פסגת ה-G-20: יפן ומלחמת המטבעות עומדות ב"קו האש"

רבים ממנהיגי 20 המדינות המתועשות מאשימים את יפן כי היא עלולה לגרום ל"מלחמת מטבעות" בשל המדיניות המוניטרית שהיא נוקטת ■ גוריה: "אני לא חושב שאנו צריכים לבזבז את הזמן בדיבורים על מלחמת המטבעות"

מנהיגי מדינות ה-G-20 התכנסו היום (ו') במוסקבה כדי לדון על העניינים הכלכליים והגיאופוליטיים הבוערים. בין הנושאים שעומדים על הפרק - החשש מ"מלחמת המטבעות" ומשבר החוב האירופי שמעיב על הכלכלה הגלובלית.

רבים מהמנהיגים, ביניהם גם שר האוצר של רוסיה, מאשימים את יפן בכך שהיא נקטה בפעולות מוניטריות שמטרתן ליצור פיחות במטבע המקומי ועלולות להוות את הניצוץ הראשוני למלחמת המטבעות. גם צרפת, החוששת מעליית ערכו של האירו, הציפה את הנושא מוקדם יותר השבוע בפגישת שרי האוצר של גוש האירו.

ומדוע יפן עומדת ב"קו האש" של המנהיגים? הכל החל לפני מספר חודשים, עם כניסתו לתפקיד של ראש הממשלה היפני שינזו אבה, שהצהיר כי ינקוט בפעולות אגרסיביות להורדת ערכו של הין, לעידוד היצוא המקומי ולמלחמה בדיפלציה הבוערת.

לכן, יו"ר הבנק המרכזי היפני החליט לפעול, להגביר את התוכניות לרכישת אג"ח ולמעשה "להפעיל את מדפסות הכספים ביתר שאת" במטרה להחליש את הין ולהעלות את האינפלציה לרמה של 2%. התוצאה לא איחרה לבוא. בתוך מספר חודשים הין נחלש בכ-15% מול הדולר, 20% מול האירו וב-13% מול הוון הקוריאני.

עם זאת ישנם כאלה הסבורים כי הדיבורים על מלחמת המטבעות מוגזמים ויש לעסוק בנושאים הבוערים האחרים. "אני לא חושב שאנו צריכים לבזבז את הזמן בדיבורים על מלחמת המטבעות", אמר אנחל גוריה, יו"ר ארגון ה-OECD.

ואכן, נתונים כלכליים שפורסמו אמש בגוש האירו הצביעו על כך שהמשבר רחוק מסיום. נתון הצמיחה הראה כי כלכלת גוש האירו התכווצה ב-2012 ב-0.6%, כאשר הפעם הצטרפו ל"חגיגה" גם הכלכלות המובילות באירופה - גרמניה וצרפת.