טורקיה: ארדואן יצטרך לאשר יצוא גז מ"לוויתן" דרכנו

שר האנרגיה הטורקי על הדיווחים לשת"פ ישראלי-טורקי בגז: "אי אפשר להתנהג כאילו כלום לא קרה בין ישראל וטורקיה. לא יהיה הסכם בלי שהדרישות שלנו ייענו" ■ טורקיה דורשת התנצלות על ה'מרמרה', פיצוי, והסרת המצור על עזה

טורקיה מצננת את ההתלהבות בכל הנוגע לשיתוף פעולה ישראלי-טורקי ביצוא גז ממאגר "לוויתן": "שום הסכם בין ישראל לטורקיה לא ייחתם בלי הסכמה מפורשת של ראש הממשלה רג'פ טאיפ ארדואן, ובלי שהמתיחות הפוליטית בין המדינות לא תיפתר" - כך אמר שר האנרגיה הטורקי טנר יילדיז (Taner Yıldız), כפי שמדווח היום העיתון הטורקי "הורייט".

כזכור, מיתאת רנדה, סמנכ"ל כלכלה במשרד החוץ הטורקי, אמר בחודש נובמבר כי "הקמת צינור לטורקיה היא הדרך הטובה ביותר ליצוא הגז הישראלי", ורמז כי טורקיה תעדיף את הגז הישראלי על-פני הקפריסאי.

גם מנכ"ל משרד האנרגיה והמים שאול צמח אמר בינואר השנה כי טורקיה מתאימה לשמש כלקוח עוגן לגז הישראלי וכי יש מקום לשקול את שילובן של מעצמות זרות וחברות בינלאומיות בפרויקט יצוא גז ישראלי לטורקיה.

רק לפני יומיים נחשף ב"גלובס", כי השותפים בקידוח לוויתן (קבוצת דלק, נובל אנרג'י ורציו) קיבלו בשבועות האחרונים פניות ממספר קבוצות עסקיות גדולות הפועלות בטורקיה ומעוניינות ברכישת גז ישראלי מהמאגר. בדיונים פנימיים דובר על מכירת גז בהיקף שנתי של 10 BCM ובמחירים שבסביבות 10-11 דולר ליחידת חום. להערכת גורמים במשק האנרגיה, ניתן יהיה להתחיל בהזרמת הגז לטורקיה כבר ב-2016.

עוד נודע ל"גלובס", כי חברת זורלו הטורקית, השותפה בבעלות על תחנות כוח פרטיות בישראל, מקדמת פרויקט הנחת צינור גז מישראל לטורקיה. ב"הורייט" מזכירים את הדיווח ב"גלובס" וטוענים כי עיתונים ישראליים דיווחו על המגעים של זורלו, אך הצעה רשמית עדיין לא הונחה על השולחן.

פרשת המשט לעזה מעיבה

לפי הדיווח ב"הורייט", יילדיז אמר כי "אי אפשר להתנהג כאילו כלום לא קרה", בהקשר למתיחות בין ישראל וטורקיה סביב פרשת המשט הטורקי לעזה ב"מרמרה" ב-2010. טורקיה עדיין דורשת התנצלות ישראלית על הפרשה, פיצוי למשפחות 9 הפעילים שנהרגו מאש צה"ל על הספינה, והסרת המצור הישראלי על עזה. "לא נאשר שום פרויקט ללא היענות ישראלית לדרישות של טורקיה", לדברי שר האנרגיה הטורקי.

ב"הורייט" מציינים את מאגר "לוויתן", ממנו ישראל רוצה לייצא גז לאירופה באמצעות צינור לטורקיה, וכותבים כי "עתודות הגז המצויות בו יספקו את צרכי הגז הישראליים ואף יותר, ולכן ישראל רוצה לייצא".

הטורקים מעוניינים ברכישת גז ישראלי, אך מסרבים לרכוש גז קפריסאי, כאמור. עם זאת, צינור הגז המתוכנן צפוי לעבור במים כלכליים של קפריסין. אורך הצינור יהיה כ-600 קילומטרים ועלותו מוערכת בכ-2 מיליארד דולר.

טורקיה נאלצת לייבא את כל כמות הגז שצורך המשק הטורקי, כמעט 40 מיליארד מ"ק (BCM) גז בשנה (לעומת כ-6 שצורך המשק הישראלי). צריכת הגז צפויה לגדול ב-50% בשנים הקרובות. מקורות האספקה של גז בצנרת לטורקיה הם איראן, רוסיה ואזרביג'אן ובנוסף היא מייבאת גז נוזלי יקר מאלג'יריה באמצעות מתקני LNG.

בחודשים האחרונים היו שיבושים באספקת הגז האיראני לטורקיה עקב פיצוצים בצנרת. ברקע גוברת המתיחות הפוליטית בין המדינות, בשל תמיכתה המוצהרת של איראן במשטרו של אסד. גם אספקת הגז הרוסי לטורקיה אינה מובטחת על רקע מלחמת האזרחים בסוריה. גם ביחסיה עם אזרביג'אן הצליחה טורקיה להסתבך וחילוקי דעות עמוקים בין המדינות מעכבים פרויקט חיוני להנחת צנרת משדה הגז האזרי הגדול שאח דניז לטורקיה.