אחרי אל-על: האם קרן פימי מעוניינת להשתלט על סינרון?

על פי ההערכות, פימי אספה את המניות (3%-4% מההון) תמורת השקעה של 10-15 מיליון דולר, במחירים נמוכים יותר מאלה שבהם הן נסחרות כיום ורק מחכה להזדמנות להשתלט על החברה

הבוקר נחשף, כי מניות של חברת הקוסמטיקה הרפואית סינרון (סימול: ELOS) מצאו את דרכן לפורטפוליו של קרן פימי, המנוהלת בידי ישי דוידי. פימי, כידוע, אינה קרן של השקעה פיננסית, ובמקרים שבהם היא משקיעה בחברות, לרוב היא שואפת להגיע לשליטה בהן, כדי שתוכל להשפיע על מהלכי החברה ופעילותה וכך למקסם את התשואה.

משכך, ניתן היה להניח שהקרן המשגשגת נמצאת בעיצומו של עוד מהלך, שבסיומו תהפוך לבעלת שליטה או שליטה משותפת בחברה מיוקנעם; אלא שבמקרה של סינרון, לא בטוח שזו תהיה התוצאה הסופית.

סינרון, שנוסדה על ידי שמעון אקהויז, המשמש כיו"ר החברה, היא חברה שמתאימה בהחלט לפרופיל ההשקעה של פימי. יש לה מכירות משמעותיות בהיקף של רבע מיליארד דולר, היא נחשבת למובילת שוק בחלק מהתחומים שבהם היא פועלת, פרוסה בכל העולם, מכירותיה לא מוגבלות למספר קטן של לקוחות ומדינות, וברשותה מספר פיתוחים שיכולים להפוך למנועי צמיחה משמעותיים.

אלא שלמרות הפרופיל הקורץ לכאורה, לא נראה כי הפעם תמהר פימי להשתלט. למרות שאינה חברה רווחית, סינרון אינה זולה: היא נסחרת בנאסד"ק לפי שווי של 350 מיליון דולר, ובקופתה היו בסוף הרבעון השלישי מזומנים בהיקף של 128 מיליון דולר.

למספרים הללו יש משמעות כפולה: לסינרון לא חסר כסף בקופה, ולכן מהלך שבו שהחברה תנפיק מניות לפימי כנגד הזרמת הון, אינו סביר; המשמעות השנייה היא ששווי הפעילות שהשוק נותן לסינרון עומד על כ-220 מיליון דולר. את תשעת החודשים הראשונים של 2012 סיימה החברה עם הפסד של 6 מיליון דולר, ואם מנטרלים הוצאות שלא במזומן, הרי הרווח שהתקבל עמד על 3.4 מיליון דולר בלבד - לא כזה שיצדיק השקעה לפי השווי שבו היא נסחרת.

לכן, מה שנראה נכון יותר, הוא שפימי מחכה להזדמנות. על פי ההערכות, פימי אספה את המניות (3%-4% מההון) תמורת השקעה של 10-15 מיליון דולר, במחירים נמוכים יותר מאלה שבהם הן נסחרות כיום.

פימי הוכיחה סבלנות בעבר

פימי כבר הוכיחה שיש לה סבלנות, והדוגמה הבולטת בהקשר זה היא חברת האנרגיה הגיאותרמית אורמת. כבר בתחילת העשור הקודם שמו בפימי עין על החברה, אלא שלמרבה אכזבתם שווי אורמת נסק מבלי שהקרן הצליחה להשיג בה דריסת רגל.

בשנים האחרונות, בשל בעיות תפעוליות ומאבק השליטה מול נורסטאר של דורי סגל וחיים כצמן, נוצרה ההזדמנות: שווי אורמת ירד, ונוצר צורך אצל משפחת ברוניצקי, בעלת השליטה, למכור חלק ממניותיה בשל מצוקת נזילות. בשלב הזה נקטה פימי גישה אגרסיבית, והחלה לרכוש מניות (גם מנורסטאר), שהעמידו אותה בפוזיציה של השתלטות. בסופו של דבר נאלצו הברוניצקים לחתום על הסכם לשליטה משותפת עם הקרן באורמת.

במקרה של סינרון, שבה המייסד אקהויז מחזיק רק 7.4% מהון החברה, לא יהיה מאבק שליטה, פשוט מכיוון שאין במי להיאבק - אם פימי תרצה לרכוש מניות שליטה, היא תוכל לעשות זאת בשוק הפתוח, מקרנות ומחזיקים פרטיים. סביר להניח, כי אם פימי אכן תרצה לעבוד מסטטוס של בעלת מניות לבעלת שליטה בסינרון, היא תעשה זאת בשיתוף עם אקהויז, ולא במקומו.

תסריט זה כנראה לא יתרחש כה מהר. אם הפרסומים, שלפיהם פימי מחזיקה במניות החברה, יגרמו לעלייה במחיר מניית סינרון (כפי שקורה לא פעם כשהקרן מבצעת רכישה), הרי היא לא תגדיל את החזקותיה במחירים מנופחים. יתרה מכך, אם המחיר אכן יתנפח, עשויה הקרן דווקא להתייצב בצד המוכר ולרשום רווח פיננסי על החזקותיה הקיימות.