הנהלת בתי המשפט: יש מספר מצומצם של שופטים שמוטב שיפרשו

בעקבות חשיפת פרוטוקולי הוועדה לבחירת שופטים, הנהלת בתי המשפט מודה כי "ישנו מספר מצומצם מאוד של שופטים, ידועים לראשי המערכת, המעוניינים לפרוש - או שהמערכת סבורה כי מוטב להגיע עימם להסכמה בדבר פרישתם"

הנהלת בתי המשפט מאשרת כי ראשי מערכת המשפט מבקשים לגרום לפרישתם של "מספר מצומצם מאוד של שופטים".

בעקבות חשיפת פרוטוקולי הוועדה לבחירת שופטים היום (ג'), הודיעה הנהלת בתי המשפט כי "ישנו מספר מצומצם מאוד של שופטים, ידועים לראשי המערכת, המעוניינים לפרוש, או שהמערכת סבורה כי מוטב להגיע עימם להסכמה בדבר פרישתם.

"לא כל שחיקה בתפקיד מצדיקה הבאת עניינו של השופט לפני הוועדה לבחירת שופטים. כחלק מתהליכי ההתייעלות של המערכת נבחנת גם החשיבות של ריענון השורות. אין חולק כי המעבר לפנסיה צוברת, בהיעדר פתרון תקציבי אחר כמקובל במדינות רבות בעולם, מקשה על האפשרות להציע לשופטים לפרוש פרישה מוקדמת".

חשיפת הפרוטוקולים של הוועדה לבחירת שופטים עוררה סערה במערכת המשפטית, נוכח הדברים שצוטטו מפיהם של נשיא בית המשפט העליון, אשר גרוניס, והנשיאה הקודמת, דורית ביניש, שלפיהם יש כמה שופטים המכהנים בבתי המשפט, שמערכת המשפט מעדיפה שיפרשו, אך הם אינם מוכנים לפרוש בשל הפגיעה שיגרור הצעד בתנאי הפנסיה שלהם.

הנהלת בתי המשפט מנסה כעת להציג את דבריהם של גרוניס וביניש כמכוונים לנושא הפנסיה הצוברת לעומת הפנסיה התקציבית, ולא למקדם בשאלת השופטים השחוקים שהמערכת עצמה מעדיפה שיפרשו מרצון.

"אכן, בוועדה לבחירת שופטים, כמו גם בפורומים אחרים, העלו ראשי מערכת המשפט את נושא הזכויות הפנסיוניות של השופטים", הודיעה הנהלת בתי המשפט. "זהו נושא שלו היבטים רבים, אחד מהם מתקשר לפרישה מוקדמת של שופטים מהמערכת. דבריו של הנשיא גרוניס בהקשר זה התייחסו לנושא הפנסיה ולא לשופטים".

לטענת הנהלת בתי המשפט, כל עוד השופטים היו זכאים לפנסיה תקציבית, לא התעוררה בעיה. כיום, הזכאות של שופטים היא לפנסיה צוברת. לכך עשויות להיות השלכות בעת פרישת שופטים.

שופטים שמונו לתפקיד עד סוף שנת 1999 זכאים לפנסיה תקציבית, ולפיכך יכולים לפרוש לאחר 15 שנות כהונה וליהנות מקצבה מלאה. לעומתם, שופטים שמונו לאחר שנת 1999 לא ייהנו מקצבה במקרה של פרישה מוקדמת, וגם בהגיעם לגיל הפרישה יהיו זכאים לפנסיה בסכום נמוך ביותר.

עוד הודיעה הנהלת בתי המשפט כי "נוכח הקשיים שהתעוררו בעקבות המעבר לפנסיה תקציבית מינו לאחרונה שר המשפטים, פרופ׳ יעקב נאמן, והשר בני בגין ועדה ציבורית לבחינת הנושא, בראשות שר המשפטים לשעבר, משה ניסים".

בוועדה חברים גם פרופ' בן-ציון זילברפרב, מנכ"ל משרד האוצר לשעבר, פרופ' אמיר ברנע ויובל רכלבסקי, הממונה לשעבר על השכר במשרד האוצר.