ההאטה במשק גולשת ל-2013: מדד המחירים לצרכן ירד ב-0.2% בחודש ינואר בהובלת סעיפי ההלבשה

ירידות המחירים המהותיות נרשמו בסעיפי ההלבשה - (8.5%) ההנעלה (7.4%) ובתי המלון - (5.9%) ■ סעיף הדיור במדד רשם ירידה של 0.1% ■ שיעור האינפלציה מסתכם ב-1.5% (שנתי)

ההאטה במשק נמשכת. מדד המחירים לצרכן לחודש ינואר ירד ב-0.2%, כך פרסמה היום (ו') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. הסעיפים המרכזיים בהם נרשמה ירידת מחירים הם סעיפי ההלבשה, שרשמו ירידת של (8.5%) ומחירי ההנעלה ירדו ב-(7.4%). בנוסף, ירידות מחירים נרשמו גם בבתי מלון (5.9%) וכן בשירותי הסלולר (2.4%). בכך, מסתכמת האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים בכ-1.5%, מתחת לאמצע היעד השנתי של הממשלה שעומד על 1%-3%.

מנגד, עליות המחירים המהותיות נרשמו בירקות הטריים - 12.6%, במחירי המיים - 2.4%, במחירי הרכב - 0.7% וגם במחירי מוצרי החלב - 0.7%.

נזכיר, מוקדם יותר החודש עדכנה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה את סל מדד המחירים לצרכן, וכעת חלקו של הדיור במדד יעמוד על 25.2%, תחבורה ותקשורת 20.6%, ומזון 16.5%. בתוך כך, סעיף הדיור במדד ירד ב-0.1%, אך מדד המחירים של דירות בבעלות דייריהן עלה ב-1.0%, בהמשך לעלייה בת 1.1% בחודש הקודם.

רונן מנחם, מנהל המחלקה לאסטרטגיה והשקעות בבנק מזרחי טפחות מסביר מה יהיו ההשלכות על החלטת הריבית הקרובה: "מחד, לאחר הפסקה בת חודש אחד, שב מדד המחירים לצרכן להיות נמוך מההערכות המוקדמות. מנגד, לפי מסריו האחרונים, בנק ישראל מוטרד מעט פחות בזירה הכלכלית ושם דגש על הגירעון התקציבי והתחדשות העליות המהירות במחירי הדירות", הוא מציין.

מנחם הוסיף וטען כי "הפיחות המהיר בשער הדולר כנגד השקל נרגע ונמשכת העלייה העודפת במדד המחירים ליצרן. בשקלול הגורמים המנוגדים הללו, אנו מעריכים כי הריבית לא תרד בחודש הבא. במבט להמשך, הגורמים התומכים בעליית ריבית עשויים להיות דומיננטיים יותר".

האינפלציה ב-2012, נזכיר, הסתכמה ב-1.6%; מתחת לאמצע יעד המחירים של הממשלה. האינפלציה משקפת היטב את ההאטה הכלכלית והירידה בביקושים שאפיינו את השנה החולפת. בחודש דצמבר לבדו עלה שיעור האינפלציה ב-0.2%. כעת, מסתכמת האינפלציה בפועל, שמחושבת 12 חודשים לאחור ב-1.5%.

בשנת 2012, למרות מחאת הקוטג' - מוצרי החלב עלו ב-4.1%, גם הארנונה התייקרה בכ-3%. ומנגד - בעקבות הרפורמה של השר כחלון הוזלו מחירי הטלפון הנייד בכ-10%; הרפורמה בחינוך לגיל הרך הוזילה את שירותי החינוך בכ-6%, ומחירי מערכות הצפייה והשמע (טלוויזיות, וכו') ירדו בכ-9.6% בגלל הירידה בביקושים.