צוות פנימי באוצר: הרפורמות בשוק ההון לא תמכו בצמיחה

המנכ"ל דורון כהן מוביל צוות חשיבה פנימי שמטרתו להביא את שוק ההון הישראלי למצב שבו הוא ישרת באופן מיטבי את סוגיית הצמיחה בתמ"ג.

בהנהלה הבכירה של האוצר לא שבעי רצון ממצבו של שוק ההון המקומי. המנכ"ל דורון כהן מוביל צוות חשיבה פנימי שמטרתו להביא את שוק ההון הישראלי למצב שבו הוא ישרת באופן מיטבי את סוגיית הצמיחה בתמ"ג. מדובר בצוות עבודה לא פורמלי שטרם ניתנו לו לוחות זמנים. לאחר הקמת הממשלה הבאה ובכפוף לרצון שר האוצר הבא, הצוות עשוי לעבור לפסים מעשיים.

מבחינת האוצר, לא ניתן להבטיח למשק צמיחה של 4% מדי שנה ולכן לרתימת שוק ההון לתמיכה בצמיחה יש חשיבות גדולה. ככל הנראה, עיקר הבעיות שהצוות מיפה עד כה ושיבקש לפתור נוגעות לשיפור היצע האשראי במשק ובשוק ההון בפרט, לבנייה היזמית, לחברות בתחומי הביו-טק וההיי-טק, גופי הון סיכון ועוד.

גורם המעורה בנושא הסביר היום כי "ללוויים הגדולים אין בעיה של גישה לשוק ההון ולאשראי, לעומת גופים עסקיים קטנים יותר". לדברי גורמים בשוק, המאמצים שהוביל האוצר לאורך השנים, ובהם גם רפורמת בכר ותמרוץ ההשקעה בהון סיכון ישראלי ועוד, לא צלחו ביצירת שוק הון תומך צמיחה.

אף שגורמים בסביבת האוצר מציינים כי אין לצוות מטרות לחזור לאחור מחקיקת בכר, ייתכן שנושא מפת הבעלויות יעלה על שולחן הוועדה בעתיד.