סלקום: לא לשוק הסיטונאי ללא אחריות בזק עד בית הלקוח

יחד עם זאת, בהנהלת החברה מנסים למתן ההתנגדות בכך שאחריות בזק תהיה במעמד ההתקנה בלבד

חברת סלקום יזמה סיור לאנשי ההנדסה במשרד התקשורת והראתה להם בשטח עד כמה מודל השוק הסיטונאי הוא בעייתי, במידה ובזק לא תעניק אחריות על הקו עד לבית המנוי. ל"גלובס" נודע שבשבוע שעבר הגיעו אנשי משרד התקשורת לשכונה מסוימת בהרצליה בליווי שלושה בכירים מסלקום. אחד מאנשי סלקום הוא טכנאי לשעבר בבזק, שגוייס על ידי סלקום כדי להתמודד עם סוגיות השוק הסיטונאי.

במסגרת הסיור הוצגו החלופות השונות להתחברות לבית המנוי, מארון התקשורת, המשך בתיבת הסתעפות וכלה בחיבור לבית. סלקום ביקשה להמחיש למשרד התקשורת עד כמה בלתי אפשרי ליישם את השוק הסיטונאי במודל שבו בזק לא מעניקה אחריות על הקו עד לבית המנוי.

בסיור הומחש עד כמה מורכב ומסובך יהיה לאתר את חוטי הנחושת ללא פגיעה בקווים שכנים, ועד כמה גדולה ההסתברות לתקלות. בנוסף הסיור הראה את איכות הנחושת של בזק באזורים מסויימים, איכות נחושת שברור שאי אפשר יהיה להשתמש בה והחברות שירצו לספק שירותים על גבי אותה רשת ייאלצו למעשה לסלול קווים חדשים לבית המנוי, מה שהופך את המודל ואת הקושי להתחרות בבזק לכמעט בלתי אפשרי ובוודאי שלא כלכלי.

נציין, כי בסלקום באגף ההנדסה הדעות המקצועיות שוללות באופן חד משמעי כל גישה לפיה בזק לא תיתן אחריות לקו עד בית הלקוח. יחד עם זאת ישנם קולות שמנסים להיות יותר פרגמטיים ולבחון חלופות לפיהן בזק תחבר את הלקוח במעמד ההתקנה בלבד ולאחר מכן הוא יישאר לקוח של המתחרה ובזק תעניק אחריות עד לתיבת ההסתעפות.

בבזק כבר מתחילים לגלות סימני ייאוש מהויכוח סביב כל נושא השוק הסיטונאי בשל הקושי לשכנע את כל הסביבה הרגולטורית ואת המתחרים, כי היא באמת ובתמים רוצה ליישם את מודל השוק הסיטונאי ופועלת כדי לממשו. בבזק מסבירים גורמים שונים כי החברה על פי חוק איננה אחראית לקווי הנחושת המגיעים לבית הלקוח. נקודת סיום הרשת הופקעה ממנה והיא עניינו של הלקוח וספק השירות שלו. "זה מזכיר את ההתנגדות למיזוג בזק ויס כשאומרים לנו לספק טלוויזיה על גבי האינטרנט אבל ביד השנייה הרישיון של בזק אוסר עליה להעביר שידורי טלוויזיה", אומר בכיר בבזק.

לדבריו, אם זו עמדת המשרד ועמדת סלקום הרי שבזק תהיה מוכנה לקבל אותה. אנחנו לא נתנגד אם זה מה שירצו, אם הם רוצים לעשות את הטעות הזו שיעשו אותה. אבל מה יקרה אם הלקוח שעבר מאיתנו לסלקום יחליט שהוא רוצה לעבור לפרטנר או לכל מתחרה אחר, מי יהיה אחראי על הקו? שוב יבואו אלינו וירצו שנחבר אותו? הרי הנחושת לבית המנוי לא שלנו מלכתחילה אז עכשיו אחרי שהיא עברה לכמה לקוחות עדיין בזק תהיה אחראית?".

ברקע הדברים נציין כי המו"מ בין בזק לבין סלקום ופרטנר נמשך על אש קטנה בלבד ואינו מתרומם בשל הפערים הגדולים והעובדה שמשרד התקשורת בתקופת מעבר עד לכניסת שר חדש.