"ניו יורק טיימס": פלסטין צריכה לתבוע את ישראל בהאג

במאמר דעה ב"ניו יורק טיימס" קורא ג'ורג' בשאראת לפלסטינים לבקש חקירה פלילית של בית הדין בהאג נגד המדיניות הצבאית ומדיניות ההתנחלות של ישראל ■ "זה יקדם את השלום במזרח התיכון ויעזור לשמור על מעמדו של החוק הבינלאומי"

מאמר דעה ב"ניו יורק טיימס" קורא היום (ד') לפלסטינים לבקש מבית הדין הפלילי בהאג לחקור את מדיניות ישראל בגדה המערבית ובעזה, מתוך אמונה כי "אנתיפאדה פלסטינית משפטית" תועיל לשלום במזרח התיכון.

במאמר שפרסם בעיתון ג'ורג' בשאראת, פרופסור אמריקני ממוצא פלסטיני, הוא סוקר את הפעולות הצבאיות של ישראל שלא עומדות בנורמות החוק הבינלאומי, כגון חיסולים ממוקדים, ואת פעילות ההתנחלות בגדה המערבית. הוא מציין כי עד כה הפלסטינים לא יכלו לפנות להאג מכיוון שפלסטין לא הוכרה כמדינה. מצב שהשתנה בנובמבר האחרון, אז הרשות הפלסטינית קיבלה מעמד של מדינה משקיפה.

"בשבוע שעבר, שר החוץ הפלסטיני ריאד אלמאלכי הכריז כי אם ישראל תמשיך בתוכניותיה לבנות התנחלויות באזור הריק E1 ... 'אנו נלך לבית הדין הפלילי. אין לנו ברירה'", כך פותח בשאראת את המאמר. "מאז פרוץ האנתיפאדה השנייה ב-2000, צה"ל, בהנחיית עורכי דין צבאיים, ניסה לשנות חוקי מלחמה כשהוא מפר אותם באופן מודע ואז יוצר קונספט חוקי חדש כדי לספק מעטפת משפטית לפשעיהם", ממשיך וכותב בשאראת, ומציין מספר מקרים שעשויים להביא לחקירה של האג, כגון הפצצת ביתו סלאח שחאדה ב-2002, אז נהרגו גם אשתו ושבעת ילדיו, ומקרים דומים נוספים.

עוד מציין המאמר הרג של אזרחים שלא פינו אזרי עימות במהלך מבצעים בגדה וברצועה ושל עובדים אזרחיים של ממשלת חמאס - כפשעי מלחמה שעלולים לגרור חקירה פלילית נגד בכירים ישראלים בצה"ל ובמערכת הפוליטית.

כמו כן נכתב כי ישראל אינה מודאגת מהאפשרות של תביעה בהאג באשר להתנחלויות, למרות ש"אין ספק שההתנחלויות היהודיות בגדה המערבית ומזרח ירושלים הן בלתי חוקיות". על פי בית הדין הפלילי בהאג, "התנחלות אזרחית בשטחים כבושים היא עבירה על אמנת ג'נבה ומהווה פשע מלחמה". בשאראת טוען כי "הצעד הבא עבור הפלסטינים הוא לקבל גישה לבית הדין הפלילי".

"אם הפלסטינים יקבלו גישה לבית הדין הפלילי כדי לבדוק את תלונותיהם, הקמפיין של ישראל לכופף את החוק הבינלאומי כך שיפעל לטובתה סוף סוף יעמוד לביקורת משפטית בינלאומית, ואפשר לקוות שייגנז. הפרות החוק המסוכנות של ישראל, אם יתקבלו, ירחיבו את האלימות האפשרית, ותהפוך את החוק הבינלאומי על ראשו. אנחנו לא רוצים עולם בו עיתונאים הם ציד חוקי בגלל הרעיונות של המעסיקים שלהם", כותב בשאראת, ומסכם באומרו כך:

"אם הבחירה היא בין אנתיפאדה משפטית פלסטינית בה הטיעונים נשטחים בבית המשפט, לבין אנתיפאדה אמיתית, בו דם נשפך ברחובות, על הקהילה הבינלאומית לעודד את האפשרות הראשונה. אכן, הפלסטינים יעשו טובה לעצמם, לישראלים ולקהילה הבינלאומית אם הם יעוררו חקירה של בית הדין הפלילי. זה יקדם את השלום במזרח התיכון ויעזור לשמור על מעמדו של החוק הבינלאומי".