המשבר עדיין כאן: הצמיחה בגוש האירו - בשפל מ-2009

גוש האירו נמצא במיתון, בעוד הצמיחה ברבעון הרביעי של שנת 2012 התכווצה בכ-0.6% בהשוואה לרבעון השלישי ■ בשוק ציפו לצמיחה שלילית של 0.4%

זה רשמי - גוש האירו נמצא במיתון, בעוד הצמיחה ברבעון הרביעי של שנת 2012 התכווצה בכ-0.6% בהשוואה לרבעון השלישי. מדובר בצמיחה שלילית מדאיגה, ש"עקפה" (לרעה) את ציפיות האנליסטים בשוק, שחזו צמיחה שלילית של כ-0.4% בלבד, ברבעון.

הנתון התפרסם לאחר שטף של נתוני צמיחה מכלל 17 מדינות גוש האירו, אשר הראו כי כלכלות גרמניה, צרפת ואיטליה סבלו גם הן מצמיחה שלילית ברבעון האחרון של השנה החולפת. כלל הנתונים, יש לציין, הפתיעו לרעה ביחס לציפיות בשוק.

ביחס לאשתקד, התכווצה כלכלת גוש האירו כולו בכ-0.9%.

בשבוע שעבר, נזכיר, ציין יו"ר הבנק האירופי (ECB) מריו דרגי, כי מצב משבר החובות ביבשת אמנם השתפר, אולם החולשה בכלכלות היבשת צפויה להמשך אמצע השנה הנוכחית לפחות - כאשר התאוששות מהותית תחל רק לקראת סוף 2013.

"מדובר בנתון מדאיג מאד בכל הקשור לעתידו של גוש האירו, והוא עלול להוביל בהמשך לצעדים פיסקאליים ומוניטאריים נוספים - במטרה להגביר את תנועת האשראי ביבשת", כך מציין ניק קוניס, מנהל השקעות ב-ABN Amro Bank. "הקיצוצים התקציביים המתמשכים, האבטלה הגואה והמינוף בבנקים - כולם פוגעים בהתאוששות".

מידע שפורסם מוקדם יותר היום, הראה כי כלכלת גרמניה - הגדולה והאיתנה באירופה - התכווצה בכ-0.6% ברבעון הרביעי, בעוד התמ"ג בצרפת ירד בכ-0.3% ברבעון ביחס לרבעון השלישי. איטליה גם כן סבלה מצמיחה שלילית של 0.9%, ואילו התמ"ג ביוון צנח ב-6% (המדינה היחידה שלא פרסמה נתונים ביחס לרבעון השלישי, ולפיכך הנתונים הינם ביחס לאשתקד).