המשימה: להרגיע

לאחר הודעת פישר כולם הסיקו מיד: כלכלת המדינה נשארה ללא המבוגר האחראי

שוק ההון הישראלי, ככול הנראה המשק כולו, נדהם מהודעת נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, על פרישתו והסיק באופן מיידי את המסקנה המתבקשת: כלכלת המדינה נשארה ללא המבוגר האחראי דווקא בתקופה שאמורה להיות לא פשוטה בכל הקשור לעתיד המדיניות הפיסקלית.

פישר אמנם אמור לעזוב רק בעוד חמישה חודשים, ועד אז כך הוא מבטיח, הוא יתפקד באופן מלא. אלא שהשווקים מגיבים כבר למה שנראה להם כמצב בעייתי ביותר, זאת כאשר לא ברור עדיין מה יהיה כיוון המדיניות, מי יאייש את תפקיד שר האוצר ומי יבוא במקומו של הנגיד הפורש.

המוניטין של רה"מ, בנימין נתניהו, בכל הקשור לקבלת ההחלטות ושיקול דעת אינו נמצא בשיאו, לשון המעטה, ומכאן הדאגה למה שעלול להתרחש במשק.

על רקע זה סביר להניח כי בשבועות ובחודשים הקרובים נתניהו ישתדל מאוד לשדר סוג של נחישות להימנע, ככל הניתן, מזיגזגים. אלא שהמו"מ הפוליטי על הרכבת הממשלה עלול לגרום למצב בו הציבור יתחיל להתגעגע לפישר, חודשים לפני הפרישה הרשמית שלו.

השאלה הגדולה היא כיצד יצליח נתניהו להרגיע את השווקים בימים הקרובים.

ייתכן שהדבר יאיץ את מיניו של שר אוצר חדש, ויוביל למינוי אדם שיהיה מקובל כמי שיכול להוביל מדיניות פיסקלית ושיש לו את המשקל הציבורי והפוליטי הנדרש כדי להוביל את העברת התקציב בכנסת, במינימום של התנקשויות ובהסכמה מרובה ככל האפשר.