"ישראל הודיעה לארה"ב על כוונתה לתקוף בסוריה"

אנליסטים: אפשרות שההתקפה היתה על שיירת משאיות חיזבאללה, שהעבירה ללבנון נשק של הארגון שהיה מאופסן בסוריה, מחשש שהוא יפול לידי המורדים

ישראל הודיעה לארה"ב על כוונתה לתקוף בסוריה. הפצצת שיירת משאיות טעונות ציוד צבאי (טילי. נ.מ. מתקדמים מדגם ס.א. 17, לפי סוכנות א.פ.) ליד הגבול עם לבנון, מעידה על נחישות החלטתה של ישראל למנוע מחיזבאללה לנצל את הכאוס בסוריה כדי להגדיל את הארסנל שלו בלבנון במידה משמעותית. כך מוסר היום (ה') "ניו יורק טיימס" מפי פקידי רשות אמריקניים שביקשו לשמור על עילום שם.

הבית הלבן, משרד החוץ האמריקני והפנטגון נמנעו מתגובה על שאלות לגבי הפצצת שיירת המשאיות. דוברים אמריקניים הפנו את כתבים ל"ממשלת ישראל". אך פקידים אמריקניים מסרו ל"טיימס" שמטוסי חיל האוויר הישראלי הפציצו מטרה עמוק בשטחה של סוריה. דוברים רשמיים בישראל נמנעו מתגובה, כמקובל במקרים כאלה. סוריה, מצדה טענה, שישראל תקפה "מרכז מחקר" של צבא סוריה וגרמה הרס רב, אך לדברי אנליסטים טענה זו מעוררת תמיהות רבות.

הבלוגרית לאורה רוזן דיווחה אתמול באתר האמריקני אל מוניטור, שמוקדש לחדשות מהמזה"ת, כי אלוף אביב כוכבי, ראש אמ"ן, עמד להגיע לושינגטון ל"התייעצויות" עם פקידי רשות אמריקניים. גורמים ישראליים לא אישרו את הידיעה.

לפי שעה טרם ברור אם השיירה שהותקפה נשאה ציוד צבאי סורי שמשטר אסד ניסה להעביר לחיזבאללה או שמדובר בשיירה של חיזבאללה שניסתה להעביר נשק של הארגון, שאופסן בסוריה, למעוזי חיזבאללה בלבנון מחשש שהוא יפול לידי המורדים בסוריה.

"וול סטריט ג'רנל" מוסר היום, מפי גורמי ביטחון באיראן ובלבנון, כי חיזבאללה מחזיק מאגרי נשק בבסיסים של צבא סוריה בסמוך לגבול עם לבנון. עם הידרדרות המצב הביטחוני בסוריה החלה הנהגת חיזבאללה לחשוש שמאגרי הנשק שלה במדינה יפלו לידי המורדים, לדברי גנרל אליאס חאנה, איש צבא לבנוני בגימלאות, שמצוטט בג'רנל.

"חיזבאללה החליט ששוב אין זה בטוח להחזיק נשק של הארגון בסוריה", אמר חאנה. "הארגון רוצה להחזיר את הנשק ללבנון לפני שיהיה מאוחר מדי".

חיזבאללה הכחיש שישראל תקפה שיירת משאיות נושאות נשק של הארגון. "אין לנו שום מידע על הנושא הזה; אנחנו לגמרי לא מודאגים", אמר דובר של חיזבאללה, איברהים מוסאווי.

כאמור, קודם לכן הודיעה ממשלת סוריה שמטוסי חיל האוויר הישראלי הפציצו "מרכז מחקר מדעי שעוסק בהגנה עצמית", באזור ג'מראיה, ליד דמשק. בהודעה הסורית נאמר, שהמטוסים הישראליים טסו מתחת לטווח מערכות המכ"ם, השמידו בניין, הרגו שני עובדים ופצעו חמישה. ההודעה הסורית מכחישה שהמטוסים הישראליים תקפו שיירת נשק ליד הגבול עם לבנון וטוענת שהדיווחים על כך "חסרי בסיס".

"וושינגטון פוסט" כותב הבוקר, כי ההודעה הסורית מעמיקה את המסתורין סביב ההפצצה הישראלית. מרכז המחקר שהותקף כביכול הוא זרוע של צבא סוריה ומומחים מערביים טוענים, שהוא קשור בתכניות הטילים והנשק הכימי של משטר אסד, מציין העיתון.

אך מומחים צבאיים, שמצוטטים ב"פוסט", טוענים שאין שום ראיה עצמאית שהמתקן אכן הופצץ ע"י חיל אוויר של מדינה זרה. האנליסט הבכיר אנתוני קורדסמן, מהמרכז ללימודים אסטרטגיים ובינלאומיים בוושינגטון, אומר כי ייתכן שסוריה פשוט מנסה להאשים את ישראל באבדן המתקן, שנפל לידי כוחות של המורדים, או שהושמד בצורה אחרת.

"האם הישראלים יפגעו במתקן שאולי יש בו נשקים כימיים? הדבר מוטל בספק", אומר קורדסמן. "אם ישראל אכן היתה עושה זאת, סוריה היתה מפזרת את הנשק הכימי שלה בין מתקנים רבים יותר, מהלך שהיה מגדיל את הסיכון לישראל".

לפי דו"ח של ארגון לזכויות האדם בסוריה, שמרכזו בלונדון, אכן היתה תקרית באזור ג'מראיה, אך יש עדויות סתרות על מה שהתרחש. עדים מקומיים טוענים, שהמתקן הופגז בפצצות מרגמה, בעוד שאחרים גורסים, שחיל האוויר הסורי השמיד את המתקן.