מייסד Waze לא מתייחס לאפל: "יש לנו מתחרה אחד - גוגל"

אורי לוין, נשיא ווייז ואחד ממייסדיה: "יש מעט הזדמנויות לשנות את העולם, ואני רוצה לשנות את העולם" ■ "שואלים אותנו מה המודל העסקי והאם כל העסק הזה שלנו הוא בחינם? אז לא, יש פרסומות והן עובדות לא רע"

לאחרונה עלתה מפעילת אפליקציית הניווט הישראלית וויז (Waze) לכותרות בעקבות ידיעות על כוונות של אפל לרכוש אותה. בוויז לא הגיבו, ובאפל, כך פורסם, היה גם מי שהכחיש. אז אפל זו אולי לא, אבל ברור כי וויז, שיש לה כיום כ-36 מיליון משתמשים, צריכה למצוא את הדרך להפוך את כמות המשתמשים הזו לכסף - מה שעל פי הערכות עדיין לא קורה בחברה, לפחות לא בהיקפים משמעותיים.

"שואלים אותנו מה המודל העסקי והאם כל העסק הזה שלנו הוא בחינם? אז לא, יש פרסומות והן עובדות לא רע", הצהיר אורי לוין, נשיא החברה ואחד ממייסדיה בכנס ההיי-טק השנתי של BDO בשיתוף קבוצת לוצאטו.

"בסופו של דבר צריך מספרים גדולים בכדי לעשות כסף מפרסום, ויש לנו מספרים גדולים מבחינת משתמשים ושימוש. הרעיון הוא שכל עסק יכול לשים את עצמו על הבמה ולהירשם בוויז, ולעסקים קטנים יש בזה הרבה תועלת. יש בארה"ב שורה של מפרסמים גדולים, כמו תחנות דלק, בתי מלון, פיצריות שמשתמים בנו, בארץ יש כ-5,000 עסקים שונים שמופיעים על המפה".

משהו לגבי הפוטנציאל שרואים בחברה אפשר לקבל מהציטוט הבא של לוין: "לפני 15 שנה לא הייתה ויקיפדיה והיום אין בריטניקה. זו העוצמה של התוכן שנוצר ע"י כמות גדולה של משתמשים (Crowdsourcing). יש בעולם רק 4 חברות שיודעות לייצר מפות וזה עסק יקר: נוקיה וטום-טום, שקנו חברות במיליארדי דולרים, גוגל, ווויז. מתוך הארבע לגוגל ולוויז לא אכפת כמה כסף עולה לשמור את המפות העדכניות. לגוגל בגלל שיש להם הרבה כסף ולוויז כי זה נעשה ע"י הקהילה".

לוין לא התייחס לאפל - לא להצעה שהייתה או לא, ולא בכלל - אך הזכיר ברמה האסטרטגית את המתחרה האמיתית שהוא רואה כרגע, גוגל. "מה מאיים עלינו? לוויז יש מתחרה אחד - גוגל. הסיטואציה העסקית המרכזית שמאיימת עלינו זו גוגל, אם הם יעשו את מה שאנחנו עושים יותר מהר הם יזכו בסוף".

לוין ציין גם כי "יש מעט הזדמנויות לשנות את העולם, ואני רוצה לשנות את העולם", בתשובה לשאלה לגבי עתיד החברה. ולמה הוא לא מוכר.