ג'ון קרי שר החוץ: ידיד של ישראל, אויב של ההתנחלויות

ייכנס לתפקיד ביום ו' ■ אמר על הסכסוך הישראלי-פלסטיני: "אני מאמין שיש דרך להתקדמות" ■ קרי, ממוצא יהודי, הוא אחד מהמחוקקים העשירים ביותר על גבעת הקפיטול בזכות אשתו

ג'ון קרי, בן 69, סנטור דמוקרטי ממדינת מסצ'וסטס, ששירת בסנט מאז 1985 וכיהן פעמיים כיו"ר ועדת יחסי החוץ של הסנאט, יתחיל לכהן כשר-החוץ של ארה"ב החל ביום ו', במקום הילארי קלינטון, שפורשת מהתפקיד לאחר ארבע שנות כהונה על רקע שמועות שהיא מתכננת קמפיין לנשיאות ב-2016.

מליאת הסנט אישרה את מינוי קרי ברוב גדול - 94 הצביעו בעד; שלושה רפובליקנים התנגדו - הישג גדול בקונגרס מפולג שמתקשה להגיע להסכמה אפילו בנושאים כסיוע לנפגעי אסונות טבע.

גורמים ישראליים אמרו אמש ל"גלובס", כי אין ספק שקרי הוא ידיד נאמן של מדינת ישראל, אך אחד מהם אמר: "תלוי איך מגדירים 'ידיד נאמן'". לדברי אותו מקור: "קרי הוא כמו הבוס העתידי שלו, הנשיא אובמה: ידיד אמת של מדינת ישראל ומחויב לביטחונה, אך אויב של תנועת ההתנחלויות. לגביההתנחלויות, חשיבתו זהה לזו של צ'אק הייגל שמונה לתפקיד שר ההגנה. שניהם היו סומכים ידם על דברים שיוחסו לאובמה, שלפיהם ישראל, קרי נתניהו, אינה מבינה מה האינטרסים האמיתיים שלה. ועם זאת, עדיין לא ראינו אפילו שר-חוץ אמריקני אחד שתמך בהתנחלויות, לרבות הילארי קלינטון. מבחינה זו, קרי נוצק במתכונת כל קודמיו".

יש אומרים, שסוזאן רייס, השגרירה באו"ם, שהיתה הבחירה הראשונה של אובמה לתפקיד שר-החוץ, מגלה הרבה פחות סובלנות מאשר קרי כלפי ההתנחלויות.

הרקורד של קרי גלוי. כך, למשל, בשימוע בסנט אשתקד הוא אמר: "כל התנחלות חדשה חותרת תחת יכולת הקיום של פתרון שתי המדינות".

מכל מקום, ישראל הרשמית נחפזה לקדם בברכה את המינוי. שגריר ישראל בארה"ב, מייקל אורן, פרסם אמש בחשבון הטוויטר שלו הודעה שמברכת על המינוי ומגדירה את קרי כ"ידיד אמת של ישראל". לפני כחודש, כאשר הודיע הבית הלבן על המינוי, אמר ראש הממשלה, בנימין נתניהו: "לקרי יש ניסיון ניכר והוא ידוע כתומך בביטחון מדינת ישראל. ג'ון ואנוכי היינו ידידים במשך שנים רבות. אני מעריך מאוד את העובדה שלפני שישה חודשים, לאחר שאבי נפטר, הוא בא לבקר אותי בשבעה. אני מצפה לעבוד יחד אתו".

קרי ביקר בישראל ובמזה"ת כמה פעמים כיו"ר ועדת יחסי החוץ והוא מכיר היטב את הדמויות המרכזיות בזירה הביטחונית-מדינית בירושלים. בשימוע בסנאט על אישור מינויו, בשבוע שעבר, הוא הביע אופטימיות זהירה לגבי הסיכוי למצוא הסדר באזור: "הקדשתי מחשבה רבה לאתגר הזה. אנו צריכים לנסות למצוא דרך להתקדם ואני מאמין שיש דרך להתקדמות". הוא יגיע לביקור נוסף באזור, לרבות בירושלים וברמאללה, בפברואר.

יחד עם הסכסוך הישראלי-פלסטיני, שמבעבע על אש קטנה, יורש קרי מוקדי עימות לוהטים: מאמצי איראן לפתח נשק גרעיני, מלחמת האזרחים בסוריה, שגבתה חיי רבבות אנשים ושמציבה אתגר כיצד להתמודד עם שאלת מאגרי הנשק הכימי; המלחמה נגד שלוחות אל קאעדה בצפון אפריקה והמעורבות האמריקנית המוגבלת (בינתיים) במאמצי צרפת לעקור שלוחות אלה ממאלי; והתסיסה הגוברת במצרים. פחות לוהטים, אך דוחקים לא פחות: היחסים הרעועים בין ארה"ב לרוסיה, ההתפרצויות התקופתיות של קוריאה הצפונית, ההתנתקת האמריקנית מאפגניסטאן והתרופפות הלכידות של האיחוד האירופי.

"קרי מקבל לידיו צלחת מלאה; נראה מה תהיה מידת הלהיטות שלו להתפנות לסכסוך הישראלי-פלסטיני ולעסוק בו באינטנסיביות", אמר גורם ישראלי.

הדעה הרווחת היא, שקרי הוא ממוצא אירי. למעשה, הסבא והסבתא שלו מצד האב היו יהודיים אוסטריים שהיגרו לארה"ב ב-1905. לפי מה שמספרים במשפחתו, הסבא והסבתא אימצו את השם קרי לאחר שהפילו עיפרון על אטלס פתוח והצד המחודד שלו הצביע על חבל קרי באירלנד. שני אחים של הסבתא מתו במחנות ריכוז במלחמת העולם השניה.

קרי הוא אחד מהמחוקקים העשירים ביותר על גבעת הקפיטול, אך מקור ההון המשפחתי הוא אשתו, טרזה היינץ קרי, יורשת אימפריית הקטצ'ופ היינץ. היא ירשה את האמפריה מבעלה הראשון, שנהרג בתאונת מטוס. ב-2010, נאמד שוויה של משפחת קרי ב-231 מיליון דולר, לפי ניתוח של "וושינגטון פוסט".