פישר קינג

אם מישהו אצלנו יכול להביא לחידוש תהליך השלום, זה סטנלי פישר. אולי רק הוא

ככה נפרד אדם אציל. אין השמצות, אין טענות, אין הרמות קול. בשקט, בניחותא, עם חיוך. אם יש לנגיד בנק ישראל היוצא כעסים על מישהו, הציבור לא ידע אותם. אולי יספר לאשתו ולילדיו. לא בטוח. השלווה והרוגע הנסוכים על מעשיו ודבריו מעוררים קנאה. כך נראה ונשמע אדם השלם עם עצמו ועם הדברים שהוא עושה.

שר החוץ, למשל?

אי אפשר, כלומר לא צריך, לתת לאדם כזה ללכת. אחרי הכול, הוא לא רק כלכלן. כל התכונות שמניתי כאן יכולות להתאים גם לתפקידים אחרים. שר החוץ, למשל? בתפקיד זה סטנלי פישר יכול לעשות נסים ונפלאות ביחסים של ישראל עם מדינות העולם בכלל, וארה"ב בפרט. עמדותיו מתונות, ובעיקר אינטליגנטיות. הוא לא יתלהם, לא יאיים, רק יסביר בדרכו את שצריך להסביר.

אופי דיפלומטי

יאמרו שלפישר אין ניסיון דיפלומטי. אני אומר: יש לו הרבה יותר מכך. יש לו מזג דיפלומטי, אישיות דיפלומטית, וגם, בעצם, ניסיון. לכהן בתפקידים הכלכליים בכירים שהוא מילא כאן ובעולם - גם לכך דרושים כישורים דיפלומטיים. ההבדל הוא ששם הוא מדבר על גירעונות וריביות, וכאן הוא יצטרך לעסוק בתהליך השלום וכל הכרוך בזה.

אתם יודעים מה? אני מאמין שאם מישהו אצלנו יכול להביא לחידוש התהליך זה פישר. אולי רק פישר. הוא לא נושא אתו את המטענים הקשורים ביחסים עם הפלסטינים. לפלסטינים אין שום דבר אישי או אחר נגדו. הוא גם לא יכול להיחשב בעיניהם לפולש שגזל את בתיהם, שכן הבית שלו היה במשך רוב שנותיו בארה"ב.

הוא מסוגל להקשיב להם בניחותא, ולהשיב להם בנועם. הוא יכול לנהל שיחות אתם ועם כל אחד בצורה המכבדת אותם ואותו. אם הפלסטינים באמת מעוניינים בהידברות - וזה "אם" ענק - פישר נראה לי היחיד בשטח היכול לעשות זאת. ואם זה לא ילך, תוטל האחריות לכך על הפלסטינים, ולא על פישר הנבון, הדיסקרטי, המקשיב.

באין ציפור שיר

הצעתי לא נועדה לשמוט את התפקיד מתחת לרגלי יאיר לפיד. אדרבא, באין ציפור שיר, גם לפיד יתאים. אבל בכל זאת, כאשר אתה מנהיג של מדינה זרה, ומולך עומד פישר, זה לא אותו הדבר כמו מפגש עם לפיד. זה כמו, אם להשתמש בעולם המושגים של לפיד, משקל כבד לעומת משקל נוצה. אולי בעוד כמה שנים משקלו של לפיד יעלה.

יש לי בעניין זה רעיון "משוגע": שלפיד יהיה סגנו של פישר במשרד החוץ. הוא יוכל לשבת לידו להקשיב, לראות וללמוד את כל מה שחסר לו. צריך הרבה אופי ותבונה, ובעיקר ראייה למרחק. כדי לנקוט בצעד כזה צריך אדם שיודע לוותר על הישג עכשווי לטובת רווח עתידי. די ברור לי שזו פנטזיה. וחבל. פישר יוכל להסתדר גם בלי לפיד. לא בטוח שלפיד יכול להתקדם ללא הדברים שהוא יכול ללמוד בשירותו של פישר.