אמיר אלשטיין דן עם שר החוץ הקנדי בעניין מיזוג כיל-פוטאש

יו"ר החברה לישראל נפגש עם ג'ון ביירד בדאבוס שבשוויץ, במסגרת הפורום הכלכלי העולמי שהתקיים בעיר ■ מכירת כיל לפוטאש כפופה לאישור המדינה

יו"ר החברה לישראל אמיר אלשטיין נפגש בסוף השבוע עם שר החוץ הקנדי ג'ון ביירד (John Baird) בדאבוס, שוויץ במסגרת הפורום הכלכלי העולמי שהתקיים בעיר. לפי הערכות, השניים דנו בעסקת המכירה של כיל הישראלית לפוטאש הקנדית. בחברה לישראל סירבו להגיב לפניית "גלובס" בנושא.

ענקית הדשנים הקנדית מחזיקה כיום 13.8% בכיל של החברה לישראל, והיא ממתינה לאישור הממשלה למיזוג. עד כה נמנעו במשרד האוצר מלדון בעסקה לעומק בגלל מערכת הבחירות, ועכשיו משהיא הסתיימה, הממשלה החדשה צפויה לדון בעסקה בדרגים המתאימים. מדינת ישראל מחזיקה ב"מניות זהב" בכיל ולכן המיזוג כפוף לאישורה.

כאמור, עד כה בממשלה לא דנו לעומק בעסקה, אבל מגעים כן היו. מנכ"ל פוטאש ביל דויל נפגש בחודש שעבר עם נציגי הממשלה שביקשו ממנו לספק פרטים על העסקה - וליתר דיוק על כוונותיה של פוטאש במיזוג באם יינתן האישור מהממשלה.

במשרד ראש הממשלה ובמשרד האוצר קיימת תמימות דעים - אם עסקה כזו תיחתם ותצא לפועל בסוף, הממשלה תדאג להבטיח את כל הזכויות שלה.

האוצר נוטה שכן לאשר את העסקה, וגם נגיד בנק ישראל סטנלי פישר אינו מתנגד למיזוג כיל-פוטאש. בראיון לפני כחודשיים אמר הנגיד כי "מבחינת הפעילות הכלכלית, אם הם ימשיכו להפיק כאן, אין שום סיבה לא למכור. הרווחים יועברו לחו"ל במקום להישאר בישראל, אבל הדבר העיקרי שאנחנו מתעניינים בו הוא אובדן משרות ולא סביר שזה יקרה".