פרס: "עזבו את הממשלות, רק המגזר העסקי יביא שלום"

נשיא המדינה פורס את משנתו המדינית הנשענת על שיתוף פעולה כלכלי, ולאו דווקא מדיני, ומדווח על אווירה גלובלית אופטימית מהכנס בדאבוס

"עזוב את הממשלות. הממשלות זה המון דיפלומטיה, המון חשדנות, המון פרסטיז'ה, המון משפטנים, המון אנשי צבא. בגלל שישראל חזקה יותר מדעית ממדינית, לישראל קל יותר לעבוד עם חברות. לכן המזרח התיכון צריך לעלות על המרכבה של החברות הגלובליות. זה לא רק מזרח תיכון חדש - זה עולם חדש", כך אמר היום (א') נשיא המדינה, שמעון פרס, בשיחה מיוחדת עם "גלובס" במפגש השנתי של הפורום הכלכלי העולמי שמסתיים היום בדאבוס.

הנשיא מציג לראשונה מודל חלופי ל"מזרח התיכון החדש", שבו השחקן המרכזי שיביא את השינוי באזור איננו הממשלה, אלא החברות הבינלאומיות והמגזר העסקי. "מה שלמדתי כאן בדאבוס הוא שהממשלות נכשלות והחברות מתחזקות. הממשלות בנויות על כוח והחברות בנויות על הקשבה. ממשלות רוצות לכפות את רצונן והחברות מקשיבות לצרכים של העולם. ל-40 החברות הגדולות בעולם יש יותר כסף מלכל הממשלות בעולם יחד. ישראל חזקה יותר טכנולוגית מאשר מדינית, לכן יותר נוח לנו לעבוד עם החברות מאשר עם הממשלות. קשה מאוד לתאם בין ממשלות. הרבה יותר קל לתאם בין חברות. החברות הבינלאומיות עשו דברים מדהימים, כמו לשים קץ לגזענות".

פרס מסביר, כי הדרך להשקיט את הבעיות באזור היא באמצעות שיתוף פעולה כלכלי תוך שימוש ביתרון הטכנולוגי הישראלי: "אנו אזור שמקופח באדמה ובמים. הבעיות המרכזיות של המזרח התיכון הן רעב, אבטלה וכפייה. כסף לא יעזור כאן: 4 וחצי מיליארד הדולרים שקרן המטבע מתכוונת לתת למצרים לא יעזרו, כי הקרן תעמיד תנאים שאי אפשר לעמוד בהם. אנו יכולים לעזור כי אנו היחידים שיודעים לעשות מטיפת מים אחת שלוש טיפות, ולכן אני אומר: בואו נעזור להם. כך אפשר להרגיע את הסביבה, פשוט צריכים לעזור להם לצאת מהמצוקה".

אופטימיות באוויר

לסיכום נסיעתו לכנס בדאבוס אמר הנשיא ל"גלובס", כי "זו הפעם הראשונה אחרי שנים רבות שישנה אווירה אופטימית; פעם ראשונה שאירופה תצמח, אמנם לא ברמה שהם ציפו לה, אבל זו הפעם הראשונה שמהגדלת הגירעון עוברים להקטנת הגירעון".

לדבריו, יש התעניינות רבה ברעיונות חדשים: "מדהים לגלות כי ישנו ערך חדש שחדר לעולם הקפיטליסטי - הרגישות החברתית. אלף ראשי חברות אמרו לראשונה, כי הפערים החברתיים מפריעים להם והם לא יאפשרו להם לצמוח. זו מהפכה מנטלית אדירה".

פרס אף סבור כי "החברות הרב-לאומיות שעליהן דיברתי קודם מייצרות משטר חדש... שאלתי את פוטין: מארק צוקרברג הוא קפיטליסט או סוציאליסט? בחור בן 27 שעשה מהפכה יותר גדולה מלנין וסטלין ולא ירה ירייה אחת, ואני אפילו חושב שהוא לא קרא את מרקס. אתה מוכרח להבין שזה עולם אחר!".

דאבוס
 דאבוס