דובר הבית הלבן: אובמה לא יביא לישראל תוכנית שלום חדשה

"בכל פעם שהנשיא מדבר עם רה"מ, נושאי השלום עולים, אך זו אינה המטרה בביקור הזה" ■ אובמה מתכנן לעלות את בעיות איראן וסוריה ■ מקורות בוושינגטון: ביקור של "דיפלומטיה ציבורית" עם פניה ישירה לציבור הישראלי

דובר הבית הלבן, ג'יי קרני, אמר הערב (ד'), כי נשיא ארה"ב, ברק אובמה, אינו מתכנן להעלות תוכנית מפורטת חדשה לשלום בין ישראל לפלסטינים בשיחותיו בירושלים. הנשיא צפוי להגיע לישראל במחצית השניה של מארס, קרוב לוודאי לאחר סיום מלאכת ההרכבה של הממשלה החדשה.

"בכל פעם שהנשיא וראש הממשלה (נתניהו) משוחחים, ובוודאי בכל שיחה שהנשיא מקיים עם מנהיגי הרשות הפלסטינית, הנושאים האלה (סוגיות השלום) עולים, אך זו אינה המטרה של הביקור הזה", אמר הדובר בתדרוך היומי לכתבים בבית הלבן.

הוא ציין, כי עתה, לאחר שאובמה ונתניהו נכנסים לתקופת כהונה נוספת במדינותיהם, נוצרה הזדמנות להערכה משותפת של המצב במזה"ת. קרני לא ענה ישירות על שאלה האם אובמה מתכנן ללחוץ על נתניה ואך אמר, שהנשיא עומד לדון עם מארחיו בירושלים על בעיות איראן וסוריה וגם על "נושאים נוספים". הוא הדגיש שעדיין מוקדם להכין אג'נדה מפורטת לביקור שיערך בעוד כמה שבועות.

כפי שפורסם הבוקר ב"גלובס", מעריכים מקורות בקהילייה הפרו-ישראלית בוושינגטון שהדגש בביקור יושם על בדיפלומטיה ציבורית, לא רק בשיחות עם בכירים בירושלים. במועצה לביטחון לאומי בבית הלבן נשקלות כמה אופציות כיצד להביא את המסר הנשיאותי לעם בישראל. אחת מהאופציות שנבחנות היא נאום של אובמה מעל בימת הכנסת. המקורות ציינו כי גם הנשיא הקודם, ג'ורג' וו. בוש נאם בכנסת, ונתניהו נשא פעמיים נאומים בקונגרס.

אובמה צפוי לבקר גם ברמאללה, לשיחות עם בכירי הרשות, ובירדן.