לגזור ולשמור: החוקים של ה"מורה להשקעות" של וורן באפט

בית הספר למנהל עסקים של אוניברסיטת קולומביה פירסם סרטי וידאו של הרצאותיו החשובות ביותר של המשקיע האגדי בנג'מין גראהם ■ באפט: "אם לא הייתי קורא את הספר שלו ב-1949, העתיד שלי היה נראה שונה"

מרבית המשקיעים הוותיקים בוול סטריט מכירים אותו כאבי תורת השקעות הערך (value investing), אך רבים לא יודעים שבנג'מין גראהם אחראי למעשה לכל מה שהמשקיע האגדי וורן באפט יודע. באפט אמר בעבר כי ספרו של גראהם, "המשקיע האינטילגנטי", שינה את חייו. "אם לא הייתי קורא את הספר ב-1949, העתיד שלי היה נראה שונה", הוא הצהיר.

בית הספר למנהל עסקים של אוניברסיטת קולומביה פירסם סרטי וידאו של הרצאותיו החשובות ביותר של גראהם, ומהם ניתן ללמוד על מספר חוקים מהותיים שהוא סיפק למשקיעים.

1. פסיכולוגיית המשקיעים - גראהם טען כי מצב של הערכת יתר של מניה מסויימת נובע כי המשקיעים בוחנים את אותה מניה באמצעות "משקפיים צבעוניות במקום באמצעות משקפיים שחורות ועצובות". מצב דומה יכול להיווצר גם כאשר מנייה נסחרת בהערכת חסר, אז המשיקיעם פסימיים מדי.

2. חוב ומזומנים- גאהם מאמין בקופת מזומנים שמנה וממליץ לקנות מניות של חברות עם רמת חוב אפסית ועם כמה שפחות אג"ח.

3. תחשבו לטווח הארוך - גראהם, כמו באפט, מאמין בהשקעות לטווח ארוך. "אם אתם מעוניינים לעשות כסף בוול סטריט אתם חייבים שתהיה לכם הגישה הנכונה", הוא טען בהרצאותיו.

4. בדקו את המאזנים - כאבי תורת השקעות הערך, גראהם טוען שיש לבצע ניתוח מדוקדק של הדוחות והמאזנים שהחברה מפרסמת ולקבוע האם המניה נסחרת מתחת לערך האמיתי של החברה.

5. נתונים פונדמנטלים.. ותשכחו מכל השאר - גראהם כתב בספרו כי בתהליך ההשקעה יש להתייחס ולסנן את המידע המהותי ולהתעלם מכל מה שאומרים מסביב.

6. גיוון - גראהם נהג לחלק את סכום ההשקעה שלו במגוון רחב של נכסים. עם זאת, באפט טען כי מגוון רחב מדי עלול להיות מסוכן מדי.

7. קנו נכסים טובים שאחרים זורקים - המשקיע האגדי תמיד טען כי צריך ללכת נגד הזרם ולהיות מוכנים נפשית לרכוש מניות זולות שכל המשקיעים האחרים מוכרים.