מורסי לסנטורים מארה"ב: המדיה בארה"ב בשליטת היהודים

הדברים נאמרו בתגובה על חשיפה ב"ניו-יורק טיימס" להתבטאויות נשיא מצרים, שאמר שיהודים הם "צאצאי קופים וחזירים" ■ סנטור שהשתתף בפגישה: "שיחה קשה"

ב"שיחה קשה" עם משלחת סנטורים מארה"ב, בראשות ג'ון מקיין, שביקרה בקהיר בשבוע שעבר, טען נשיא מצרים, מוחמד מורסי, כי אמצעי התקשורת בארה"ב נמצאים בשליטת היהודים, וזו הסיבה לכך שבמדיה האמריקנית מתפרסמות ידיעות על התבטאויות אנטישמיות כביכול שלו בעבר, לרבות הכרזה שהיהודים הם "צאצאי חזירים וקופים". הדברים נחשפו אמש (ה') בבלוג "דה קייבל", באתר של "פורין פוליסי מגזין".

בפגישה לחצו הסנטורים על מורסי שיסביר הצהרות שהשמיע בעצרת בעיירת הולדתו בדלתת הנילוס ב-2010, כשנה לאחר מבצע "עופרת יצוקה". הוא היה אז ראש הזרוע הפוליטית של "האחים המוסלמים". הדברים קיבלו תהודה חזקה בארה"ב, בעקבות מאמר גדול בעמוד הראשון של "ניו יורק טיימס", שהסתמך על סרטון וידיאו שהנציח את נאום מורסי באותה עיירה.

לפי ה"טיימס", אמר מורסי: "אחים, לעולם אסור לנו לשכוח לגדל את ילדינו ואת נכדינו על המשטמה ליהודים, לציונים... צריך להזין את ילדי מצרים בשנאה; השנאה חייבת להימשך... היא חייבת להימשך למען האל וכביטוי לעבודת האל".

הוא תיאר את הציונים כ"מוצצי הדם האלה שתקפו את הפלסטינים, מחרחרי המלחמה האלה, צאצאיהם של קופים וחזירים".

"את אדמת פלסטין לא יהיה אפשר לשחרר אלא במאבק", אמר עוד מורסי בעצרת. מי האויב שלנו? הציונים. מי כובש את אדמותינו? הציונים. מי שונא אותנו? הציונים. מי מכלה את אדמותינו? הציונים". את ארה"ב, צרפת ואירופה תקף מורסי כתומכות ה"ציונים".

"רצינו לתת למורסי הזדמנות, עכשיו, כאשר הוא נשיא מצרים, להציב את דבריו בהקשר אחר, מפני שהוא טען שדבריו באותה עצרת הוצאו מהקשרם", אמר ל "דה קייבל" אחד מהסנטורים שהשתתפו בפגישה. אך מורסי החל לומר שהוא נפל קרבן לאמצעי התקשורת בארה"ב. הוא טען, שערכי האיסלם מלמדים שצריך לכבד את הנצרות ואת האיסלאם. הוא חזר ואמר, כי אין לו דעות שליליות על היהדות ועל היהודים.

הוא לא טען במפורש שהתקשורת נמצאת בשליטת יהודים אלא שהיא מנוהלת בידי "כוחות מסוימים": "אני חושב שכולנו יודעים שהמדיה בארה"ב עשתה עסק גדול מכל הדברים האלה ואנו יודעים שהמדיה בארה"ב נשלטת בידי כוחות מסוימים שלא מתייחסים אלי בחיוב".

לדברי הסנטור, לא היה אפשר לראות את הדברים אלא כהצהרה שהיהודים שולטים במדיה בארה"ב. "זזנו בכסאותינו בחוסר נוחות... השיחה הלכה והתחממה ונעשתה קשה", אמר המחוקק. "....השיחה הזו עמדה על סף קריסה".

דובר של מורסי אמר אחרי הפגישה, שההשמצות הוצאו מהקשרן ושמורסי מכבד כל מי שנמנה עם אחת מהדתות המונותאיסטיות הגדולות.

החשיפה בארה"ב מעמידה את מורסי בין הפטיש לסדן. בהצהרות לעיתונת זרה, בייחוד אמריקנית, הוא מדגיש את המשך תמיכתו בהסכמי קמפי-דייוויד ובהמשך היחסים עם עם ישראל. אך קהל בית שלו אינו זוכה לשמוע הצהרות כאלה.