העלאת מהירות הנסיעה: כמה דוחות נרשמו והאם הם יוחזרו?

האם המשטרה תבטל את הנקודות שהונפקו בסיטונות? תחזיר לנהגים את הקנסות? אלה כמובן שאלות רטוריות. לנו נותר רק לתהות עוד כמה "עבריינים" מורשעים ונקנסים כיום על מהירויות, שמחר יוגדרו בתור "מתאימות לתנאי הכביש"

אחת ממתנות הפרידה של שר התחבורה היוצא הייתה העלאה של המהירות המותרת במספר כבישים ברחבי הארץ מ-90 ו-100 קמ"ש ל-110 קמ"ש. מכיוון שמרחב החסד של אכיפת המהירות נע סביב 10%, יוצא איפוא שהמהירות שממנה תתחיל המשטרה להנפיק דוחות באותם קטעי כביש חדשים היא כ-121 קמ"ש.

כצפוי, ההחלטה עוררה את "שומרי המהירות" וחסידי האכיפה ביד-ברזל בישראל, אבל משרד התחבורה היה החלטי ביישום התקנות ואף נתן להן נימוקים מאד ברורים. בהודעת משרד התחבורה נמסר כי "השר כץ החליט על העלאת המהירות בכבישים נוספים בארץ ל-110 קמ"ש לאחר שהתברר כי בכבישים בהם הועלתה המהירות לא חלה כל הרעה על בטיחותם של הנהגים ובחלק מהכבישים אף נרשמה ירידה במספר התאונות. כמו כן התברר כי לא נרשמו עליות במהירות הנסיעה של הנהגים שנסעו בכבישים אלה".

אנחנו, כמובן, בעד השינוי. כל מי שנוהג בקטעי הכביש הללו ובקטעים רבים נוספים בארץ יודע שהגבלת המהירות בהם ל-100 קמ"ש היא מלאכותית ושרירותית, אבל הפעם מודה בכך רשמית גם הגורם הממשלתי הממונה ולכך יש משמעויות נלוות.

כך, למשל, השינוי מציב סימן שאלה גדול מעל התכלית של מערכת מצלמות המהירות א-3. יוזמי המערכת ומפעיליה טוענים כל העת שבמרכז המטרה של המערכת לא נמצאים אותם נהגים נורמטיביים שחורגים ב-15% או 20% מהמהירות המותרת, אלא מאות אלפי "ביריוני כביש", שעוברים בעשרות קמ"שים את המהירות המותרת ומהווים סכנה לחברה.

היינו מאד רוצים להאמין בכך אבל למרות כל הפצרותינו, ולמרות שהמערכת הנפיקה עד כה יותר מ-70 אלף דוחות, אף אחד מגורמי האכיפה לא הסכים לספק לנו עד היום נתוני פילוח סטטיסטיים של הדוחות המונפקים.

כלומר, כמה מהם הונפקו לאותם "ביריוני כביש" וכמה היו דוחות ברירת קנס על מהירויות מתונות. במיוחד היינו רוצים לדעת כמה דוחות הונפקו לנהגים שנסעו במהירות שכיום מותרות בקטעי הכביש (כ-110 עד כ-120 קמ"ש), שבהם הועלתה המהירות המותרת. מיותר לציין שמערכת ממוחשבת ומתקדמת כמו א-3 יכולה להנפיק את הדוחות הללו בלחיצת כפתור.

עוד שאלה נוגעת לאותם "עברייני מהירות" שנקנסו, ספגו נקודות ולעיתים איבדו רישיון בגין נסיעה בקטעי הכביש הנ"ל באותן מהירויות, שכיום מוגדרת על ידי הרגולטור בתור "מתאימות לתנאי אותו כביש". עו"ד בכיר לתעבורה אמר לנו כי "אם שר התחבורה ויועציו מהטכניון מצאו כי בכבישים מסוימים שעד כה הייתה המהירות מוגבלת למהירות מירבית מסוימת והועלתה עתה מבלי ששיפרו את תשתיתו של אותו כביש , שפרושו של דבר שעברייני מהירות שהורשעו בגין המהירות טרם העלאתה, נסעו למעשה במהירות מתאימה לתנאי אותו כביש וההגבלה על מהירותם הייתה מלאכותית. אם כך, מהי ה'פליליות' שבאותה מהירות בה נסעו?".

האם המשטרה תבטל את הנקודות שהונפקו בסיטונות? תחזיר לנהגים את הקנסות? אלה כמובן שאלות רטוריות. לנו נותר רק לתהות עוד כמה "עבריינים" מורשעים ונקנסים כיום בקטעי כביש שונים על מהירויות, שמחר יוגדרו בתור "מתאימות לתנאי הכביש". ואולי זה יכול להיות אחד האתגרים הראשונים לשרים החדשים במשרד לביטחון פנים ובמשרד התחבורה.