פועלים לחסימה

בנק הפועלים חוסם את הגלישה לאתר שלו ממדינות שונות בעולם במטרה למנוע מתקפות סייבר. הדבר לא מונע מתקפות, אבל פוגע בלקוחות הבנק בחו"ל

במסגרת עבודתו כמנכ"ל חברת אבטחת מידע אבירם חניק טס ברחבי העולם. בחודש שעבר, כששהה בדרום קוריאה, גילה שהוא לא מצליח להיכנס לחשבון העסקי שלו דרך אתר בנק הפועלים. הודעת השגיאה הסתמית דיווחה לו שהדפדפן לא יכול להציג את העמוד. אולם כשנכנס דרך רשת וירטואלית פרטית (VPN) וקיבל כתובת אמריקאית האתר עבד.

מאחר שחניק מבצע את כל הפעולות בחשבונו דרך האתר, הוא ביקש משירות הלקוחות של בנק הפועלים הסבר מדוע נחסם. "בהתאם להוראות אבטחת מידע וכפעולת מנע אל מול האיום המתגבר לאחרונה ברשת האינטרנט הוחלט לחסום באופן זמני את הגישה לאתרי בנק הפועלים ממדינות מסוימות בחו"ל", השיבו לו.

זה התחיל לפני שנה, כש"ההאקר הסעודי" פרסם ברשת פרטים של כמה עשרות אלפי כרטיסי אשראי ישראליים, שנגנבו מאתרים ישראליים. כשבועיים אחר כך הותקפו וקרסו אתרי הבורסה ואל על, ובנק ישראל הורה לבנקים לחסום את אתריהם לגישה מכתובות IP ספציפיות מערב הסעודית, איראן ואלג'יריה. הבנקים הבינלאומי ודיסקונט הגדילו ראש ופאניקה וחסמו כליל את הגישה לאתריהם מחו"ל.

"אולי לא הבנתם את חומרת הבעיה, אתם מונעים ממני לחלוטין גישה לאתר כשאני בחו"ל. הגישה לאתר חשובה במיוחד למי שאין לו קשר טלפוני עם הבנק ולא יכול להגיע לסניף באופן פיזי כדי לבצע פעולות בסיסיות", כתב חניק לבנק הפועלים, שהשיב: "מטעמי אבטחת מידע, הבנק שומר לעצמו את הזכות לפי הצורך, לחסום גישה ממדינות שונות בחו"ל... בנוסף לכך, מטעמי סודיות אין באפשרותנו למסור את שמות המדינות שמהן לא ניתן לגלוש לאתר הבנק".

חסימה גאוגרפית אינה אמצעי אבטחת מידע יעיל, מסביר חניק: "החסימה תחסום הרבה לקוחות לגיטימיים, כמוני, לקוח משלם, שזהותו ברורה והוא אינו תוקף. חלק אחר מהלקוחות ייחסמו כיוון שמאגר הנתונים שמסווג למדינות אינו מושלם, והוא עשוי לחשוב שמישהו בכפר סבא נמצא ברשות הפלסטינית. חלק נוסף ייחסם כיוון שהאינטרנט הוא רשת גלובלית: מישהו שמשתמש ברשת של חברה יפנית עשוי לצאת לאינטרנט עם כתובת ביפן. אבל גם מבחינת ההתקפות הן נעשות דרך בוטנט, רשת של מחשבי 'זומבי' - מחשבים מכל העולם שתקפו אותם ומשתמשים בהם בתור בסיס תקיפה. במילים אחרות, ההתקפה על הבנק תגיע כמעט תמיד ממחשב בארה"ב או באירופה או אפילו בישראל".

בבנק הפועלים סירבו להגיב.