"ניסיון רכש איראני מצביע על כוונה להחיש ייצור נשק גרעיני"

"וושינגטון פוסט": טהראן ניסתה לרכוש בסין רבבות מגנטים להתקנה בצנטריפוגות במתקניה הגרעיניים, סימן שהמדינה מתכננת הרחבה משמעותית של של תכניתה הגרעינית ■ לא ברור אם הרכש יצא אל הפועל

איראן ניסתה באחרונה לרכוש רבבות מגנטים, צעד שמעיד על כוונתה להחיש ייצור נשק גרעיני. מדובר במגנטים דמויי טבעת, שיוצרו בהליכים מיוחדים, ושמהווים רכיבים בצנטריפוגות להעשרת אורניום. הכמות הגדולה מצביעה על מאמץ להרחיב משמעותית את התכנית הגרעינית של המדינה. כך מדווח היום (ה') "וושינגטון פוסט" מפי מומחים ודיפלומטים.

לפי מסמכים שהגיעו לידיהם של חוקרי גרעין, ביקשה טהרן לרכוש 100 אלף מגנטים כאלה בסין, למרות שרכיבים אלה אסורים ביצוא לאיראן על פי החלטות או"ם שמניחות את התשתית לאמברגו כמעט גלובלי על המדינה. לא ברור אם הרכישה יצאה אל הפועל.

למרות שאיראן ניסתה פעמים רבות לרכוש מספקים זרים ציוד שכלול ברשימה השחורה של האמברגו, המאמץ לרכוש את המגנטים בסין נחשב יוצא דופן בגלל ההיקף העצום של ההזמנה. על פי הידיעה ב"פוסט", 100 אלף מגנטים יספיקו להרכבת 50 אלף צנטריפוגות חדשות, פי חמש ממספר הצנטריפוגות שמפעילה איראן כעת.

ההזמנות לרכיבים קריטיים בהתהליך הייצור של נשק גרעיני נחשפו כמעט בעת ובעונה אחת עם הודעת טהראן על כוונתה להוסיף למתקני הגרעין שלה אלפי צנטריפוגות מתקדמות חדשות, מהדור השני, שיוכלו לאפשר לה להאיץ ייצור אוראניום מועשר. בה בעת מנסה איראן למצב עצמה בעמדת ייתרון לקראת המו"מ עם חמש המעצמות וגרמניה.

מאמצי רכש המגנטים עוררו חששות במערב, שאיראן מתכננת להרחיב במידה משמעותית את יכולתה הגרעינית כדי שתוכל לייצר פצצה גרעינית במהירות, אם כך תחליט.

"האיראנים ממצבים עצמם לקראת התקדמות מהירה בתחום הגרעין", אמר דיפלומט אירופי בעל גישה למידע מודיעיני רגיש על מתקני הגרעין של איראן. "כל צעד קדימה הופך את המצב למסוכן יותר פוטנציאלית".

לוח הזמנים המתכווץ של איראן לקראת ייצור פצצה גרעינית עלול להגדיל את הלחץ על ישראל, שבחודשים שחלפו בלמה את שטף האיומים והאזהרות על תקיפת מנע ישראלית באיראן, אומר ה"פוסט".

איש מודיעין אמריקני אמר לעיתון, כי איראן עושה עדיין ניסיונות לרכוש טכנולוגיות אסורות מספקים זרים ולעתים קרובות היא משתמשת בחברות קש ובסיפורי בדים כדי להסוות את השימוש האמיתי לציוד שהיא קונה.