עקב ההפסד לאובמה: רפובליקנים מנסים לשנות שיטת ההצבעה

חלק מהרפובליקנים מנסים לקדם תוכנית לפיה האלקטורים של כל מדינה יתחלקו בין המועמדים לנשיאות ארצות הברית לפי יחס הקולות שקיבלו באותה מדינה

כנראה ששני הפסדים ברצף בבחירות לנשיאות ארצות הברית לברק אובמה היה יותר מדי עבור חלק מהרפובליקנים, שכן הם מנסים כעת לקדם תוכנית לשינוי שיטת ההצבעה שעשויה להעניק להם יתרון בבחירות הקרובות לנשיאות שייערכו ב-2016, כך מדווח הבוקר אתר "בלומברג".

על פי הדיווח מנסים חלק מהמחוקקים הרפובילקנים לקדם תוכנית שבמסגרתה תשתנה הדרך בה בוחרים את נשיא ארצות הברית בכך שחלוקת האלקטורים בכל מדינה תתחלק לפי אחוז הקולות שקיבל כל מועמד לנשיאות באותה מדינה, ולא כפי שנהוג כיום - המועמד שזוכה במדינה מסויימת מקבל את כל האלקטורים שלה.

"זה משהו שחלק מהמדינות בוחנות כרגע, ובמצבים מסויימים נראה לי שצריך לבחון את העניין", אמר רינס פריבס, יו"ר הועידה הרפובליקנית בתגובה לדיווחים. "מדובר בהחלטה שצריכה להתקבל ברמת המדינה, כל מדינה צריכה לבחון את הנושא בעצמה".

אך חלק מההנהגה הרפובליקנית לא ממהרת לאמץ את ההצעה ויש מחלוקת רבה בין המנהיגים. "אני לא חושב שזה רעיון טוב", אמר היילי ברבור, מושל מסיסיפי לשעבר ויו"ר הועידה הרפובליקנית לשעבר שהסביר כי השינויים הללו לא תמיד יעזרו לרפובליקנים. "אני לא חושב שיש בן אדם שיכול לקבוע במדוייק אם זה יעזור בבחירות הקרובות".

מספר מדינות בארצות הברית שוקלות את ההצעה הזאת בינהן וויסקונסן, ווירג'יניה, מישיגן ופנסלבניה. כאמור שיטת הבחירות הנוכחית בארצות הברית קבעה כי המנצח במדינה מסויימת היה מקבל את כל האלקטורים של אותה מדינה (מספר האלקטורים נקבע לפי גודל המדינה) ועל מנת להיבחר לנשיאות ארצות הברית עליו יהיה לקבל 270 אלקטורים לפחות.