"יכולת הגיוס של ישראל מקטינה את הסיכון בחברת החשמל"

צחי ליבוביץ' מנהל השקעות ראשי באימפקט מקבוצת בנק איגוד: כדי לשמור על דירוג האשראי של ישראל ועל האופק היציב שלו, לא ניתן להישאר עם גירעון של 39 מיליארד שקל ולהמשיך ולחיות ללא תקציב מאושר

מדינת ישראל השלימה אתמול גיוס של 2 מיליארד דולר בחו"ל כאשר הביקושים בהנפקה הסתכמו ביותר מ 9 מיליארד כמעט פי 5 מהסכום שהונפק.

צחי ליבוביץ' מנהל השקעות ראשי באימפקט מקבוצת בנק איגוד, מציין כי מעבר להבעת האמון האדירה של שווקי חו"ל בכלכלה הישראלית יש לשים לב לנושא עלויות הגיוס הנמוכות מאי פעם. ההנפקה חולקה לשני טווחי זמן ארוכים: 10 שנים ו-30 שנים. החוב ל 10 שנים הונפק בריבית של 3.2% והחוב ל-30 שנים הונפק בריבית של 4.5% . מרווחים של 1.2% ו-1.4% בהתאמה מהטווחים המקבילים באג"ח ממשלת ארה"ב.

עלויות נמוכות אלה החוסכות סכומים אדירים למשק הישראלי ומאפשרות לו להשתחרר מהתלות בשוק המקומי, נובעות מנתוני המקרו המרשימים של הכלכלה הישראלית ומדירוג האשראי הבינלאומי של ישראל הנגזר מנתונים אלה.

עובדה זו מעצימה את חשיבות השמירה על דירוג אשראי זה (A+) ואף את הצורך לשאוף להעלותו. יש המעריכים כי ללא המצב הביטחוני המסובך במזרח התיכון כבר היה עולה דירוג האשראי רמה אחת נוספת לפחות. ברור שכדי לשמור על דירוג אשראי זה ועל האופק היציב שלו, לא ניתן להישאר עם גירעון של 39 מיליארד שקל ולהמשיך ולחיות ללא תקציב מאושר. בבעיות אלה תצטרך הממשלה הבאה לנווט בלוליינות וביצירתיות רבה בין הצורך לשמור על דירוג אשראי גבוה לבין מילוי ההבטחות שניתנו לבוחרים ערב הבחירות, מציין ליבוביץ'.

פן נוסף של נושא הגיוס בחו"ל הוא החברות הבנות של מדינת ישראל. לאחרונה ביצעה התעשייה האווירית גיוס חוב מוצלח של 1.2 מיליארד שקל וחברת החשמל הנתונה בבעיות תזרימיות מגייסת חוב כל הזמן. "כמובן שיכולות גיוס החוב של ישראל בחו"ל מקטינות את הסיכון בחוב חברות הבנות מכיוון שמצד אחד לחברה האם, המדינה, יש מקורות מימון נוספים ומצד שני, המדינה אינה יכולה להרשות לעצמה לא לערוב לחובות החברות הבנות שכן מהלך זה עלול לפגוע בדירוג האשראי הבינלאומי המאפשר כאמור גיוס חוב בעלויות נמוכות. בעיקר חשוב הדבר בנושא חברת החשמל שמגייסת אף היא בחו"ל ומשקיעים זרים רואים בחוב הבינלאומי שלה כאילו הוא חוב של מדינת ישראל בפרמיה", אומר ליבוביץ'.