ציון נפט וגז נוטשת את קידוח "אליהו 3" - המניה צללה 25%

החברה המחפשת נפט בישראל על בסיס התנ"ך לא תבצע השנה עוד קידוחים ■ בכירי החברה יגיעו בחודש הבא לישראל ויבקשו להגדיל את שטחי רישיונות החיפוש ■ באיזה ציטוט מהתנ"ך חתמה החברה את ההודעה למשקיעים?

ציון נפט וגז , חברת חיפושי הנפט והגז האמריקאית שמתמקדת בחיפושי נפט בישראל מתוך אמונה דתית שעל פי התנ"ך ניתן למצוא מאגרי נפט בישראל, נוחלת כישלון נוסף בארץ הקודש. החברה הודיעה אמש (ה') לבעלי המניות שלה כי החליטה לנטוש את קידוח "אליהו 3" למרות הימצאות סימני נפט, כיוון שלא מדובר כנראה בכמות מסחרית.

החברה החליטה לבחון מחדש את קידוח "אליהו 3" בנובמבר 2012, לאחר שלא הצליחה למצוא נפט בכמות מסחרית ב-2009-2010. תוצאות בדיקות נוספות שהזמינה מחברה חיצונית הגיעו לידי הנהלת החברה ב-9 בינואר ואמש היא עדכנה את המשקיעים כי "אמנם ישנם סימני נפט... אך לא נמשיך בפעילות חיפושים נוספת ב'אליהו 3'. עם זאת, אנו ממשיכים לבחון דרכים נוספים לחפש נפט ברישיון 'אשר-מנשה' שברשותנו".

רישיון "אשר-מנשה" ממוקם לאורך מישור החוף ובהר הכרמל, בין קיסריה לחיפה. חברת ציון הוקמה לפני עשור על-ידי ג'ון בראון, שמאמין כי התנ"ך יסייע לו לגלות היכן טמון נפט בארץ הקודש. תוכנית העבודה של החברה מתבססת גם על מחקרים גיאולוגיים, כמקובל בענף. בראון עצמו התראיין ב-2010 למגזין G של "גלובס" והביא תקווה למצוא נפט "בקרוב".

במכתב לבעלי המניות אמש מסרה החברה כי היא מבצעת הערכה מחדש של 3 הרישיונות שלה בישראל ("אשר-מנשה", "יוסף" ו"עמק הירדן") אך אינה צופה לבצע קידוח כלשהו במחצית הראשונה של 2013. "אנו מקווים כי הקידוח הבא שלנו יתבצע לקראת סוף 2013 או ב-2014", מסרה החברה.

האכזבה האחרונה של החברה הייתה בקידוח "מענית-יוסף 3" שנכשל ביולי 2011 ו"קבר" עימו 29 מיליון דולר מכספי המשקיעים. (לסיפור המלא)

בראון וכמה מחברי ההנהלה מתכננים להגיע לישראל בחודש הבא ולהיפגש עם נציב הנפט בישראל אלכסנדר ורשבסקי ועם גורמים נוספים במשרד האנרגיה והמים. בכירי החברה יבקשו ממשרד האנרגיה להרחיב את גבולות רישיונות החיפוש שלה לאחר שבראון כבר שלח מכתב בנושא לשר האנרגיה עוזי לנדאו ולוורשבסקי.

אגב, את המכתב חתמה החברה בציטוט מקראי מספר "בראשית": "וַאֲבָרְכָה, מְבָרְכֶיךָ".