כיל מקדימה בשנה את לוחות הזמנים לקציר המלח

בתוך חודש תכריע החברה במכרז בינלאומי על רכש הדוברה הראשונה שתבצע את הקציר בים המלח, שנועד למנוע את הצפת בתי המלון

חטיבת "משיבים" של מפעלי ים המלח מקבוצת כימיקלים לישראל (כיל) מתכוונת להכריע בתוך כחודש בעניין רכש הדוברה הראשונה שאיתה תיעשה מלאכת קציר המלח מקרקעית הבריכה התעשייתית שלחופה שוכנים מלונות עין בוקק.

הדוברה תיבחר בתום הליך של מכרז בינלאומי שבו משתתפות 5 חברות, כולן מאירופה ומארה"ב, והיא עתידה להימסר למפעלי ים המלח בתחילת 2015. מיד עם קליטתה תחל מלאכת קציר המלח, שנועד לעצור את עליית מפלס המים בבריכה התעשייתית, ובכך למנוע את הצפת בתי המלון הסמוכים לה. משמעות המהלך היא הקדמת התוכנית לביצוע קציר המלח שעליה כיל התחייבה מול המדינה לפני שנה.

לפי הערכות, העלות של הדוברה החדשה, על כל המערכות הנלוות לה לשם ביצוע מלאכת הקציר, עשויה להסתכם בכ-50 מיליון דולר. סכין מאסיבית שתהיה מחוברת אליה אמורה להגיע אל קרקעית הבריכה התעשייתית (המכונה "בריכה 5", שבה מקיימים מפעלי ים המלח את פעילותם התעשייתית), תגרד את שכבת המלח העבה שהצטברה בה במשך שנים, ובאמצעות צינור נפרד המלח המגורד יסולק למסוע אדיר באורך של יותר מ-30 קילומטר, עד האגן הצפוני והטבעי של ים המלח ושם יטובע. אורך הדוברה הוא כ-80 מטר ורוחבה כ-15 מטר.

הדוברה תופעל באמצעות מנוע חשמלי, מה שימזער את הסיכוי שבעת פעילותה היא תגרום למפגעי רעש בדרום ים המלח. עלות פרויקט קציר המלח שעליו התחייבה כיל בתום משא ומתן עם משרד האוצר, נאמד ביותר מ-3.7 מיליארד שקל עד שנת 2030.

מסוע ענק להובלת המלח

לדברי ראש חטיבת משיבים במפעלי ים המלח, נועם גולדשטיין, הקדמת לוחות הזמנים לביצוע הקציר התאפשרה, בין השאר, בשל היכולת של יצרניות הדוברות המשתתפות במכרז לספק את הדוברה הראשונה עד תחילת 2015. זמינות זו מתאפשרת, בין השאר, עקב ירידה בהיקף מיזמי התשתית הנרחבים ברחבי העולם, על רקע המשבר הכלכלי: "נערכנו היטב לקראת הפרויקט ונעמוד בכל לוחות הזמנים ובמסגרת התקציב שנקבעה לשם ביצועו", אמר גולדשטיין בשיחה עם "גלובס".

במפעלי ים המלח אומרים כי אין די בדוברה אחת כדי לעמוד ביעדים שהוגדרו לביצוע קציר מלח אפקטיבי וכי עם הפעלת הדוברה הראשונה, יופקו לקחים ויוגדרו צרכים עדכניים באופן שיאפשר להתמקד במספר הדוברות הדרוש - כנראה שתיים נוספות.

במקביל להאצת המהלכים להצטיידות בדוברה החדשה, במפעלי ים המלח נמשכת מלאכת התכנון של הקמת המסוע הענק שיוביל את המלח שיגורד מקרקעית בריכה 5 אל האגן הצפוני: לקראת הקמת המסוע, מפעלי ים המלח מתכוונים להתקשר עם חברות הנדסה מובילות בעולם, כדי שיבצעו את התכנון ההנדסי ואת עבודות ההקמה המורכבות. המסוע, שעתיד להיות מהגדולים והארוכים בעולם, אמור להוביל כ-20 מיליון טונה של מלח בשנה. עם הגעתו לאגן הצפוני, מפעלי ים המלח תצטרך לטבע כ-80 עד 100 אלף טונה של מלח אל הקרקעית. עדיין לא נבחר האופן שבו יעשה טיבוע המלח - אם באמצעות דוברות מיוחדות או באמצעות הפיכתו לתרחיף והזרמתו בלחץ גבוה אל נקודת הטיבוע, שתיקבע בתום בדיקות ותסקירים שיעשו בקרוב בידי מומחים.