גביע המדינה בכדורסל. היה פעם מפעל כזה

ערב חצאי הגמר הראה שוב שהכדורסל פה גווע; מצד שני, גם מכבי גוועת, מה שמבטיח שהגמר מול חיפה עוד עשוי להסתיים קצת אחרת ממה שכולם חושבים

אם יש משהו ששבוע הגביע הוכיח בפעם המי יודע כמה, זה שהענף דורש מעשה דרמטי. כשאיגוד הכדורסל מוציא מתחת ידיו מהלך חכם מקצועית וספורטיבית, ומרכז את משחקי רבע/חצי/גמר בשבוע אחד וכל מה שאנחנו מקבלים זה היכל נוקיה ריק למחצה ורייטינג עלוב משהו רקוב בממלכת קופל. יו"ר מינהלת הליגה אכל בוסר והשיניים של יו"ר האיגוד תקהינה. מזל שמדובר באותו אחד. אבנר קופל. קופל שעסוק בשיווק ועניינים ברומו של עולם (אירוח יורובאסקט 2017) צריך להבין סוף סוף שצריך כאן טיפול שורש. זה לא שבוע גביע, או יומיים של אליפות, צריך כאן עונה שלמה ויותר של תיקון.

איך אפשר לתקן? למשל, השלב הראשון חייב להיות העברת משחק האליפות לרוממה. אם המשחקים בזירה המקומית לא מעניינים ממילא את האוהדים של מכבי (כמה אוהדי מכבי היו בחצי הגמר? 2,000?) וההיכל לא מתמלא - אז איזו סיבה יש לתת לקבוצה שלהם יתרון ביתיות בכל משחק על תואר, ועוד לגרור אוהדים מכל הארץ לתוך ת"א?

***

האמת שזה לא רק שהאוהדים של מכבי מפונקים, זו הקבוצה שלהם שמשחקת רע. כדורסל לא חכם בלשון המעטה. שני נתונים ממשחק חצי הגמר מספיקים להראות את רמת ניהול המשחק של הצהובים: סימפסון וסקין, הגבוהים של אשדוד שחרכו את הרחבה של מכבי, סיימו את המשחק רק עם שתי עבירות כל אחד. הדבר הכי בסיסי הוא להפעיל על שחקנים כאלו לחץ תמידי כדי להוציא אותם מהמשחק. אבל מכבי העדיפה במחצית השנייה ליידות כדורים מהשלוש באחוז מחריד (3 מ-15) ולא ניסתה אפילו לנצל את העובדה שהמחליף של הגבוהים באשדוד (דניאל גור אריה) קולע בממוצע פחות מנקודה למשחק בליגה וגם זה כשמכריחים אותו.

זה לא קשור לחסרונו של ליאור אליהו או לכל שחקן אחר, בטח לא כשהתקציב שלך גדול פי עשרה מזה של היריב ובטח לא כשמשחקים באולם הביתי שלך. לא ברור מה קורה על הספסל של מכבי ת"א, איך מתחת לידיו של מאמן גדול כמו בלאט יוצאת קבוצת כדורסל כמו מכבי של עונת 2012/13.

***

עם כל הכבוד למכבי, מולה תעלה ביום חמישי לגמר הקבוצה הכי מעניינת בארץ, קבוצה שהיא בלון ניסוי מעניין לא פחות מזה שמנסה מיטש גולדהאר בכדורגל. חיפה הלכה העונה על קונספט חו"לי, עם מאמן אמריקאי (בראד גרינברג) וסגל שחקנים שלפחות שלושה מהם היו יכולים להשתלב בכל קבוצת יורוליג. אלא שבחיפה לא השלימו את בלון הניסוי כמו שעשה גולדהאר בכדורגל, בגלל שהניסוי בכדורסל לא כלל כסף בלי סוף. כך נבנתה קבוצה ללא מחליפים ברמה גבוהה. שימו בחיפה עוד גארד הגנתי אחד, וקצת יותר תוצרת מהמחליפים הגבוהים - וזו הקבוצה הטובה ביותר בארץ העונה.

הבעיה השנייה בחיפה היא שהקונספט הזה נראה תזזיתי באופן קיצוני. חיפה נותנת לנו עונת אינטרפטציה לתופעת ד"ר ג'קיל ומיסטר הייד. כשהיא משחקת טוב, זה ללא ספק הכדורסל הכי יפה, הכי מהנה והכי כיפי לצפייה בארץ. עד כדי כך הכדורסל שלה מפרגן ששלושה מארבעת מוסרי האסיסטים הטובים בליגה מגיעים ממנה (גל מקל, דונטה סמית, פול סטול). אבל כשחיפה משחקת גרוע, תכינו שקיות הקאה ותרחיקו ילדים קטנים מהמסך. הבעיה היותר גדולה של חיפה היא שהטרנספורמציה הזו יכולה לקרות תוך כדי משחק אחד.

החלק המעניין בגמר הגביע: שזו אולי הפעם הראשונה מאז עונת 2007/08 (האליפות של חולון) שתוצאת המשחק לא תלויה במכבי ת"א. אם חיפה תגיע למשחק כשכל הברגים מחוברים ותשחק 40 דקות של כדורסל ממוקד וקבוצתי, בסוף הערב עידו קוז'יקרו עוד יניף בטעות גביע. ואם זה לא יקרה? אז ביג דיל, מכבי תרשום זכייה מספר 40 בגביע.