2013 נפתחה בעליות מחירי הדירות; פ"ת נותרה מאחור

מדד גלובס-הומלס: 2013 נפתחה בעליות מחירים ברוב האזורים וברוב סוגי הדירות, ואת העליות הבולטות ביותר הציגו כמה יישובי לוויין מסביב לת"א

בשורה רעה לרוכשי הדירות: חודש ינואר נפתח במגמה של עליות במחיר המבוקש ברוב סוגי הדירות וברוב אזורי הארץ. במקביל, גם במחירי השכירות נרשמה בעיקר מגמה של עליות במחיר המבוקש.

הפרסומים, המבצעים והשיווק האגרסיבי מצד היזמים והקבלנים לא מרתיעים מוכרי דירות יד שנייה. על פי נתוני לוח הומלס, השנה נפתחה דווקא עם נטייה לעליות במחיר המבוקש. למעט העיר פתח תקווה, שרשמה בחודש האחרון ירידה בכל סוגי הדירות - בשיעור של 1%-2% - יתר האזורים שנבדקו הציגו בדרך כלל עליות מחירים.

ויחד עם זאת, בתל אביב ובחיפה נרשמה בינואר ירידה במחיר המבוקש בדירות הגדולות יחסית, 4 ו-5 חדרים. בתל אביב המחיר המבוקש לדירת 5 חדרים עומד על 3.06 מיליון שקל, ירידה של 0.8% לעומת החודש הקודם - ועדיין כמעט כפול מהמחיר המבוקש בחיפה לדירה בגדול דומה, 1.77 מיליון שקל, אחרי ירידה של 1.5% בינואר.

העליות החדות ביותר בינואר, בשיעור של כ-2%, נרשמו בדירות הקטנות (3 חדרים), ביישובי הלוויין שמסביב לתל אביב. ברמת גן-גבעתיים, קרית אונו וראשון לציון עומד כיום המחיר המבוקש לדירת 3 חדרים על 1.47 מיליון שקל, 1.24 מיליון שקל ו-1.08 מיליון שקל, בהתאמה, בהשוואה למחיר מבוקש של 2.27 מיליון שקל לדירה דומה בתל אביב הסמוכה.

בנוגע לפתח תקווה, היחידה כאמור עם מגמה שלילית רוחבית בינואר, כדאי לציין שהיא גם הייתה העיר היחידה שהציגה ירידה במחיר המבוקש לדירת 4 חדרים בסיכום שנת 2012. בסיום שנת 2011 עמד מחיר מבוקש לדירת 4 חדרים בעיר על 1.405 מיליון שקל - זאת לעומת 1.35 מיליון שקל בינואר 2013. ייתכן, כי הבנייה המסיבית הנמשכת בעיר, בעיקר בשכונות אם המושבות, נווה גן והדר גנים (מול המושב נחלים), וכן השחיקה החדה במחירי הקרקעות בעיר שעליה פורסם לאחרונה ב"גלובס", מלחיצים את מוכרי היד השנייה שנאלצים להתפשר במחיר המבוקש.

במבחן התשואה, נכון להיום מגלמים המחירים תשואה של יותר מ-5% (ברוטו) בעיקר בדירות 3-4 חדרים בפריפריה הרחוקה, עכו-נהריה או באר שבע והדרום. עם זאת, כדאי לזכור שהתשואה החריגה מגלמת גם סיכון לא מבוטל להישאר עם דירה ריקה במשך לא מעט חודשים.

מחיר דירת 4 חדרים
 מחיר דירת 4 חדרים

מדד גלובס
 מדד גלובס