העולם זועם עקב הניסוי הגרעיני בצפון קוריאה; ומה באיראן?

(עדכון) - דיווחים אודות רעש אדמה שהורגש באזור קוריאה הצפונית מאמתים את החששות במערב כי המדינה ביצעה הלילה ניסוי גרעיני שלישי במספר ■ איראן: להשמיד את כל הנשק הגרעיני בעולם

רעש אדמה חריג הורגש באזור קוריאה הצפונית המעיד על פיצוץ גרעיני שהתרחש במדינה, כך מדווחת הבוקר הסוכנות הבינלאומית למעקב אחר גרעין. בדיווח נמסר כי הרעש שאובחן במדינה, מאשש את ההערכות בקהילה הבינלאומית על ניסוי גרעיני שעומדת לבצע המדינה בימים הקרובים.

סוכנות הידיעות הדרום קוריאנית דיווחה אתמול שגורמים רשמיים בסיאול מסרו כי קוריאה הדרומית הודיעה לסין ולארצות הברית כי בכוונתה לערוך ניסוי גרעיני היום. הסוכנות מדווחת כי גורמים רשמיים בסיאול מסרו לה את הדברים.

"הבחנו ברעש אדמה יוצא דופן בקוריאה הצפונית", אמר אניקה תונבורג, דובר הסוכנות למעקב אחר הגרעין. דיפלומט בכיר במועצת הביטחון של האו"ם אישר אף הוא את הדברים ואמר כי ניסוי שכזה אכן נערך במדינה. "גורמים בקוריאה הדרומית דיווחו לנו כי בוצע ניסוי גרעיני בשכנתה מצפון", אמר הדיפלומט.

לפני כשבועיים דווח בכלי התקשורת בעולם כי קוריאה הצפונית מכינה את השטח לניסוי גרעיני שלישי במספר. הממשל האמריקני גינה בחריפות את הכוונה לבצע ניסוי גרעיני זה, והזהיר את קוריאה הצפונית כי יהיו לכך השלכות על האזור כולו.

איראן: להשמיד את כל הנשק הגרעיני בעולם

באיראן אמנם נמנעים מלגנות באופן רשמי את הניסוי הגרעיני של קוריאה הצפונית, מי שנחשבת כשותפתה למדינות "ציר הרשע", אך ניצלו את המתח הבינלאומי וקראו לחיסול תופעת הנשק הגרעיני בעולם.

"אנו צריכים להגיע לנקודה שבה לשום מדינה אין נשק גרעיני, כל הנשק להשמדה המונית והנשק הגרעיני צריך להיהרס", אמר דובר משרד החוץ של איראן ראמין מהמנפרסאט. הדובר, שהודיע באותה ההודעה על חימוש מוטות דלק באורניום שמועשר ב-20%, ציין גם כי "לכל מדינה יש זכות לפתח תכנית גרעינית למטרות שלום".

לעומת האיראנים, כמעט בכל נקודה על הגלובוס היום נשמע גינוי ברור וחד משמעי של הניסוי הגרעיני. נשיא ארצות הברית ברק אובמה אמר בהצהרה מטעם הבית הלבן כי "מדובר במעשה פרובוקטיבי ביותר שיפגע ביציבות באזור".

הוא גם ציין כי מדובר בצעד שמהווה איום על ביטחונה של ארה"ב והעולם כולו. "הסכנה הגלומה בפעילויות של קוריאה הצפונית מחייבת פעולה מהירה על ידי הקהילה הבינלאומית. ארצות הברית תמשיך לנקוט בצעדים דרושים כדי להגן על עצמנו ובעלי בריתנו", אמר אובמה. "אנחנו נחזק את התיאום ההדוק עם בעלי בריתנו ושותפינו כי לנקוט באמצעים תקיפים יותר".

אפילו סין שנחשבת בת הברית הקרובה ביותר של קוריאה הצפונית בחרה לגנות את הניסוי, ולקרוא למדינה המבודדת לא לעשות שום מהלך שיחמיר את המצב באזור המתוח גם ככה. "זו עמדתה הנחושה של סין, לא להחמיר את המצב בחצי האי הקוריאני ולמנוע הפצת נשק גרעיני, אנו קוראים לשמור על השלום והיציבות בצפון מזרח אסיה", כך לשון הודעת משרד החוץ הסיני מהבוקר.

בין המגנים ניתן היה למצוא עוד את נשיא צרפת פרנסואה הולנד ואת מזכ"ל האו"ם שזעם על הניסוי וציין כי המעשה מעורר בו שאט נפש. "מדובר בהפרה חמורה ובוטה של החלטות מועצת הביטחון של האו"ם", הדגיש באן קי-מון. סוכנות הידיעות הרוסית אינטפרקס דיווחה כי גם במוסקווה גינו את הניסוי. "מדובר באיום חמור על בטחוננו הלאומי שאינו נסבל, משום שיפגע משמעותית בשלום ובביטחון החברה הבינלאומית", הבהיר שינזו אבה ראש ממשלת יפן. ראש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית יוקיה אמאנו הדגיש כי הניסוי מצער מאוד ואמר כי המדינה ערכה את הניסוי למרות הפצרות מדינות העולם שלא לעשות כן.

שר החוץ של בריטניה וויליאם הייג גינה גם הוא את הצעד ואמר כי מדינתו תחל בקרוב לקיים התייעצויות דחופות עם שותפותיה במועצת הביטחון. "אנו קוראים לתגובה חזקה להתפתחות האחרונה, אני מגנה בתוקף את התפתחות זו, שמהווה הפרה של החלטות מועצת הביטחון של האו"ם", הבהיר הייג.