברות, וגם כאן, הצמצומים המתוכננים הם קטנים יחסית. רוב החברות מתכננות לצמוח בשנה הקרובה", אומר סולומון.

ומה באשר לשיפור בתנאי השכר? כמחצית מהחברות שהשתתפו בסקר דיווחו כי אין להן כוונה לעדכן את השכר כלפי מעלה במהלך השנה הנוכחית. בקרב החברות שמצהירות על עליית שכר צפויה בשנה זו, שיעור ההעלאה הצפוי הממוצע עומד על כ-3.3% אחוזים. בחלוקה לפי סקטורים, כ-58% מחברות ההיי-טק (מלבד חומרה) מדווחות על העלאת שכר מתוכננת.

בחברות שהצהירו שבכוונתן להעלות שכר, שיעור הגידול הצפוי בשכר עומד בממוצע, על כ-5.5% לעומת השנה החולפת. בקרב חברות החומרה, כמחצית מן החברות מצהירות על אפשרות של העלאת שכר. שיעור העלאת השכר הממוצע הצפוי בחברות אלו הוא כ-3.9%.

הסקר של אתוסיה מספק הצצה גם לתחומים שזוכים לפופולריות. היכן יתבצעו רוב גיוסי העובדים? את הרשימה מובילים התחומים פיתוח תוכנה (46%) ושיווק ומכירות (כ-22%). בכל שאר התחומים צפוי גיוס עתידי מתון הרבה יותר. בחלוקה סקטוריאלית, ניתן לראות כי בענף ההיי-טק (מלבד חומרה) שלושת תחומי הגיוס המובילים הם פיתוח תוכנה (68%), שיווק (11%) וגיוס בכירים (6%). בענף החומרה, התחומים המובילים הצפויים הם פיתוח תוכנה (40%), פיתוח חומרה (33%) ושיווק (9%). בענפי ההיי-טק וספציפית בתחום החומרה, הדרישה למשרות פיתוח (חומרה או תוכנה) גבוהה באופן דרסטי מן הדרישה לתחומים אחרים.

איך ייראה ההייטק ב2013
 איך ייראה ההייטק ב2013