אהוד ברק: האמריקנים ערוכים לתקיפה נקודתית באיראן

שר הביטחון הביע ספקות באשר ליעילותם של העיצומים על הרפובליקה האיסלאמית והבהיר כי אם יוחלט לעצור את תכנית הגרעין שלה באמצעות פגיעה במתקני האטום לא יגרור המהלך מלחמה כוללת

שר הביטחון אהוד ברק שיגר מסר מאיים לעבר איראן והזהיר כי אם זו לא תחדל מניסיונותיה להתחמש בנשק אטומי, צפויה ארצות הברית לתקוף את מתקני הגרעין שלה. את הדברים אמר ברק בריאיון שהעניק לכתב ה"דיילי ביסט" האמריקני בכנס הכלכלה העולמי שנערך בדאבוס, שוויץ.

"התרחיש הגרוע ביותר מבחינתנו הוא שיהיה צורך לבצע 'פעולה כירורגית' כדי לעכב באופן ניכר את המרוץ האיראני להשגת נשק גרעיני", אמר ברק - והסביר: "יש להיערך לכך כדי לגרום לטהראן להבין שהקהילה הבינלאומית נחושה לסכל את ניסיונותיה להתחמש באטום".

ברק הביע סקפטיות באשר ליעילותם של מהלכים שאינם צבאיים בסוגיה ואמר: "ברור שהיינו מעדיפים שהדרך הדיפלומטית תניב פרי, אבל כפי הנראה - גם אם יוחלט להחריף את הסנקציות נגד איראן - זה לא יהיה מה שיגרום להם לעצור את תכנית הגרעין. הלוואי שביום מן הימים נחזה בהשפעות האביב הערבי גם ברחובות טהראן, אבל לא ניתן להתסמך על האפשרות שתרחיש זה יתממש".

תקיפה אמריקנית באיראן, לדברי ברק, לא תוביל למלחמה כוללת או לעימות קרקעי רחב היקף. "אין כאן בחירה בין איראן גרעינית לבין מערכה דומה לזו שהייתה באפגניסטן", הסביר שר הביטחון. "בפנטגון הכינו 'איזמלים' יעילים ומתוחכמים מאוד, כך שבמקרה הצורך - פתרון הבעיה הזאת עשוי להסתיים ב'הליך כירורגי'".

את הריאיון חתם ברק בהתייחסות קצרה למערכת הבחירות ולהשלכותיה, בצל החלטתו לפרוש מפעילות ציבורית. על מהלכיו העתידיים רמז כי "בישראל אף פעם לא מאוחר מדי לחזור לפוליטיקה", וכראיה - הוסיף אף כי "גם בעוד 15 שנים עדיין אהיה צעיר מהנשיא שמעון פרס". את ההצלחה שגרפה רשימת יש עתיד של יאיר לפיד בהצבעה לכנסת הסביר ברק בכך ש"הציבור מאס בהתנהלות הממשלה וביקש לחולל שינוי".