"אפשר להוריד את תעריפי המים בכ-30%"

יו"ר פורום המנכ"לים של תאגידי המים בראיון ל"גלובס" TV": רשות המים מנצלת את אי-הידיעה של הציבור שמי שמקים תאגידי מים זו רשות המים. 54 תאגידים זה מיותר, אבל הם לא מקימים את עצמם

לתאגידי המים נמאס להיות השעיר לעזאזל של רשות המים ושל הציבור הזועם על תעריפי המים. התאגידים, כזכור, הם גופים למטרת רווח שהוקמו לפני כשלוש שנים, עם החלת הרפורמה שהוציאה מידי הרשויות המקומיות את הטיפול במשק המים. במסגרת אותה רפורמה, הפכה ממשלת ישראל את המים למוצר לכל דבר - כזה שהצרכנים משלמים את מלוא עלותו ללא סבסוד ממשלתי - ואפילו משלמים עליו מע"מ.

למעלה מ-50 תאגידים פועלים היום בערי ישראל, מה שמעורר בציבור התנגדות עזה. עם זאת, חשוב לציין כי את תעריפי המים - שכזכור נמצאים במגמת עלייה מתמדת והתייקרו גם בינואר האחרון - לא קובעים התאגידים, אלא רשות המים. בראיון לתוכנית ברקוד ב"גלובס TV" מכריז יו"ר פורום המנכ"לים של התאגידים, משה אשכנזי, כי לא רק שהם אינם מתנגדים לצמצום מספר התאגידים, הם אף הגישו בג"צ נגד רשות המים על רקע תעריפי המים הגבוהים.

אשכנזי מאשים את רשות המים כי ההתייקרות האחרונה שיזמה הייתה מיותרת, ושכדי להעביר אותה בשקט היא מנצלת את בורותו של הציבור. לדבריו, מחירי המים יכולים בקלות לרדת בכ-30%, אם רק הממשלה תחליט להפסיק להעמיס על הצרכן הפרטי עלויות שאינן נוגעות לעלות המים עצמם.

לפני שבועיים, אמר מנכ"ל רשות המים שחלק מהסיבה לתעריף הגבוה של המים הוא תאגידי המים ולכן הוא מתכוון לצמצם את התאגידים. הוא צודק?

"זה חלק מספין שנמשך כבר תקופה מאוד ארוכה. אם זה מה שהוא חושב, למה בשבועיים שחלפו מאז הוא הקים עוד שני תאגידים? רשות המים היא הגוף שמקים את תאגידי המים, אז לא ברור לי איך ביד אחת הוא מלין על זה שהתאגידים הם מחולל ההוצאות, וביד שנייה הוא זה שמקים אותם. הם מנצלים פה את אי-הידיעה של הציבור שמי שמקים תאגידי מים זו רשות המים. התאגידים לא מקימים את עצמם".

אבל אי אפשר להתכחש לעובדה שאנחנו משלמים היום על 54 מנכ"לים, 54 מנגנונים. בלעדיהם היינו משלמים פחות, לא?

"אני חושב ש-54 תאגידים זה מיותר. אפשר לצמצם את זה, גם אנחנו חושבים ככה, רק שאין לנו שום יכולת להחליט בנושא. מי שצריך לצמצם את התאגידים זו רשות המים.

"בדוח מבקר המדינה כתוב במפורש שאם היו מאחדים תאגידים הייתה הפחתה של 5%-7% בתעריף. אנחנו סבורים שההפחתה יכולה להיות הרבה יותר משמעותית אם יגעו ברכיבים אחרים בתוך התעריף, כמו מימון מגזרים נוספים כדוגמת החקלאים, התעשיינים, הממלכה הירדנית והפלסטינים. אנחנו משתתפים בעלות של אספקת מים לממלכה הירדנית, אנחנו משתתפים באספקת המים לפלסטינים - כל זה מגולם במחיר המים שהציבור משלם. נוסיף על זה עוד כמה אחוזים של המע"מ ועוד נדבכים אחרים, וקצת התייעלות גם בחברת מקורות ובתאגידים - ונגיע להוזלת התעריף באופן משמעותי".

איזו הוזלה תושג אם הממשלה החדשה שתקום תיקח את הנושא הזה בידיים ותנקוט את הצעדים שהזכרת?

"אם יורידו את כל התוספות שהתווספו למחיר העלות של המים אפשר יהיה להוריד את התעריף ב-25%-30%, ולא אמרתי מילה גסה".

למה בעצם זה לא קורה? מי עומד בדרכה של הממשלה?

"נשאלת השאלה על מה רשות המים אחראית. אם רשות המים אחראית לספק מים לממלכה הירדנית, לחקלאים, לתעשיינים ולפלסטינים, וחושבת לסבסד את זה דרך מחיר המים (לצרכן הפרטי, ד.ה.כ.) - אני חושב שזה גבול שאסור לעבור אותו, ועברו אותו".

אינטרס שהמחיר לא יהיו יקר

לדברי אשכנזי, חשבון המים מורכב למעשה מאוסף של מרכיבים, כשהמים עצמם הם רק מרכיב אחד. ביטול המע"מ, לדבריו, יפחית את התעריף רק ב-5%-6%, מסיבות חשבונאיות.

ואם הכנרת תתמלא ותתמלא, תעריפי המים עדיין יישארו גבוהים?

"אין שום קשר. כללי העלות של היצע וביקוש לא חלים בשוק המים. ברגע שהלכו על עיקרון של התפלת מים בכמויות של 600 ו-700 מיליון קוב בשנה, זה באמת לא משנה כמה גשם יירד כאן. את המחיר הזה אנחנו כנראה נצטרך לשלם".

התחושה של הצרכנים היא שהמדינה הפכה את המים למוצר לכל דבר, כזה שרוצים אפילו להרוויח עליו. הרי התאגידים הם לא מלכ"רים, הם גופים למטרת רווח, ובעצם לכולם חוץ מלצרכנים יש אינטרס שהמים יהיו יקרים.

"גם לתאגידים יש אינטרס מובהק שהמחירים לא יהיו יקרים. ההוכחה לכך היא שבתחילת החודש הגשנו עתירה לבג"ץ נגד רשות המים כנגד מחירי המים. אנחנו חושבים שמחיר המים צריך להיות שווה לכל נפש. הוא לא יכול להיות כמו המחיר של סלולר. בסלולר את יכולה לא לדבר הרבה, את יכולה לא לעשות פעולות כאלה ואחרות, אבל את המים את צריכה ורצוי שתשלמי עליהם את המחיר האמיתי ולא להוסיף על זה כל מיני תוספות.

"רשות המים העלתה את התעריף שוב, והקריאה לצרכן לשלם עוד פעם היא מיותרת, היא מוגזמת. רצוי שיעשו את הסדר בבית, ורק כשבאמת כלו כל הקצין יפנו שוב לתושב. אבל נראה שמבחינת רשות המים הדרך הקלה היא התושב. הוא לא מכיר את הנוסחאות, הוא מבולבל, הוא לא יכול להבין את כל ההרכב של התשלומים, ואומרים לו: 'בגלל התייקרות האנרגיה - בוא תשלם עוד קצת'. זה הסבר שנשמע לו הגיוני".