הצלחה לבריינסוויי בניסוי לגמילה מעישון; המניה קפצה 3%

רק לפני שבועיים קיבלה החברה אישור FDA לשווק בארה"ב את המכשיר DEEP-TMS לטיפול בדיכאון - והמניה זינקה מאז ב-36% ■ תוצאות הניסוי מעידות כי הטיפול באמצעות סליל ייעודי לטיפול בהתמכרויות, יעיל כטיפול לגמילה מעישון

חברת הביומד בריינסוויי מדווחת היום על הצלחה נוספת. החברה ערכה ניסוי במרכז הרפואי באר-יעקב, שמטרתו לבחון את יעילות מכשיר ה-Deep TMS של החברה תוך שימוש בסליל יעודי שפותח עבור גמילה מעישון של חולי מחלת ריאות כרונית-חסימתית.

תוצאות הניסוי מעידות, על פי החוקר הראשי, כי טיפול מגנטי מוחי עמוק באמצעות סליל ייעודי לטיפול בהתמכרויות, הינו בטוח לשימוש ויעיל כטיפול לגמילה מעישון כאשר הגירוי ניתן בתדירות גבוהה, ובמיוחד בשילוב עם עירור כמיהה זמנית לעישון בסמוך לטיפולים.

בניסוי השתתפו 115 נבדקים, שחולקו לשלוש קבוצות - טיפול דמה, טיפול בתדירות נמוכה וטיפול בתדירות גבוהה, כאשר מחצית מהנבדקים בכל קבוצה נחשפו לפני כל טיפול לעירור הגורם לכמיהה זמנית לעישון. מכלל הנבדקים האמורים, 78 נבדקים סיימו את תקופת הטיפול (מתוכם 32 נבדקים אשר קיבלו טיפול בתדירות גבוהה, 14 נבדקים אשר קיבלו טיפול בתדירות נמוכה ו- 32 נבדקים אשר קיבלו טיפול דמה). יצוין כי לאחר ניתוח תוצאות הביניים הופסק הגיוס לקבוצת התדירות הנמוכה, שכן לא נצפתה מגמת שיפור בקבוצה זו לעומת קבוצת הביקורת.

המדד הראשי להערכת יעילות הטיפול הינו ירידה בצריכת הסיגריות בתום הטיפול ע"פ דיווח עצמי ומדידת רמות קוטינין (מטבוליט של ניקוטין) בדגימות שתן. בקבוצות שקיבלו טיפול בתדירות גבוהה נצפתה תגובה משמעותית (המוגדרת כהפחתה של לפחות 50% בצריכת הסיגריות) באחוז גבוה יותר של מטופלים בהשוואה לטיפול הדמה בקבוצה שקיבלה טיפול בתדירות גבוהה ונחשפה לפני כל טיפול לעירור הגורם הגברה זמנית של הכמיהה לעישון נצפתה תגובה משמעותית בכ-81% מהמטופלים ( ואילו בקבוצה שקבלה טיפול בתדירות גבוהה ולא נחשפו לעירור נצפתה תגובה משמעותית של 67% ), לעומת הקבוצות שקיבלו טיפול בתדירות נמוכה או טיפול דמה אשר שם נצפתה תגובה בכ-12%-29% מהנבדקים. כמו כן לא נצפה הבדל בין קבוצת הנבדקים אשר קיבלה טיפול בתדירות נמוכה לעומת קבוצת הנבדקים אשר קיבלה טיפול דמה.

הפסקת עישון מוחלטת נצפתה, באופן מובהק באחוז גבוה יותר של מטופלים בקבוצת הנבדקים אשר קיבלה טיפול בתדירות גבוהה, לעומת קבוצה אשר קיבלה טיפול דמה: בקבוצה שקבלה טיפול בתדירות גבוהה ונחשפה לפני כל טיפול לעירור הגורם הגברה זמנית של הכמיהה לעישון נצפתה הפסקת עישון בכ-44% מהנבדקים (ואילו בקבוצת הנבדקים אשר קיבלו טיפול בתדירות גבוהה ולא נחשפו לעירור נצפתה הפסקת עישון מוחלטת בכ- 25% מהנבדקים), לעומת זאת, בנבדקים בקבוצות שקיבלו טיפול בתדירות נמוכה או טיפול דמה אחוזי הגמילה נעים בין 0% ל-14%. לא נצפה הבדל מובהק בין הקבוצות.

תוצאות הניסוי נבדקו ביחס לכל המטופלים בתום תקופת הטיפולים על פי דיווח עצמי ובדיקות שתן ובתום ששה חודשים מתום הניסוי על פי דיווח עצמי בלבד, וזאת ביחס לאותם הנבדקים אשר עברו ששה חודשים ממועד סיום קבלת הטיפולים. מניתוח תוצאות המעקב שהתקבלו עד כה (ביחס ל- 49 נבדקים), נמצא כי 84% מהמטופלים בקבוצה שטופלה בתדירות גבוהה בצירוף עירור להגברת הכמיהה לסיגריות, אשר הפסיקו לעשן בתום הניסוי ואשר חלפו 6 חודשים מתום הטיפול בהם, התמידו בהפסקת העישון. אחוזי הגמילה בתום 6 חודשי מעקב נשארו גבוהים ועומדים על כ-36% בקבוצה זו.

לפני כשבועיים קיבלה בריינסווי אישור של ה-FDA (רשות המזון והתרופות בארה"ב), לשיווק הקסדה המגנטית שלה לטיפול בדיכאון שאינו מגיב לתרופות. מאז קבלת האישור זינקה מניית החברה בכ-36% והיא נסחרת כיום לפי שווי של 575 מיליון שקל.